Zo haal je het maximale uit je contentteam. Vijf Tips.
‘Waarschijnlijk kom je erachter dat skills overlappen. Da’s hartstikke fijn.’
Het samenstellen en onderhouden van een goed contentteam is niet altijd even makkelijk. Want hoe weet je nu écht of je alle expertise in huis hebt? Eerder vertelden we al hoe je selecteert op skills in plaats van functietitels. In dit artikel lees je hoe je het maximale uit jouw contentteam haalt.
Je kan geen krant openslaan zonder een bericht te lezen over het nijpende personeelstekort. Dat geldt ook voor het contentvak: collega’s zijn met moeite te vinden. Hoe haal je het beste uit de beschikbare contentprofessionals? Wij houden ons bezig met contentmanagement, projectmanagement, webredactie en consultancy en hebben meer dan tachtig professionals. Die zien en die zagen wel één en ander. Dit zijn onze tips om je team up to speed te houden:
1 Onderzoek welke skills je in huis hebt (en welke je mist)
Goede contentteams hebben skills binnen drie belangrijke gebieden: management, strategie en creatie. Om het ideale contentteam samen te stellen start je met de basis: jouw team. Plot je collega’s op het Content Skillset Model om erachter te komen welke vaardigheden zij hebben. Individuele, open gesprekken met je teamleden vormen hiervoor de basis. Als je de skills van jouw team in kaart hebt gebracht, zie je – als het goed is – direct waar expertise ontbreekt. Bijvoorbeeld een contentspecialist die je ook kan helpen met technische SEO-optimalisatie. Of iemand die meedenkt over UX-design. Naar díe skills moet je op zoek. Of dat nu binnen, of buiten je bestaande team is.
2 Goede samenwerking is de sleutel tot succes
Waarschijnlijk kom je erachter dat sommige skills binnen jouw team overlappen. De customer journey-expert heeft toevallig ook flink wat CMS-kennis. En je contentmanager pakt regelmatig een redactieklus op. Hartstikke fijn, want een efficiënt contentteam kent juist overlappende vaardigheden. Samenwerken wordt zo stukken makkelijker. Je houdt elkaar scherp én blijft van elkaars werk op de hoogte. Ook niet onbelangrijk: bij het vertrek van een contentspecialist gaat niet direct alle kennis verloren.
Slecht gedocumenteerde contentprocessen kunnen de ontwikkeling van je team tegenhouden
3 Zorg dat processen ontwikkeling niet tegenaan
Voor de introductie van het internet lag de focus binnen teams vaak op procesoptimalisatie. Foutloze en grootschalige productie was noodzakelijk voor winst. Beslissingen werden daarom vaak aan het begin van de productieketen genomen. Maar deze aanpak houdt geen rekening met mensen aan het eind van de keten. En juist dié personen hebben de wijsheid in pacht. Zeker op contentgebied. Doordat we content continu kunnen meten, weten we snel waar ruimte ligt voor verbetering. Analyseer feedback daarom tijdig en blijf hierop anticiperen. Ook slecht of niet gedocumenteerde contentprocessen kunnen de ontwikkeling van je team tegenhouden. Wie controleert bijvoorbeeld na het publiceren van de content of het doel is bereikt? En als dat doel is bereikt, wie houdt de content dan up-to-date? Of haalt de pagina offline? Leg processen en afspraken vast om misverstanden en frustraties te voorkomen.
4 Geef teams voldoende ruimte voor ontwikkeling
Om snel op veranderingen in te spelen, wil je je team zo inrichten dat het flexibel meebeweegt met de wensen van je klant. Flexibele rollen zijn dus een must. Heeft een collega affiniteit met data? Zorg ervoor dat hij of zij alle tijd, ruimte en tools krijgt om met deze nieuwe skill aan de slag te gaan. Wees scherp op andere to do’s en prioriteiten. Voor je het weet, sneeuwt in de waan van de dag het ontwikkelen van de nieuwe vaardigheid onder. Maar opgepast: een grote valkuil is dat je teamleden beperkt in hun kunnen. Bijvoorbeeld door taken toe te voegen die niet passen bij interesses. Of door een medewerker werkzaamheden te ontnemen, puur omdat een andere collega hiermee aan de slag wil.
5 Houd skills en kennis up-to-date
De wereld van digitale content verandert in rap tempo. Wat vandaag voor waarheid wordt aangezien, is morgen alweer achterhaald. En dus ook de skills en kwaliteiten die daarbij horen. Hoewel er geavanceerde software en adequate tooling bestaat om ons te helpen onze digitale doelen te bereiken, worden de meeste activiteiten nog steeds uitgevoerd door mensen. Geef medewerkers daarom de juiste training. Hou trends en ontwikkelingen in de gaten en speel hier op in. En onthoud: ontwikkeling binnen één kerngebied (management, strategie of creatie) betekent volgens de Content Skillset automatisch ook groei binnen andere gebieden.