Zo effectief is het belonen van gezond gedrag

12 december 2019, 14:00

Klein bedrag, gezond gedrag

In november lanceerde zorgverzekeraar a.s.r. het gezondheidsprogramma: a.s.r. Vitality. Dit programma beloont de deelnemers – in de vorm van kortingen en cashback – wanneer ze vaker en meer gaan bewegen. Maar hoe effectief is het belonen van gezond gedrag nu daadwerkelijk?

Dit artikel is geschreven door Fabiënne Rauwers, postdoctoraal onderzoeker aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen, bij het Instituut Psychologie, Gezondheids, Medische- Neuropsychologie aan Universiteit Leiden, en verscheen eerder op SWOCC.nl.

Ook enkele andere gezondheidsinitiatieven maken gebruik van een beloningssysteem om zo een gezondere leefstijl aan te moedigen. Zo richt het Nederlandse BENEFIT for all zich op het ontwikkelen van een gezondere leefstijl bij hart- en vaatpatiënten; en richt het Amerikaanse Wellbeing Program zich op de gezondheid van universiteitsmedewerkers.

Belonen van gezond gedrag

In de afgelopen jaren wordt er steeds vaker onderzocht of het geven van incentives ter stimulering van gezond gedrag ook daadwerkelijk leidt tot een gezondere leefstijl (bijvoorbeeld stoppen met roken, meer bewegen en gezonder eten). Het doel van deze beloningssystemen is om mensen te helpen een gezondere leefstijl aan te meten en deze ook langdurig vol te houden. Voorbeelden van incentives ter stimulering van gezond gedrag zijn: 1) loyaliteitspunten, 2) financiële beloningen (geld, kortingen of cashback), 3) gratis producten of uitjes en 4) donaties aan goede doelen.

“Kan een beloningsysteem mensen stimuleren om meer te bewegen?”

In de studie van Mitchell en collega’s werd The Carrot Reward-app onderzocht: een app die door middel van een beloningssysteem mensen wil stimuleren om meer te bewegen (een bepaald aantal stappen per dag te zetten). Bij beloningssystemen is het vaak een uitdaging om het geven van beloningen geen prijzige aangelegenheid te laten worden. Daarom stonden in het Carrot Rewards-onderzoek de volgende twee vragen centraal:

  1. Kan een beloningsysteem mensen stimuleren om meer te bewegen?
  2. Werkt dit beloningssysteem ook als de beloning erg klein is? (maximaal 5 dollar in een periode van twaalf weken)

Carrot Rewards

Ruim 35 duizend deelnemers installeerden de Carrot Rewards-app. De app hield voor elke deelnemer bij hoeveel stappen hij of zij per dag maakte. In de eerste twee weken (baseline) werd op deze manier bepaald hoeveel stappen een persoon gemiddeld per dag maakte. Was dit zesduizend? Dan kreeg deze persoon tijdens de interventie het doel om elke dag zevenduizend stappen te zetten. Via de app konden deelnemers zien hoeveel stappen ze al hadden gezet, hoeveel stappen nog nodig waren om hun doel te bereiken en hoeveel punten ze hiervoor kregen. Ook konden deelnemers via Step-Up Challenges extra punten verdienen als ze regelmatig hun doel behaalden, waarna ze een nieuw stappendoel kregen. De gehele interventie duurde twaalf weken, waarin een deelnemer maximaal 5 dollar kon verzamelen.

Resultaten: kleine beloningen stimuleren al gezond gedrag

De resultaten van het onderzoek lieten zien dat deelnemers aan het einde van de interventie gemiddeld 116 stappen per dag meer maakten dan voorheen. Dit effect was klein, maar wel significant. De meest interessante effecten waren echter te zien bij de laag-actieve groep mensen (mensen die voor de interventie minder dan vijfduizend stappen per dag maakten). Namelijk:

  • Laag-actieve mensen gingen door het gebruik van de Carrot Rewards-app beduidend meer bewegen: +874 stappen per dag.
  • En dit aantal stappen steeg zelfs naar +1225 per dag, wanneer laag-actieve mensen ook regelmatig gebruik maakten van de Carrot Rewards-app (bijvoorbeeld via participatie aan de Step-Up Challenges).

“Het belonen van gezond gedrag loont, met name bij de doelgroep waar de gedragsverandering het meest noodzakelijk is”

De resultaten van het onderzoek laten zien dat het belonen van gezond gedrag loont, en dan met name bij de doelgroep waar de gedragsverandering het meest noodzakelijk is: mensen met een ongezonde(re) leefstijl. Bovendien geldt dat kleine beloningen al genoeg zijn om deze gedragsveranderingen aan te wakkeren.

Het volledige artikel van Mitchell, White, Lau, Leahey, Adams en Faulkner is getiteld ‘Evaluating the Carrot Rewards App, a population-level incentive-based intervention promoting step counts across two Canadian provinces: Quasi-experimental study’ en is gepubliceerd in JMIR Mhealth and Uhealth. Je vindt dit artikel hier (betaald).

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via @SWOCC_NL

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!