Zo schrijf je in 2024 een awardwinnende case
Inzenden voor awards is een feestje! Leer van de fouten van anderen om met jouw award inzending wél hoge ogen te gooien.
De afgelopen 10 jaar heb ik als jurylid ruim 200 cases voorbij zien komen. Van media bij de AMMA’s tot content bij Grand Prix Content Marketing tot creatief werk bij SpinAwards (kleine throwback naar ’t beste industriefeestje 🕺). Hoewel er vaak juweeltjes van cases tussen zitten, zijn er ook momenten geweest waarop ik dacht dat met een iets slimmere aanpak in de inzending, het werk wel de shortlist had gehaald. In dit artikel zet ik 5 tips voor je op een rij om je kans op succes te vergroten.
1. Lees de vragen goed en begrijp het beoordelingsproces
Als goede strateeg denk je natuurlijk vanuit de doelgroep. En dat is in het geval van awardshows maar Ă©Ă©n type persona; het jurylid. Wat wil deze lezer van je case nou Ă©cht weten?
De kans is groot dat je daar met het lezen van de inzendcriteria zo achter bent. De vragen die je beantwoord, zijn 9 van de 10 keer gekoppeld aan het beoordelingssysteem. Hoe beter je specifiek antwoord geeft op de vragen, hoe groter de kans dat je hoog op de lijst eindigt.
Lees de vragen goed en geef specifiek antwoord op de vragen. Dat maakt het beoordelen makkelijker. Het laatste wat je wil, is dat ’t jurylid moet gissen of zelf antwoorden moet interpreteren. Want dan sneuvelt je case op de jurytafel.
Wat gaat er nog wel eens fout?
Het klinkt als een inkopper. Toch heb ik gemerkt dat veel bureaus ervoor kiezen om een case op meerdere plekken in te zenden en voor het gemak de tekst copy-pasten. Dat is zonde, want een case voor een content-award is anders dan ’t zelfde type werk voor een media-award.
2. Houd het simpel
De beste cases hebben een heldere rode draad die het lezen eenvoudig maakt en het beoordelen simpel. Als je goed uit kan leggen wat de uitgangspunten waren, hoe de strategie goed aansluit op doelgroep / speelveld en welk slim concept daaruit is ontstaan, heb je de juryleden aan de andere kant van de lijn eenvoudig mee.
“Mand 🧺”
Houd er rekening mee dat een gemiddelde categorie zo’n 10 tot 20 inzendingen krijgt. Dat betekent dat een jurylid zo’n 4 tot 8 uur (vrije) tijd bezig is met het kritisch beoordelen van de verschillende cases. Met een makkelijk leesbare (en goed geschreven) case scoor je dan hoge punten.
Wat gaat er nog wel eens fout?
Voorkom dat je álles wil vertellen. Te gek hoor, die duizenden likes. En heel bijzonder, die quote-tweet van die ene BN’er, maar je kan beter de basis uitzonderlijk goed vertellen dan de jury afleiden met aspecten die niet hebben bijgedragen aan (business)resultaat van de case.
3. Verklaar wat de case creatief uitzonderlijk en/of strategisch slim maakt
Als ik de rijtjes juryleden van awardshows voorbij zie komen, ben ik vaak jaloers. Jaloers, dat ik niet in élke juryruimte mee kan luisteren. Want vaak is het de crème de la crème van ’t vakgebied. Van ervaren bureaucreatieven tot de slimste CMO’s.
Wat deze knappe koppen gemeen hebben, is dat het stuk voor stuk vakidioten zijn. En daarmee liefhebbers van slim werk. Verbaas ze met je slimme inzichten. Of laat zien waarom je creatieve concept uitzonderlijk is. Dan heb je zĂł een streepje voor.
Wat gaat er nog wel eens fout?
Bedenk goed of je case het inzenden waard is. Inzenden kost veel tijd. Inzichten goed op papier krijgen, resultaten uitzoeken en het liefst een lekkere casefilm om het verhaal ook visueel goed te ondersteunen. Kijk naar winnaars in verleden jaar. Past jouw case daar goed tussen? Vol gas op inzenden!
4. Betrek je opdrachtgever / betrek je bureau
Een goede case schrijf je samen. Als bureau heb je je opdrachtgever nodig om de scherpste inzichten boven tafel te krijgen en om de resultaten van de campagne door te vertalen naar daadwerkelijke impact op business. En als opdrachtgever heb je je bureau nodig om goed uit te lichten waarom de case award-winning is.
Wat gaat er nog wel eens fout?
De cases die vanuit 1 perspectief zijn geschreven, pik je er vaak zo uit. Trek samen ten strijde. Want alleen met elkaar schrijf je de beste case.
5. Leg de focus op het resultaat
Een mooi creatief concept wint ongetwijfeld de harten van vakgenoten, maar wat was het resultaat? Knallende creatie is mooi voor in je portfolio, maar als de kassa er niet van gaat rinkelen zal je er weinig hoge ogen mee gooien bij de meeste awardshows.
Wat gaat er nog wel eens fout?
Een valkuil waar nog veel inzenders intrappen: resultaat is niet het bereik van je campagne, maar daadwerkelijke impact op bekendheid, houding, gedrag en/of conversie. Laat je niet verleiden tot het oplepelen van bereikcijfers, maar leg de focus op resultaat in business. Het liefst in combinatie met besteed budget. En koppel dat aan de (ambitieuze) doelstellingen van het werk. Laat zien hoe je uitzonderlijk creatief en strategische werk heeft geleid tot uitzonderlijke resultaten.
Bereid je voor op het awardseizoen
Heb je een award op het oog voor ’t komende jaar? Begin tijdig met schrijven, of nog beter: vraag je bij de briefing al af wat de opdracht een Effie/Esprix/Lamp- of Lions-waardig maakt.
Het kan geen kwaad om alvast inzendformulieren door te pluizen en er zo achter te komen welke vragen je later moet gaan beantwoorden. Dat maakt het simpeler om straks goed in te zenden en – verrassing – het maakt het werk ook Ă©cht beter.
En geen deadline missen? Schrijf je in voor de Award Alert. Dan weet je zeker dat je tijdig een signaal krijgt bij de start van inzending en bij het naderen van de deadline. Succes!