Zo gaan Samsung, Bol.com en Wehkamp slimmer om met hun verpakkingen

9 juli 2020, 09:00

Met het duurzaam verpakken van je producten neem je als bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid om de impact op het milieu te beperken. Belangrijk, want steeds meer consumenten verwachten van bedrijven dat zij hun CO2-voetafdruk verlagen.

Uit een uitvoerige studie van Coleman Parks blijkt dat 68 procent van de ondervraagde consumenten bezorgd is om de milieu-impact van verpakkingen. 36 procent van deze ondervraagden geeft aan van merk te veranderen als het bedrijf te veel of niet-recyclebare verpakkingsmaterialen gebruikt. Meer dan genoeg reden dus om hier rekening mee te houden. Positief in dit onderzoek is dat 63 procent van de ondervraagden golfkarton als de milieuvriendelijkste verpakking beschouwt. Terecht, want ruim 90 procent ervan wordt gerecycled. Aan de hand van enkele voorbeelden lees je hoe bedrijven slim omgaan met verpakkingen.

Creatief hergebruik van Samsung-verpakkingen

Je herkent het probleem waarschijnlijk wel: je hebt een televisie gekocht en na de installatie zit je met een enorme doos. Waar laat je die gigantische verpakking? Samsung bedacht hier een creatieve oplossing voor.

Het merk werkt al jaren met duurzame verpakkingen voor onder andere smartphones. En sinds dit jaar zitten de televisies ook in duurzame verpakkingen. De nieuwe verpakkingen zijn gemaakt van milieuvriendelijk golfkarton. Wat het origineel en uniek maakt, is dat de dozen kunnen worden omgebouwd tot huishoudelijke items. Deze verpakkingen voor televisies in de Frame-, The Serif- en Sero-series zijn voorzien van een QR-code waarmee je een handleiding kunt downloaden voor het in elkaar zetten van de ontwerpen.

De televisiedozen van Samsung kunnen worden omgebouwd tot huishoudelijke items

Om de nieuwe verpakkingen bekendheid te geven, organiseerden het Britse lifestylemagazine Dezeen en Samsung een wereldwijde ontwerpwedstrijd. Televisiekopers werden uitgedaagd om zelf creatieve ontwerpen te maken met hun tv-doos. De meest creatieve ideeën werden toegevoegd aan de ontwerphandleiding van Samsung. Naast dat de verpakking een tweede leven krijgt, werkt Samsung zo aan zijn (online) brand awareness op social-mediakanalen.

Coolblue gebruikt papieren verzendzak

Coolblue bezorgt bestellingen met hun eigen bezorgservice, waaronder met de CoolblueFietst-dienst. In steeds meer steden breiden ze het bezorgen van bestellingen op de fiets uit. Uiteindelijk kunnen klanten in zeventien steden de blauwe bakfiets voorbij zien rijden.

De traditionele blauwe kartonnen doos van Coolblue zal zoveel mogelijk worden vervangen door een papieren verzendzak. Dit om het gebruik van het verpakkingsmateriaal terug te dringen. Tegelijkertijd besparen de verzendzakken behoorlijk wat ruimte in de bakfiets. Hierdoor kunnen er meer bestellingen op de fiets worden bezorgd.

Mochten ze toch een bestelling verpakken in een blauwe kartonnen doos, dan heeft Coolblue in het magazijn een pakketmachine die de dozen automatisch aanpast op de grootte van bestellingen. Dat scheelt lucht, dus ruimte in de busjes en fiets.

Bol.com pakt 3,5 miljoen artikelen niet meer in

In 2019 startte Bol.com met het weglaten van de herkenbare blauwe doos. Het ging om 3,5 miljoen artikelen. Bol.com wil dit jaar twee keer zoveel artikelen zonder kartonnen omdoos versturen. De e-tailer hoopt hiermee de CO2-uitstoot terug te brengen door te besparen op een hoop verpakkingsmateriaal. De verpakkingen zorgen namelijk voor ongeveer 20 procent van de totale C02-uitstoot van Bol.com.

De verpakkingen zorgen voor 20 procent van de totale C02-uitstoot van Bol.com

Bol.com nam afgelopen tijd 23 miljoen artikelen onder de loep om te onderzoeken welke producten zonder doos kunnen worden verpakt. Hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal. In 2019 is het bedrijf al begonnen om artikelen als ventilatoren, strijkijzers, frituurpannen, printers, koffiezetapparaten en luiers niet meer in te pakken. Bol.com plakt op deze producten alleen nog een verzendlabel. Daarnaast onderzoekt het of originele verpakkingen door middel van een kleine aanpassing alsnog geschikt zijn voor onverpakt verzenden. Ook de artikelen van verkooppartners die de logistiek aan Bol.com uitbesteden worden onder de loep genomen.

Wehkamp snijdt 7 miljoen verzenddozen op maat

Wehkamp heeft diverse initiatieven om duurzaam te verpakken. In 2015 is er een nieuw distributiecentrum in Zwolle gebouwd. Wehkamp begon toen met het op maat insnijden van verzenddozen. Dit zorgt ervoor dat er minder lucht wordt verpakt en hierdoor raken vrachtwagens minder snel vol met dozen die eigenlijk halfleeg zijn. Dit levert minder C02-uitstoot op. Er zijn ook bestellingen waarbij geen verzenddoos noodzakelijk is.

Wehkamp verpakt nu 70 procent van de bestellingen in plastic zakken om zo min mogelijk lucht te vervoeren. Deze plastic zakken zijn gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal. De bekende koraalrode kleur wordt ingeleverd voor een neutrale zak met minimale kleurpigmenten. Hiermee wordt 64 procent CO2 gereduceerd.

Bestellingen die toch met een verzenddoos worden verstuurd, gaan door een 3D-scan om de exacte afmetingen te bepalen. Op basis van deze afmetingen snijdt de machine de verzenddoos op maat. Het karton van de verzenddozen zijn 100 procent hernieuwbaar, recyclebaar en afbreekbaar.

Pizza Hut: pizzadoos als projector

Pizza Hut maakte in 2015 handig gebruik van hun huidige pizzadoos. Het bedrijf ontwikkelde in samenwerking met reclamebureau Ogilvy een speciale pizzadoos. De doos kon worden omgebouwd tot een projector! Hiermee kreeg de pizzadoos een tweede leven. Niet alleen milieubewust, maar ook nog eens een ware eyecatcher.

De Blockbuster-pizzabox was voorzien van een gat aan de voorkant. Hierin kon een lens worden bevestigd, die werd meegeleverd in het speciale pizzatafeltje. Het pizzatafeltje zorgde ervoor dat de pizza niet volledig werd geplet. Daarnaast werd het tafeltje gebruikt als houder voor je smartphone. Om een film te kunnen kijken, moest je met je smartphone een QR-code scannen. Na het scannen van de code kon je kiezen uit drie genres: romantiek, horror en sciencefiction.

Verpakking vertelt een verhaal

De verpakking visualiseert het DNA van een merk en vertelt een verhaal. Kleuren, vormen, presentatie, de boodschap op de verpakking en een interactieve verpakking zeggen iets over een product en merk en vormt het imago. Een goede merkverpakking is onderscheidend en wordt ingezet in de marketingmix van bedrijven. Geen enkel merk is hetzelfde en iedereen heeft een eigen verhaal. Je bent dus uniek. Waarom zou je dan voor een standaard verpakking gaan?

Marthijn van Oostveen
Freelance online marketeer bij Marthijnvanoostveen.com

Marthijn van Oostveen is vanaf 2016 werkzaam als freelance online marketeer. Onderwerpen over verpakkingen, online marketing, SEO, content marketing, artificial intelligence, machine learning en robotics zijn voor hem niet vreemd. Hij heeft gewerkt voor diverse opdrachtgevers, waaronder Offerte.nl, Profile, PostNL, Vendrig Packaging, Mijnmotivatiebrief.com en TOI Opleidingen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Flynn

    Asking questions are genuinely fastidious thing iff you are not understanding something fully,

    except this paragraph provides fastidious understanding even.

    web page bets on the president of


    17 juli 2020 om 20:57
    Elizabet

    Spot on with this write-up, I honestky believe this web site

    needs a great deal more attention. I’ll probably be back again to read through more,

    thanks for the info!

    играть в онлайн-игры на деньги webpage

    игра в казино


    18 juli 2020 om 11:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!