Zo vermijdt u klantverloop tijdens de coronapandemie #spon
Loyaliteitsprogramma’s zijn dé oplossing
Het hele bedrijfsklimaat ondervond zware gevolgen als gevolg van de COVID-19-pandemie. De manier waarop mensen werken, communiceren, ontspannen en voor elkaar zorgen, is duidelijk veranderd. Elk bedrijf − ongeacht de grootte of sector − moet dus zijn marketingstrategieën opnieuw bekijken om zijn klanten te behouden. Waarom? Omdat het aankoopgedrag van hun klanten mee geëvolueerd is met de situatie.
Aanpassen aan nieuwe omstandigheden
Het hele bedrijfsklimaat ondervond zware gevolgen van de economische crisis als gevolg van de COVID-19-pandemie. Helaas is het einde nog niet in zicht en weten we niet wanneer alles weer normaal zal verlopen − als het al ooit zover komt. Sommigen verwachten een nieuwe realiteit. Aangezien we sterk worden aangemoedigd om binnen te blijven, lijkt dat nieuwe normaal niet zo veraf. De manier waarop mensen werken, communiceren, ontspannen en voor elkaar zorgen, is duidelijk veranderd.
Daarom hebben veel bedrijven nu nood aan een marketing retrofit. Elk bedrijf − ongeacht de grootte of sector − moet haar marketingstrategieën herbekijken om haar klanten te behouden. Waarom? Omdat het aankoopgedrag van hun klanten mee geëvolueerd is met de situatie. Als een bedrijf zich niet aanpast aan de nieuwe omstandigheden zet het klantrelaties op het spel.
Het aanpassen van uw strategie hoeft geen laatste strohalm te zijn, maar een succesvolle weloverwogen tactiek
Gelukkig zijn de moderne technologieën en loyaliteitsstrategieën een grote hulp. Het aanpassen van uw strategie hoeft geen laatste strohalm te zijn, maar een succesvolle weloverwogen tactiek. Het werkt, zo eenvoudig is het. We leggen u graag uit waarom.
Een stap vooruit voor loyaliteitsprogramma’s
Vandaag zijn loyaliteitsprogramma’s een van de belangrijkste communicatiekanalen voor merken en klanten (misschien zelfs het beste kanaal). Dit is hét moment voor bedrijven om klanten te overtuigen om hun producten online te kopen. Loyaliteitsprogramma’s kunnen een aanzienlijke katalysator zijn voor deze inspanningen, en nog veel meer resultaten verwezenlijken.
Een bedrijf dat eerder investeerde in het opbouwen van een succesvol loyaliteitsprogramma en nu duizenden klantprofielen in zijn database heeft, kan dat loyaliteitsprogramma gebruiken om geïndividualiseerde content en productaanbiedingen te creëren en zo zijn marketingstrategie te versterken. Met voldoende data en de juiste technologie kan dit een echte gamechanger zijn.
Een bedrijf wil zijn klanten informatie en producten aanbieden die voor de klant persoonlijk relevant zijn. Tegelijkertijd kan het bedrijf aan nieuwe en bestaande klanten bewijzen dat het om hen geeft. Daarom moeten exclusieve voordelen, zoals de gratis levering van boodschappen of extra beloningen voor uitzonderlijke merkloyaliteit ook als een prioriteit worden gezien. En met de juiste technologie hoeft dat niet veel inspanning te kosten.
Als u daar nog enkele gamificatie-elementen aan toevoegt, bent u helemaal goed bezig. Aangezien persoonlijke interacties op dit moment niet mogelijk zijn, kunnen quizzen en minigames op uw loyaliteitsplatform, de klantenbetrokkenheid helpen ondersteunen tijdens deze ‘niet-transactionele’ periode.
Een goed ontworpen, intuïtieve loyaliteitsapplicatie kan het leven van uw klanten enorm vereenvoudigen (en veiliger maken)
Maar er is meer. Een goed ontworpen, intuïtieve loyaliteitsapplicatie kan het leven van uw klanten enorm vereenvoudigen (en veiliger maken) − bijvoorbeeld wanneer de app mobiele betalingen ondersteunt. Door gebruikers de mogelijkheid te bieden om producten via de app te kopen, beperkt u het contact met andere mensen. Tegelijkertijd biedt het ook een veel gemakkelijkere manier om boodschappen te doen, eten te kopen, te tanken, enz. Bovendien kan elk bedrijf bijdragen aan de strijd tegen COVID-19 en andere wereldwijde bedreigingen, zoals klimaatverandering, door gebruikers de mogelijkheid te bieden om hun beloningspunten aan een goed doel te schenken via een app.
En dan hebben we het nog niet gehad over klantenservice op afstand. Omdat gebruikers geen rechtstreeks contact kunnen hebben met een vertegenwoordiger van het bedrijf, kunnen zij via de loyaliteitsapplicatie toegang krijgen tot de kennisbank of een expert om hulp vragen via een chat. Een Chatbot met de nieuwste AI/Machine Learning-algoritmes kan problemen helpen oplossen zonder dat daarvoor een callcenter-agent nodig is.
Het prijskaartje
Hoe belangrijk inkomsten genereren tegenwoordig ook is, bedrijven kunnen hun klanten niet voortdurend bombarderen met kortingen en speciale aanbiedingen. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Gelukkig kan elk merk, dankzij personalisatie, inhoud creëren die echt de aandacht trekt, waardoor zijn marketingstrategie veel effectiever – en minder duur – wordt.
Het wordt steeds duidelijker dat bedrijven die willen besparen op verschillende gebieden van hun bedrijfsvoering (ook binnen marketingbudgetten), de ROI moeten meten – en wel heel zorgvuldig – zodat het management de prestaties van het programma kan evalueren. Via analyse- en rapportageplatformen kan u loyaliteitsprogramma’s en marketingcampagnes monitoren en optimaliseren. Zo heeft u de volledige controle over uw resources.
De tijd dringt
Loyaliteitsprogramma’s bieden unieke mogelijkheden voor een gepersonaliseerde marketing en klantenservice. En op momenten zoals dit, wanneer bedrijven niet persoonlijk kunnen communiceren met klanten, zijn loyaliteitsprogramma’s essentieel om het bedrijf en de klantrelaties in topconditie te houden. Er is geen tijd te verliezen. Begin zo snel mogelijk en geniet van de vele voordelen.