Zo verhoog je de urgentie van je AdWords advertenties

15 juli 2016, 06:00

AdWords gebruiken we allemaal. Toch laat je waarschijnlijk grote kansen liggen. En dat gaat ten koste van je rendement, want er kan veel meer dan statische advertenties weergeven in zoekresultaten. Een van de minst bekende opties is de mogelijkheid om een teller op te nemen in jouw advertentieteksten. Bijvoorbeeld bij een uitverkoop die nog maar een paar dagen duurt of wanneer je een inschrijftermijn hebt die binnenkort eindigt. AdWords-advertenties met een teller erin halen tot wel drie betere resultaten.

Het was mei 2004. Ik weet het nog heel goed. Een mediabureau attendeerde mij op iets nieuws: adverteren in Google. AdWords noemde ze dat. Ik was meteen verkocht. Eindelijk een manier om relevant te adverteren. Voor mensen die op zoek waren naar jouw product of dienst. Sinds die eerste dagen is er veel gebeurd. AdWords ontwikkelde zich tot een van de belangrijkste online traffic- en saleskanalen ter wereld. En de mogelijkheden namen steeds verder toe. Een van de mogelijkheden is de countdownteller. Een functie waarmee sommige adverteerders tot wel drie keer meer conversies halen.

Countdown functie weinig gebruikt

De mogelijkheid om een teller op te nemen in je AdWords-advertenties is niet nieuw. Eerst kon dit met scripts. Nu met een heel eenvoudige methode. Ondanks dat Google deze optie al zo’n anderhalf jaar aanbiedt, kom ik weinig advertenties met een teller tegen. Onbekend maakt onbemind?

Daarom hier een korte uitleg over de countdownteller in AdWords en waarom je hem moet gebruiken.

Wat doet de countdownfunctie?

De countdownfunctie laat zien hoe lang een bepaald aanbod nog geldig is. Dit laat zich het handigst uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Mijn werkgever had onlangs een kortingsactie. Tijdens die actie kregen nieuwe afnemers van groene energie €200 welkomstkorting. Vanaf vier dagen voor het eind van dit aanbod heb ik countdowntellers opgenomen in een aantal advertentieteksten. Zoals in het onderstaande voorbeeld. Het resterend aantal dagen past zich automatisch aan, met elke dag die verstrijkt. Op de laatste dag telt de teller af in uren en minuten. Cijfers mag ik helaas niet delen, maar mijn advies aan jou is om het ook te testen.

Voorbeeld van een AdWords advertentie met countdown teller

Waarom een teller opnemen in je advertenties

Dit kan om verschillende redenen handig zijn. Bijvoorbeeld omdat:

• Je uitverkoop over een aantal dagen eindigt

• Je een actie aanbod hebt dat binnenkort verloopt

• Mensen zich tot een bepaalde datum kunnen inschrijven voor je event

Door in je AdWords-advertenties te vermelden hoe lang je aanbod nog geldig is, creëer je schaarste en urgentie. Het is nu of nooit. Wacht men te lang, dan vist men achter het net. Dit gevoel van urgentie leidt (potentieel) tot een hogere CTR en een hogere conversie op je landingspagina.

De countdownteller instellen

Het instellen gaat eenvoudig. Maak een nieuwe advertentie aan. Bij het schrijven van de advertentietekst voeg je dit toe:

{=

Nu verschijnt er een menu waarin je aangeeft wanneer het aftellen start en wanneer het eindigt. In het veld ‘Aftellen begint’ geef je aan hoeveel dagen voor het eind van je actie de teller moet verschijnen. Ook vraagt AdWords je om een tijdzone op te geven en de taal waarin je advertentie geschreven is.

Een paar praktische tips

Tot slot een paar praktische tips voor je met de countdownfunctie aan de slag gaat:

  • Laat de teller niet te lang van tevoren lopen. Als je actie nog twintig dagen loopt, schept het geen urgentie om dit te zeggen. Drie tot vijf dagen van tevoren is in de meeste gevallen vroeg genoeg.
  • Monitor de resultaten. Vanaf wanneer zie je een toename in CTR en conversie? Neem deze informatie de volgende keer mee bij het plannen.
  • Check of de countdownteller werkt.
  • Het hebben van een alternatieve advertentie zonder deze functie is verplicht. Dus kan je direct je advertenties A/B-testen. Het inzetten van de countdownfunctie biedt geen garantie op betere resultaten. Vergeet dus niet om de prestaties van de advertenties mét en zonder deze functie met elkaar te vergelijken.
  • Zorg dat na het verlopen van de deadline andere advertenties live staan (indien relevant).

De countdown teller is slechts één voorbeeld van wat er mogelijk is qua personaliseren van AdWords advertenties. Welke mogelijkheden benut jij al en wat zijn je ervaringen daarmee?

Marco Dekkers
Online marketeer bij Qurrent

Beschikbaar voor nieuwe allround online marketing baan aan klantzijde in de B2C. Regio Amstelveen/ Amsterdam. De weg naar succes loopt via experimenten. Dat is de filosofie van Marco. Als allrounder houdt hij zich sinds 2004 bezig met SEO, SEA, affiliate marketing, retargeting, display advertising, email marketing, social media en conversie-optimalisatie. Vooral voor bedrijven die diensten leveren. Momenteel werkt hij bij energiebedrijf Qurrent, waar hij de online sales naar grote hoogte stuwt.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!