Zo kom je met de perfecte reactie op reviews (en dat is belangrijk!)
Met 5 tips om goed op kritiek te reageren
‘Wat een super bedrijf zijn jullie! Thanks voor de geweldige service.’ Bam! Dat zijn reviews die je wil hebben. Je sprint naar de koelkast en trekt er een fles champagne uit om het met je team eens goed te vieren. Juichmomenten zijn goed, maar je slaat in dit geval een hele belangrijke stap over. Het is namelijk extreem belangrijk om te reageren op reviews.
Wist je dat consumenten tot 49 procent meer geld uit geven bij organisaties die op reviews reageren? Dat blijkt uit onderzoek van Womply.com. Op het gebied van reageren op beoordeling is nog een enorme winst te boeken. 75 procent doet het namelijk op dit moment niet, terwijl het een kleine investering is om het wel te doen.
Laat niets lopen
Maar op welke reviews moet je dan wel of niet reageren? Het antwoord is simpel: je moet op alles reageren. We hebben eerder de neiging om te reageren op kritiek dan op positieve feedback, omdat we ons graag willen verdedigen.
Bij het reageren op reviews is het soms beter om je trots even aan de kant te zetten
Hoe belangrijk je intuïtie en gevoel ook is, bij het reageren op reviews is het soms beter om je trots even aan de kant te zetten. Is iemand in jouw ogen onterecht kritisch? Grote kans dat er stoom uit je oren komt en je hem eens flink wil aanpakken. Onze tip: loop even weg, tel rustig tot tien en keer dan pas terug naar je toetsenbord. Je reactie komt namelijk online te staan en iedereen kan het lezen. Woedende reacties zijn over het algemeen niet goed voor je reputatie.
Vijf tips
Dus blijf rustig en bedank ook deze persoon netjes voor zijn of haar reactie en laat weten dat je het jammer vindt dat diegene niet tevreden is. Dat komt op potentiële klanten veel beter over dan dat je een scheldkanon loslaat. Met deze vijf tips kun je de perfecte reactie vormen op kritiek:
- Blijf altijd rustig: het is misschien een open deur, maar het is zo belangrijk om rustig te blijven. Je eerste (logische) reactie op kritiek is dat je boos wordt en in de verdediging schiet. Koel eerst af en denk vervolgens rustig na over je reactie. Iedereen kan meelezen wanneeer jij een reactie plaatst, reacties uit emotie zullen je merkreputatie niet ten goede komen.
- Bedankt de persoon voor zijn/haar reactie: hoe stevig de kritiek ook is, bedank de persoon in kwestie voor zijn of haar review. Iemand heeft de moeite genomen om zijn mening te geven en dat is altijd waardevol.
- Toon empathie en zeg sorry: ook al vind je zelf dat je gelijkt hebt. De hele wereld leest mee, dus ga geen welles-nietes-spelletje spelen via een kanaal waarop iedereen mee kan lezen. Houd kritiek bij jezelf. Dus net: ‘Jammer dat je niet tevreden bent over onze service’, maar ‘Jammer dat we je niet naar tevredenheid hebben geholpen.’
- Neem je verantwoordelijkheid: Kijk altijd naar jezelf. ‘Dit is niet hoe het zou moeten gaan’ of ‘Dit voldoet niet aan onze standaard’
- Bied een opening: probeer het probleem op te lossen. Vraag of iemand contact kan opnemen met service, zodat je diegene weer tevreden kunt maken.
Af en toe een negatieve reviews is helemaal niet zo rampzalig als je misschien denkt. Ga maar eens na, vertrouw jij bedrijven die allemaal maar positieve beoordelingen hebben en vijf sterren-reviews? Wij Nederlanders geloven niet in te mooi om waar te zijn. Er is altijd wel iemand ontevreden, om wat voor reden dan ook.
Soms een negatieve reviews is niet zo rampzalig als je misschien denkt
Dat blijkt ook uit verschillende onderzoeken. Daarin komt namelijk naar voren dat een score tussen de 4.2 en 4.6 het beste is.
Erken je klant
Uiteraard krijg je meer energie van positieve en leuke reviews. Gebruik deze energie ook om te reageren op mensen die de tijd en moeite nemen een beoordeling achter te laten. Besef dat zij gratis meehelpen aan de reputatie van je merk. Dus zoek de interactie met je klant. Je zult zien dat diegene sneller en vaker bij je terugkeert en wellicht ook mensen in zijn of haar omgeving tipt om vooral bij jou een aankoop te doen.
Naast dat je aan een stukje klantenbinding doet, is reageren op positieve reviews ook belangrijk voor potentiële klanten. Bij het bekijken van de reviews van jouw organisatie zien zij namelijk dat jij je klanten serieus neemt en dat je ze de aandacht geeft die zij verdienen.
Effect op je Google-ranking
Je klanten zijn natuurlijk het belangrijkst, maar er zitten meer positieve effecten aan het reageren op reviews. Er zijn verschillende reviewsites, maar de meest bekende en meest gebruikte is Google-reviews. Wanneer jij netjes reageert op al je Google-reviews, dan ziet Google dat natuurlijk ook en reken maar van yes dat zij daar ook daadwerkelijk iets mee doen.
Het reageren op beoordelingen heeft namelijk een gunstig effect op jouw zichtbaarheid in Google. “Kom in contact met uw klanten door op hun reviews te reageren. Hiermee laat u zien dat u de feedback van uw klanten waardeert. Als er sprake is van betrokkenheid en positieve reviews van uw klanten, kan dit de zichtbaarheid van uw bedrijf verbeteren en de kans vergroten dat een potentiële klant uw locatie bezoekt”, zegt Google daar zelf over.
Geen tijd? Maak tijd!
We leven in een tijd waarin iedereen het druk heeft en duizend dingen op een dag wil doen. Reageren op reviews schiet er daarom vaak bij in. Maar wanneer je beseft dat het je daadwerkelijk meer omzet kan opleveren, heb je er dan nog steeds geen tijd voor? Neem het daarom serieus voor zowel jezelf als je klanten. Be like Nike: ‘Just do it!’
Of je het nu leuk vindt of niet, in de verwarrende en drukke wereld van online winkelen willen mensen geruststelling voordat ze een aankoop doen. Uw potentiële klanten wenden zich tot online beoordelingssites om alles te weten te komen over uw dienst of product.
Hoe het ook zij, in de gecompliceerde en hectische wereld van internetwinkelen willen individuen comfort voordat ze een aankoop doen, of ze het nu beseffen of niet. Uw potentiële klanten wenden zich tot online beoordelingssites om alles te weten te komen over uw dienst of product voordat ze het kopen.