Zo voorkom je de meest gemaakte Google Ads-fouten in 2021
Wanneer het aankomt op adverteren in Google willen we allemaal maar één ding: dat het geld oplevert! Om dit te kunnen realiseren willen we uiteraard best practices volgen en voorkomen dat we zaken over het hoofd zien. Wat zijn nou de zes meest gemaakte fouten in Google Ads? Dat lees je in dit artikel!
1. De best practices voor advertenties niet opvolgen
Het klinkt als een enorme no-brainer, maar wanneer ik een Google Ads-account overneem, zie ik nog vaak genoeg dat er onvoldoende (tekst-)advertenties staan in het account, of dat deze erg summier zijn. In zoekcampagnes heb je twee typen advertenties: Extended Tekst Ads (ETA) en de Responsive Search Ads (RSA). Bij een ETA heb je de mogelijkheid om drie koppen mee te geven en twee beschrijvingen toe te voegen. Voor een RSA kun je vijftien koppen meegeven en vier beschrijvingen.
De koppen hebben een limiet van dertig tekens en de beschrijvingen een limiet van negentig tekens (beiden inclusief spaties). Wanneer je minder koppen of beschrijvingen meegeeft dan mogelijk is, snijd je jezelf eigenlijk al in de vingers. Het algoritme heeft daardoor meer moeite met het optimaliseren van de advertenties. RSA’s dienen er ook voor om jou de input te geven in welke koppen/ beschrijvingen het beste bijdragen aan het behalen van jouw doelstelling.
2. Missende of onvolledige conversiemeting
Wanneer je gebruik maakt van Google Ads, dan doe je dat natuurlijk met een reden: rendement. Daarvoor is het noodzakelijk om je conversiemeting op orde te hebben. Je kunt conversies importeren vanuit de doelen in Google Analytics, maar een nog betere manier is om conversies aan te maken via de Google Ads Conversie Tag in Google Tag Manager. Waarom? Omdat Google Analytics enkel conversies meet op basis van ‘last-click’ en geen view-through en cross-device conversies meet. Door conversies te importeren vanuit Google Analytics is het dus goed mogelijk dat je geen compleet beeld hebt van de impact van jouw SEA-campagnes op de totale resultaten.
Met een onvolledige conversiemeting doel ik op de soft conversies. Vaak zien we in accounts alleen de conversies terug waar het bij de klant daadwerkelijk om gaat, maar missen we de acties die eerder in de funnel plaatsvinden in onze rapportages. Dat is zonde, want aan de hand van die informatie kun je ook upper-funnel optimalisaties doorvoeren en remarketing doelgroepen aanmaken op basis van die acties.
3. Weinig creativiteit in Doelgroepbeheer
Als je me vraagt wat voor mij een hele belangrijke ‘quick-win’ is die ik in veel accounts terugzie, is dat toch wel echt de inrichting van Doelgroepbeheer. Deze tool maakt het mogelijk om doelgroepen aan te maken op basis van interesses, intentie, eerder websitebezoek of op basis van klantlijsten. Daarnaast worden er automatisch vergelijkbare doelgroepen gemaakt. Als je dit leest denk je ongetwijfeld: ja, daar kunnen we echt veel mee doen! Helaas gebeurt dat in de praktijk vaak te weinig.
Een belangrijke ‘quick-win’ is de inrichting van Doelgroepbeheer
Kijk nog eens goed naar de website waar je voor adverteert. Van welke acties, die een bezoeker kan uitvoeren, zou je doelgroepen kunnen aanmaken? Zijn er klantlijsten beschikbaar die we kunnen inzetten? Zo ja, zou je die nog kunnen opsplitsen in specifiekere lijsten? Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Hetzelfde geldt ook voor de intentie-doelgroepen. Wat is relevant? Zijn dat zoekwoorden, websites, apps of wellicht een combinatie daarvan? Het is heel eenvoudig om hiermee te testen, maar je moet er wel even voor gaan zitten om zo’n plan uit te werken. Dat is absoluut de tijd waard, want het verdient zich (bijna) altijd terug!
4. Te bang zijn om aan de slag te gaan met Smart Bidding en Smart Campaigns
Wellicht denk je na het lezen van dit punt: “Jahaaa…”. Sinds Google Smart Bidding introduceerde is het vaak een discussiepunt. Dat bleef onveranderd met de komst van Smart Campaigns zoals Smart Display en Smart Shopping. Deze volledig geautomatiseerde biedstrategieën en campagnes kunnen wellicht wat ‘eng’ lijken om volledig te omarmen.
Een test kan nooit kwaad, anders zul je de uitkomsten nooit weten
Het is goed om kritisch te blijven kijken naar het advertentieplatform van Google, maar met de ontwikkelingen in ons vakgebied kunnen we er niet omheen, dus ik raad altijd aan om te testen. Een test kan namelijk nooit kwaad. Als je het niet probeert, zul je de uitkomsten nooit weten. Doe je dit wel, dan kan het voor een positieve switch zorgen of zie je misschien juist weinig verschil. Uit eigen ervaring ken ik geen cases waarin de resultaten drastisch verslechterden, dus wat heb je te verliezen? Zelf probeer ik hier dan ook proactief en structureel te testen; want iets dat nu werkt wil niet zeggen dat dat de beste setting is. Ook zegt het niet dat het over drie maanden nog steeds zo fantastisch loopt. Probeer dus te spelen met je biedstrategieën en de settings daarin: zoek bijvoorbeeld de elasticiteit op tussen conversievolume en CPA of ROAS om tot een ideale balans te komen.
5. Geen scripts en externe koppelingen gebruiken
In ons vakgebied gaat steeds meer automatisch. We durven langzaamaan het algoritme wat meer te vertrouwen en zo doen we er alles aan om onze campagnes zo goed mogelijk in te richten. Maar, het algoritme weet natuurlijk niet alles. Denk bijvoorbeeld aan de impact van seasonality op je conversies. Of als je leads verzamelt, kan Google Ads niet inschatten welke lead ook daadwerkelijk een klant geworden is. Door gebruik te maken van scripts die het algoritme voorzien van informatie (denk aan de weersvoorspelling wanneer jouw campagnes daarvan afhankelijk zijn) of een koppeling met een CRM-systeem die terugschiet naar Google Ads welke leads ook kwalitatief goed zijn, help jij het systeem om nog beter te presteren.
6. Geen test & learn-strategie geïmplementeerd
In de wereld van Google Ads (en online marketing in het algemeen) vinden updates ontzettend vaak plaats. Hierdoor worden er ook geregeld nieuwe features gelanceerd. Natuurlijk willen we als specialist alles uitproberen, maar juist ook hiermee wordt de plank vaak misgeslagen. Bijvoorbeeld doordat features blindelings worden doorgevoerd in een account, zonder dat getest wordt of de nieuwe feature voor betere resultaten zorgt.
Maar ook als het gaat om het doorvoeren van al bestaande features wordt niet altijd getest wat de impact hiervan is. Idealiter werk je met een test & learn-strategie: dit houdt simpelweg in dat je altijd aan het testen bent in verschillende campagnes. Dit kunnen advertentietypen zijn, maar ook biedstrategieën of doelgroepen. Door altijd te blijven testen zorg je dat je proactief bezig bent om het maximale uit je campagnes te halen!
Doe er je voordeel mee
Dit was ons lijstje met meest voorkomende fouten in Google Ads-accounts! Natuurlijk zijn er nog veel meer schoonheidsfoutjes die je wellicht (regelmatig) tegenkomt. Voel je vrij om ze met ons te delen, wij zijn ook erg benieuwd naar jullie ervaringen!