Zo maak jij van de telefoon een modern marketingkanaal #spon

7 mei 2020, 08:45

Online marketeers sturen op conversie data maar vaak ontbreekt hierin een belangrijk kanaal. En dit kanaal is telefonie. Marketeers steken veel geld en energie in het meten en optimaliseren van online campagnes. Zij sturen op KPI’s en ROAS zodat zij precies weten wat elke geïnvesteerde euro oplevert. Maar op het moment dat de telefoon overgaat, tasten veel marketeers in het duister. Dat betekent dat essentiële conversie data ontbreekt bij het optimaliseren van campagnes. Lees verder om erachter te komen hoe je met call tracking je telefonische conversies inzichtelijk krijgt en zo je campagnes kunt optimaliseren op basis van volledige data.

Belang van telefonie

Telefonie is voor veel marketeers een grijs vlak, terwijl dit vaak hele interessante leads zijn. Mensen die naar een bedrijf bellen, zitten meestal al ver in het aankoopproces. Vaak willen zij telefonisch contact omdat het om een groot, urgent of een complexe order gaat. Bij telefonische aankopen zijn de bedragen daarom ook vaak veel hoger dan bij online aankopen. Als deze conversies niet worden meegenomen, laten marketeers ontzettend veel geld liggen. Voor elk bedrijf dat investeert in marketing en waardevolle telefoongesprekken is call tracking een must. AdCalls is marktleider in Nederland op het gebied van call tracking software en helpt online marketeers met het verhogen van het aantal conversies en de omzet door inzicht te geven in alle telefonische conversies per kanaal of campagne. Zo krijgen marketeers complete data en kunnen zij meer conversies uit hun marketingbudget halen.

Wat is call tracking en hoe werkt het?

Door het plaatsen van een JavaScript op een website, krijgen bezoekers afkomstig uit de campagnes of bronnen die jij wilt meten een uniek dynamisch telefoonnummer te zien. Dit telefoonnummer wordt weergegeven op de plekken waar normaal gesproken het standaard telefoonnummer van de organisatie staat en wordt doorgeschakeld naar het standaard telefoonnummer. Wanneer dit unieke telefoonnummer wordt gebeld, koppelt AdCalls de gegevens van de websitebezoeker aan het telefoongesprek. Deze data is te zien in het AdCalls dashboard en kan ook worden getoond in Google Analytics, Google Ads en vele andere analytics-, data- en advertising systemen. Zo krijg je precies in kaart hoeveel telefonische conversies er worden gerealiseerd en welke campagnes of pagina’s daartoe hebben geleid.

Betere campagnes door completere data

Door het in kaart brengen van de telefonische conversies is je CPL veel betrouwbaarder en kun je campagnes veel beter optimaliseren. Een campagne die weinig online verkeer en conversies oplevert, kan wel voor een heel ander soort traffic zorgen. Namelijk telefonisch verkeer.

Een campagne die weinig online verkeer en conversies oplevert, kan wel voor een heel ander soort traffic zorgen

Dat betekent dat je campagne dus wél werkt en daarom zou het enorm zonde zijn om deze stop te zetten. Uit onderzoek van AdCalls blijkt dat 20 procent van de zoekwoorden alleen via telefoon converteert. Doordat je de complete data hebt, kom je tot nieuwe en waardevolle inzichten en besteed je je marketingbudget veel gerichter en efficiënter. Je maximaliseert zo het resultaat en berekent een betrouwbare ROI.

Oproepen kwalificeren

Wanneer je inzichtelijk hebt welke campagnes tot telefonische leads hebben geleid, weet je nog niet hoe waardevol deze leads waren. Niet alle telefoontjes zijn even waardevol. Met AdCalls kun je ook nog je telefonische leads kwalificeren. Zo kun je in kaart brengen of het telefoongesprek een sale, lead of misschien wel een servicegesprek was. Dit gebeurt door een keuzemenu die jouw verkoper aan het einde van het gesprek krijgt. Ook kun je hier de waarde van de order doorgeven. Zo verbind je de verkoopresultaten en de orderwaarde van oproepen aan je campagnes om zo je marketinginvesteringen maximaal te optimaliseren.

Betere salesgesprekken

Daarnaast zorgt AdCalls ervoor dat telefonisch leads zo goed mogelijk converteren in een sale. Omdat bekend is via welke webpagina er wordt gebeld, kan de lead direct worden doorgeschakeld naar de juiste locatie, afdeling of salesmedewerker. Zo kunnen vervelende keuzemenu’s worden overgeslagen. Wanneer er wordt gebeld, wordt de salesagent voor het gesprek begint eerst geïnformeerd over de lead. Hierdoor weet de salesagent via welk kanaal de lead is binnengekomen en vanaf welke pagina er contact is opgenomen, zodat er een optimaal salesgesprek plaats kan vinden.

Verwerk call tracking-data in verschillende tools

De data van AdCalls kun je verwerken in de tools waarmee jij dagelijks werkt. Zo haal je optimaal rendement uit de call tracking software van AdCalls. AdCalls heeft een API en koppelingen met onder andere Google Ads, Google Analytics, Doubleclick Campaign Manager, Microsoft Advertising, Hubspot, BlueConic, Salesforce of Relay 42. Duizenden websites werken al met AdCalls waaronder bekende namen als Vodafone, Dela, Swiss Sense, TNS en Feenstra.

Ben jij geïnteresseerd in call tracking of heb je vragen over de mogelijkheden? Wij helpen jou graag! Ga naar www.adcalls.nl en neem contact met ons op.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!