Zo verhoog je zonder grote investeringen de conversie in je webshop
Minder schrijven en meer foto’s schieten
De conversie in je webshop is meer afhankelijk van afbeeldingen dan van de productomschrijving. Het verschil tussen één of twee foto’s per product zorgt zelfs voor een verschil in afzet van gemiddeld 7 procent. Dus: doe er je voordeel mee.
Het aantal webshop is in 2020 ten opzichte van 2019 met maar liefst 21,3 procent gegroeid. Wat betekent dat Nederland nu 48.760 webshops heeft voor een kleine 17,5 miljoen mensen. Als we dit in perspectief plaatsen: wanneer de bevolking wordt verdeeld onder de webshops, dan heeft elke webshop slechts 360 Nederlanders als afnemersgroep. Uiteraard bestellen consumenten bij meerdere webshops, maar het idee is duidelijk. De concurrentie is torenhoog! Door middel van onderstaande tips troef jij de concurrentie af en stijgt de conversie van jouw webshop zonder een grote investering te doen.
Conversie stijgt met goede productfoto’s
Enkele jaren geleden kwam in een onderzoek van Akamai naar voren dat 52 procent van de Nederlandse consumenten foto’s meer waarderen dan bijvoorbeeld een producttekst. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de conversie sterker afhankelijk is van afbeeldingen dan een omschrijving op een webshop. Uiteraard zijn sommigen producten hier gevoeliger voor dan de anderen, toch zal bij vrijwel elk product de conversie stijgen met goede productfoto’s. Volgens eBay stijgen de online verkopen van webshops maar liefst met 3 procent per extra productfoto. Het verschil tussen één of twee foto’s per product zorgt zelfs voor een verschil in afzet van gemiddeld 7 procent.
Wat zijn goede productfoto’s?
Over het algemeen hebben de grotere producenten en leveranciers een flink budget voor productfotografie. Hier kun jij van profiteren. Maar let wel op de volgende valkuilen. Concurrenten die hetzelfde product aanbieden beschikken waarschijnlijk over exact dezelfde foto’s. Hierdoor vraagt de (potentiële) klant zich meteen af: “Waarom zal ik het bij hen bestellen?”. Wanneer een webshop meerdere leveranciers met verschillende soorten productfoto’s heeft, is de kans groot dat het overzicht aan producten rommelig oogt. Het is conversieverlagend wanneer de bezoeker het overzicht verliest doordat er verschillende formaten, schaduweffecten en witmarges door elkaar heen worden gebruikt.
Afhankelijk van je eigen wensen, producten en doelgroep bepaal jij wat de ideale productfoto is en niet jouw leverancier. Ga dus zelf aan de slag met het nemen van foto’s en experimenteer er flink op los. Tegenwoordig zijn de camera’s van de meeste smartphones enorm goed. Hierdoor kan je producten tot in detail vastleggen. Dit is één van de essentiële punten om de conversie te verhogen.
Jij bepaalt zelf wat een goede productfoto is
Leg dus elke USP (unique selling point) op beeld vast. Het meeste werk gaat uiteindelijk in de nabewerking zitten. Dit maakt of breekt het eindresultaat van een productafbeelding, het is essentieel om een professionele look & feel te creëren. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden eindeloos en hoeft dit helemaal niet veel geld te kosten. Uiteraard kan jij zelf aan de slag gaan met fotobewerkingsprogramma’s zoals photoshop, lightroom, et cetera.
Ook kun je een professional inschakelen die binnen 24 uur al jouw foto’s bewerkt zonder dat jij een grote investering hoeft te doen. Om Photoshop te gebruiken betaal je Adobe ongeveer 40 euro per maand. Een programma dat wel vrij complex is om onder de knie te krijgen. Er zijn ook fotobewerkingservices met Photoshop-experts in dienst die deze handelingen uit handen kunnen nemen. Een uitkomst voor veel (startende) webshops.
Maak het jezelf nog makkelijker
Heb je moeite met scherpe foto’s maken? Een statief kan de uitkomst zijn. Een vrij nieuwe smartphone heeft genoeg kwaliteit. Alleen zonder een stabiele hand kan de foto alsnog bewogen zijn. Er zijn verschillende statieven voor smartphones die niet veel kosten, maar wel voor meer kwaliteit zorgen.
Eerder hadden we het over verschillende details vastleggen. Ook is het belangrijk om producten vast te leggen wanneer ze worden gebruikt. Voor sommige producten zal dit een grote meerwaarde zijn. Maar dit geldt niet voor alle soorten producten en daarom zullen producten dan wel op verschillende soorten foto’s worden getoond. Dit is op zich geen probleem, zolang je op de overzichtspagina’s van producten de eerste foto, ook wel featured image, altijd op een systematische en consequente manier weergeeft.