Zo zet je je eigen klanten in als influencers
Aan de slag met je ambassadeurs
Het is één van de mooiste telefoontjes die je als ondernemer kunt krijgen. Een volslagen onbekende die, compleet out of the blue, belt met een opdracht. En als je vervolgens vraagt hoe hij of zij je heeft weten te vinden, wordt je dag nóg mooier. Want wat blijkt: een bestaande klant heeft je aangeraden. Iemand is écht blij met je en gunt een ander diezelfde ervaring. Oftewel: door gewoon je werk te doen heb je iemand zo enthousiast gekregen dat hij of zij spontaan jouw ambassadeur is geworden. Well done you!
Want ambassadeurs, die zijn goud waard. Omdat ze het onomstotelijke bewijs zijn dat je iets goed doet. In iedere middelenmatrix (zo’n tabelletje waarin je het effect van verschillende communicatiemiddelen met elkaar vergelijkt) staan ze onbedreigd bovenaan. Vanwege hun ongeëvenaarde overtuigingskracht. Alle mooie verhalen van SEO-schrijvers, e-mailmarketeers en social strategen ten spijt. Een ambassadeur kan met één rake aanbeveling meer voor je betekenen dan een hele rits blogposts, whitepapers, landing pages en social campagnes bij elkaar. En het mooie is: je hebt meer ambassadeurs dan je denkt!
Ambassadeurs als onderdeel van je marketingstrategie
Eerst even terug naar dat onverwachte telefoontje. Juist dat spontane maakt het zo leuk, maar hoe kun je daar nou een strategie op bouwen? Ambassadeurs kun je toch niet regisseren? Jawel hoor. Jouw eigen klanten kun je naar hartenlust inzetten als onvervalste influencers.
Hoe? Neem gewoon zelf het initiatief. Een mooi project succesvol afgerond? Klant blij, jij blij? Vraag je klant in een interview naar zijn/haar ervaringen. Stuur een fotograaf langs en verwerk alle input in een verhaal, dat je gebruikt als blogpost of artikel voor je website. Knip het in stukjes die je deelt via social media. Welke vorm of invulling je er aan geeft maakt eigenlijk niet uit, zolang je je klant het verhaal laat doen.
Maar hoe krijg je je klanten zo ver dat ze daar zomaar tijd voor vrij maken? Het levert hen zelf toch niks op? Klopt. Maar je zult merken dat dat ook niet nodig is. Want als je jouw klant echt verder hebt geholpen, zal hij graag bereid zijn daar iets over te vertellen.
Veren in je achterwerk
Eigenlijk dient een ambassadeur twee doelen. Ten eerste kan hij/zij in zo’n verhaal doen wat voor jou zelf een absolute no go is: veren in je achterwerk steken. Schaamteloze reclame voor jezelf, op je eigen website. Kan gewoon. Waarom? Omdat jouw klant, anders dan jij zelf, geen onderliggend belang heeft. Als jij over jezelf roept dat je de beste bent, denkt iedere lezer: jij wil gewoon meer verkopen. Opschepper. Maar als jouw klant jou aanbeveelt, doet hij dat enkel en alleen omdat je hem verder hebt geholpen. En dat maakt de boodschap oneindig veel krachtiger.
Als jouw klant jou aanbeveelt, doet hij/zij dat enkel en alleen omdat je hem/haar verder hebt geholpen
Een tweede voordeel van ambassadeursverhalen is dat ze jouw meerwaarde tot leven brengen. Want je kunt zelf nog zo goed verwoorden wat je core business is, hoe je dat aanpakt en waarom je daar in gelooft. Het blijft toch jouw gekleurde versie. Alleen jouw klant kan vertellen welke impact je hebt gemaakt voor zijn/haar bedrijf of zijn/haar dagelijks leven. Focus dus niet zozeer op wat je hebt geleverd (daar is je portfoliopagina voor), maar op de mensen die je er mee geholpen hebt. Laat ze aan het woord, maak duidelijk welk verschil je voor ze gemaakt hebt. Schroom ook niet om opbouwende kritiek in het verhaal mee te nemen. Eerlijk duurt het langst en het maakt je verhaal alleen maar betrouwbaarder.
Koester je ambassadeurs
Kortom: deel je succesverhalen en geef ze overtuigingskracht door ze door anderen te laten vertellen. Koester je ambassadeurs en betrek ze in je contentstrategie. Want met jouw eigen influencers maak je de kans op dat spontane telefoontje nét even iets groter.
Helemaal mee eens, goed stuk!