Zo krijg je meer volgers op social media (zonder veel content te creëren)

9 juli 2021, 06:00

Of je het nu leuk vindt of niet, mensen kijken naar je cijfers op social media. Potentiële volgers kijken naar je cijfers als ze je willen volgen. Influencers kijken naar je cijfers om te bepalen of je het waard bent om mee samen te werken. Je social-mediadoelen zijn waarschijnlijk verbonden aan het bereiken van x-aantal accounts. Hoewel een hoog aantal niet noodzakelijk de kwaliteit van je merk of inhoud weerspiegelt, deze cijfers zijn wel belangrijk. Hoe laat je je account groeien? Het is ‘the million dollar question’ die iedereen wil oplossen.

Waarom is het zo moeilijk om volgers op sociale media op te bouwen? Meestal is er één advies dat de meeste marketeers geven als iemand vraagt: ‘Hoe krijg ik meer volgers op social media?’ Produceer meer content.

Hoewel content een geweldige manier is om je invloed op social media te laten groeien, is het geen perfecte strategie. Sociale doelgroepen kunnen wispelturig zijn als het gaat om content. Als je niet precies plaatst wat ze willen, zullen ze waarschijnlijk niet met je in contact komen.

Onderzoekers van de Rutgers Universiteit ontdekten dat je slechts negen soorten inhoud kunt produceren:

Maar als je het bij elkaar optelt, hebben deze inhoudscategorieën slechts twee opties:

-Je kunt over jezelf praten, waardoor je wat Rutgers een ‘Meformer’ noemt.

-Of je kunt informatie delen die anderen ten goede komt, waardoor je een ‘Informant’ bent.

Jouw merk zal zich bezighouden met zelfpromotie of informatie verschaffen. Kun je raden welke het succesvolst is voor de groei van je social media op de lange termijn? Ja, je raadt het al. Informing is de winnaar op lange termijn.

Dit komt omdat de meeste mensen tegenwoordig (vooral jongere sociale gebruikers) waarde willen van merken die ze volgen. Ze volgen een merk niet, om de hele dag verkooppraatjes aan te horen. Ze volgen een merk omdat ze geloven in wat het hen heeft te bieden. Dus wat betekent dit voor het verkrijgen van meer volgers? Je moet je account laten groeien op een manier die zegt: “We zijn experts en betrouwbaar.” Hieronder lees je hoe je je social media opbouwt met behulp van strategieën die echt werken.

1. Maak je merk volgwaardig

Mensen eisen toegevoegde waarden van merken die ze volgen. Het is niet genoeg om te adverteren met flitsende advertenties. Als je niet authentiek bent, dan zijn mensen niet langer geïnteresseerd. Zo zijn millennials de meeste merkloyale volgers die je kunt krijgen:

Maar ze kunnen ook moeilijk te overtuigen zijn. Millennials hebben de neiging om merken te volgen die een soort sociale impact hebben. In een onderzoek uit 2015 van Nielson gaven 73 procent van de ondervraagde millennials aan, dat ze bereid zouden zijn om meer uit te geven aan een product als het een duurzaam merk was. Bovendien verwachtte 81 procent dat hun favoriete merken maatschappelijk verantwoord zouden zijn. Toen Sprout Socials zijn rapport ‘Championing Change in the Age of Social Media’ uitbracht, ontdekten ze dat gebruikers willen dat ondernemingen een standpunt hebben als het gaat om sociale en politieke kwesties.

Wat betekent dit voor jou? Dit betekent dat je als persoon/ onderneming authentiek moet zijn. Maar begin met het cultiveren van een merkimago dat zegt: ‘We care.

2. Volg andere merken, influencers en gebruikers

Een volgende stap is om andere toffe, authentieke brands te volgen. Maar je wilt het hele ‘volgen/ontvolgen’-spel vermijden. Je wilt mensen niet volgen om ze vervolgens te ontvolgen. Het is vrij duidelijk wanneer dit gebeurt, omdat je een onevenredig hoog aantal zult zien onder ‘volgen’ met een lager aantal volgers.

De doelstelling is net om echte, authentieke mensen in contact te komen. Op deze manier kan je een band creeëren met jouw klanten/fans. Je wilt jezelf dus niet abonneren op ongeïnteresseerde ondernemingen. In plaats daarvan kan je je de zoektocht opsplitsen in twee verschillende categorieën:

  • Mensen die je kent
  • Mensen die je waarschijnlijk zou moeten kennen

De meeste social websites geven je aanbevelingen voor mensen die je misschien kent of voor merken die voor jou interessant zouden kunnen zijn. Als je dit soort aanbevelingen krijgt, volg ze dan. Maar stuur dan een snel bericht naar een paar van de mensen die je volgt (je hoeft ze niet allemaal een bericht te sturen, kies er gewoon een paar). Zeg hallo, laat ze weten waarom je gevolgd bent, en begin een relatie te vormen met die influencer. Dit geeft je wat geloofwaardigheid bij hun publiek terwijl je je aanhang vestigt.

3. Deel berichten van een ander merk

Je wilt geen content stelen van een andere brand. Dat is een grote no go. Wanneer je inhoud plaatst, moet die origineel zijn. Hoewel we ons niet willen focussen op content, moet je natuurlijk wel informatie delen met je volgers. Dus hoe doe je dit zonder uren bezig te zijn met contentcreatie? Van tijd tot tijd kun je inhoud delen (reposten) van andere influencers.

Hier is een voorbeeld van een ‘regram’ van Instagram:

De oorspronkelijke eigenaar van de afbeelding wordt getagd. Deze post bevat ook de hashtag ‘repost’. Op deze manier wordt aangegeven dat het niet over originele content gaat. Dit is een makkelijke manier om een band te creëren met de originele eigenaar. Hij/zij zal blij zijn dat je zijn post hebt gedeeld, want dit verruimt ook zijn/haar bereik. Je kunt ook berichten delen op Facebook en retweeten op Twitter.

In de meeste gevallen verschijnt jouw ‘repost’ op hun social-mediapagina. Het geeft je de mogelijkheid om met hen in contact te komen. Nogmaals, het is een werk van lange adem, er is geen garantie dat elk bericht dat je deelt successvol is. Maar het zal je helpen relaties op te bouwen met andere influencers terwijl je meer posts publiceert. En over het algemeen meer berichten = meer volgers.

4. Cross-post je social inhoud

Je wilt het mensen gemakkelijk maken om je content te vinden. Als mensen je niet kunnen vinden, kunnen ze je niet volgen. Een manier om je content zichtbaarder te maken, is door crosspromotie te gebruiken op al je sociale kanalen.

Hier is een voorbeeld:

Je merkt dat Buffer via Facebook alle andere social-mediakanalen beschikbaar maakt. Als iemand met hen in contact komt op Facebook, is de kans groter dat ze met hen in contact komen op Instagram of YouTube. Dit komt omdat hun links gecommuniceerd worden via Facebook. Buffer is ook slim omdat ze de visuele inhoud van Instagram gebruiken om hun Facebook-pagina te versterken. Een BuzzSumo-studie die naar meer dan een miljard Facebook-berichten keek, ontdekte dat afbeeldingen die gebruikers via Instagram op Facebook plaatsen, meer betrokkenheid krijgen dan native gepubliceerde inhoud.

Elke keer dat ze op Instagram posten, winnen beide platformen. Dus, des te meer je deelt, des te meer je wint. Door de twee verschillen sociale platforms elkaar te koppelen, creëren ze een krachtpatser. Je kan je inhoud ook op andere manieren promoten. HubSpot heeft bijvoorbeeld hun Snapchat-account op Facebook gepromoot.

Het punt hier is om de volgers die je al op het ene platform hebt, te gebruiken om een ander platform te laten groeien. Je moet het wiel niet opnieuw uitvinden. Neem de volgers die je al hebt en laat ze je ergens anders volgen.

5. Gebruik betaalde advertenties

Betaalde advertenties hoeven niet gimmicky of niet-authentiek te zijn. Er zijn manieren om je merk op de markt te brengen zonder in te boeten aan die kwaliteit die je volgers willen. De sleutel is om een advertentiestrategie te creëren die is gericht op betrokkenheid in plaats van zelfpromotie. Bekijk bijvoorbeeld deze advertentie:

Dit is zeker geen slechte advertentie. Het kreeg een goede betrokkenheid (1.000 likes). Maar het is duidelijk een verkoopadvertentie. Het kan zelfs een retargeting-advertentie zijn voor iemand die de site al heeft bezocht. Als die op je feed verschijnt, weet je wat je ermee moet doen, toch? Of je klikt (en bladert of koopt), of je negeert het. Vergelijk het met deze advertentie:

Nogmaals, er is helemaal niets mis met deze advertentie. De advertentie tracht je iets te verkopen. Bekijk nu deze advertentie:

Het zit er een beetje tussenin, toch? Er is genoeg om mee in contact te komen (‘like page’ in de rechterbovenhoek, ‘learn more’ rechtsonder en een link in het midden), en het wil duidelijk dat je aan de slag gaat.

Maar het is niet echt een sales pitch. Ik zou deze advertentie beschouwen als een goede mix van authentiek en promotioneel. Het geeft je iets wat je wilt (betrokkenheid afdwingen) zonder af te komen alsof het bedrijf je bedrijf openlijk nodig heeft. Dat zou het doel moeten zijn van de meeste advertenties die je gebruikt om je volgers te laten groeien.

Wil je een fysiek product verkopen, dan werken promotionele advertenties. Klanten willen het of willen het niet. Maar, als je jouw naamsbekendheid wilt vergroten werken advertenties op basis van content het best. Mensen moeten namelijk met jou in contact willen komen. Daarvoor moet je vertrouwen creeeren. De juiste mix is cruciaal.

Daarbij is het belangrijk om te weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is.

  • Kijk naar Facebook Audience Insights voor informatie over je doelgroep. Bestudeer hun hobby’s, interesses, de doelgroepen waarmee ze in contact komen enzovoort.

  • Maak gebruik van enquêtes om te zien of je doelgroep meer wilt weten over specifieke onderwerpen. Misschien zijn ze geïnteresseerd in een specifiek onderwerp?
  • Je kan nog meer in detail gaan door gebruik te maken van een analysetool specifiek voor social media.

Eenmaal je deze informatie hebt, moet je analyseren welke content volgers het meest interessant vinden. Vervolgens kan je advertenties maken rondom deze informatie.

6. Volg je sociaal verkeer

Een deel van het proces voor zowel het maken van sociale advertenties als organische groei omvat het bestuderen van je statistieken. Je wilt analyseren hoe volgers je hebben gevonden, hoe vaak ze en hoeveel tijd ze met jouw pagina’s doorbrengen. Als je hiervoor nog geen systeem hebt, zijn er verschillende tools die je kunt gebruiken. Begin eerst met Google Analytics. Dit is een must.

Je kan jouw sociale verkeersinformatie vinden door naar Acquisitie > Sociaal op je dashboard te gaan. Vervolgens wil je misschien gebruik maken van de gratis tool Followerwonk gebruiken.

Dit geeft je een gedetailleerd overzicht van je Twitter-volgers (of die van iemand anders). Je kunt statistieken zien zoals wanneer ze online komen (zodat je de plaatsingstijden kent), in welke categorieën ze vallen, het totale aantal tweets, het aantal volgers, enzovoort. Een tool als deze kan nuttig zijn voor het herkennen van trends, zodat je weet wanneer je vragen moet beantwoorden, enzovoort. Misschien wil je ook populaire trends en hashtags volgen. Een tool zoals Keyhole kan daarbij helpen.

Je krijgt een overzicht van populaire hashtags, zoekwoorden en accounts. Daarnaast krijg je ook informatie zoals bereik, topberichten en shares. Het doel van het analyseren van je statistieken is simpelweg om je in de juiste richting te wijzen. Knowledge is power.

7. Wees fantastisch buiten social media

Wat hebben enkele van de grootste namen op sociale media gemeen (behalve het feit dat ze veel volgers hebben)?

Ze doen een aantal behoorlijk verbazingwekkende dingen buiten hun social media. Katy Perry is niet alleen een bekroonde, platina-verkopende artiest. Ze is ook een schoenontwerpmagnaat en ze werkt samen met goede doelen over de hele wereld. Obama was de president van de Verenigde Staten. Deze mensen leven hun leven. Het zijn niet alleen social-mediamerken. Roy Povarchik verwoordt het zo: “De grootste namen op social media zijn ook de grootste namen in het nieuws.”

Ik zie veel merken die te veel tijd besteden aan het volgen van hun sociale media, terwijl ze andere aspecten die belangrijker zijn verwaarlozen. Als je coole dingen doet, zullen mensen je volgen.

Volgers zullen converteren

Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat veel van bovenstaande tips je niet meteen insta famous zullen maken. Er zijn manieren om je merk met honderden volgers per dag te laten groeien, maar kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Wanneer je de tijd neemt om je merk op te bouwen door influencers te gebruiken, inhoud te delen die ertoe doet en je te concentreren op de boodschap van je eigen merk, krijg je authentieke volgers.

Het betekent dat je volgers uiteindelijk zullen converteren. Je gebruikte geen stiekeme ‘tricks’ of tactieken om gevolgd te worden. Je had net een geweldig merk. Een geweldig merk met 1.000 geëngageerd volgers is véél meer waard dan een account met 500.000 niet geëngageerde volgers.

Hoe heb jij je social media-account laten groeien?

Vianney Van Goethem
Customer Hero bij Ark of Noah

Ark of Noah is opgericht vanuit het idee dat elke onderneming een digitale voetafdruk nodig heeft. Onze missie is om het bouwen van Websites en Social Media radicaal te vereenvoudigen, zodat professionals, klanten en medewerkers hun zakelijk potentieel kunnen ontplooien. Het is ons doel om jouw leven te vergemakkelijken, zodat jij je kan focussen waar je goed in bent: ondernemen. "It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change." - Charles Darwin 1859

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!