Zoekmachine marketing bureaus worden onrustig

24 februari 2004, 19:02

Zoekmachine marketing bureaus worden onrustigHet is duidelijk dat de zoekmachine marketing markt aan het veranderen is. Hogere budgetten voor zoekmachine marketing (met name voor betaalde opname), zoekmachines die hun strategieen aan het herdefinieren zijn (o.a. door zoekalgoritmes te verbeteren) en adverteerders die steeds harder roepen om meer duidelijkheid.

Zoekmachine marketing bureaus worden daar onrustig van en gaan dan rare dingen roepen. Zo lees ik vandaag op Webwereld dat het volgens Munneke (Traffic4u) voor bedrijven steeds moeilijker wordt om

zelf

ervoor te zorgen dat ze makkelijk en snel gevonden worden. Pardon?

Ik heb het betreffende artikel op Webwereld uiteraard een paar keer gelezen en nog steeds begrijp ik niet waarom Webwereld het heeft geplaatst en waarom Munneke een dergelijke uitspraak doet.

Ten eerste is het al heel lang bekend dat zoekmachines de zoekalgoritmes aan het verbeteren zijn. Sterker nog, dit is al jaren het geval. Geen reden dus om daar een artikel over te schrijven lijkt me.

Ten tweede begrijp ik de uitspraak van Munneke niet. Met de opkomst van betaalde opname (Google Adwords, Qualigo en Overture) is het juist een stuk eenvoudiger geworden voor bedrijven om ervoor te zorgen dat ze gemakkelijk en snel gevonden worden. Het wordt inderdaad steeds moeilijker om middels ‘gratis’ opname een hoge positie in de zoekresultaten te krijgen. Het aanbod van websites wordt immers steeds groter. Anderzijds worden de richtlijnen van zoekmachines steeds duidelijker. Spamtechnieken zoals cloaking en linkfarms worden niet (meer) geaccepteerd zodat het weer begrijpelijk wordt voor de gemiddelde html-er. Wellicht juist een goede reden voor veel bedrijven om het (weer) zelf te doen?

Toevallig stond er vandaag een interessant artikel op iMedia waarin Kevin Ryan ingaat op de gewenste cq noodzakelijke richtlijnen voor zoekmachine marketing. Vooral de Letter of Appointment die adverteerders kunnen gebruiken naar hun zoekmachine marketing bureau lijkt me heel zinvol!

Tot slot wil ik opmerken dat de traditionele zoekmachine marketing bureaus hun langste tijd hebben gehad. Zoekmachine marketing wordt steeds inzichtelijker (en daardoor eenvoudiger). De kunst is/wordt om (i) zoekmachine marketing de juiste plaats te geven in de marketingmix en (ii) om de juiste communicatie (lees: trefwoorden en payoff) te vinden waarmee ik de zoeker stimuleer om juist op mijn link te klikken. De tijd van slimme technische truukjes zijn binnenkort gelukkig voorbij.

Heel vervelend voor sommige bureaus (let vooral op de bureaus die rare dingen gaan roepen), een groot geluk voor adverteerders en internetgebruikers.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    mik

    Het zou inderdaad een goede zaak zijn als juist goede sites een goede positie krijgen.

    Een mindere zaak vind ik als je alleen een hoge positie kan verwerven alleen als je betaalt.

    Dat kost kleine bedrijven de nek waarschijnlijk.


    24 februari 2004 om 20:58
    edwin

    Heb het betreffende artikel ook gelezen. Je stuurt niet voor niets een persbericht uit als bedrijf. Was zeer doorzichtig dat het hier om een pr-activiteit van Traffic4U betrof.

    Als het verhaal dan ook nog iets om het lijf had, vooruit…


    24 februari 2004 om 22:24
    Jeroen van de Wiel

    Heey Marco,

    Dank voor je mailing. Mij verbaasde dit artikel in webwereld ook zeer sterk, mede omdat het een pr activiteit was zonder ook maar enige echte nieuwswaarde.

    Je noemt terecht in je bericht dat het gebruik van cloaking voor bedrijven ondertussen een beetje problematisch kan uit gaan vallen. Spammers zullen beweren van niet. Het bedrijf in het bericht geeft in haar offertes glashard aan dat ze cloaking gebruiken dus ze mogen zich terecht zorgen maken. Oprechte technieken kosten uit ervaring over het algemeen meer tijd en noeste arbeid om effect te scoren. De effecten zijn uit ervaring echter vaak beter EN langduriger. Google wordt beter, Goed Zo!

    Ik heb ongeveer een half jaar studie gestoken in alle basis principes van Google. Het enige probleem dat ze nu hebben is dat bedrijven met kort door de bocht technieken en korte termijn gedachtes zonder al te veel echte kennis proberen te scoren. Helaas is dat nog steeds mogelijk. Ik zie echter wel dat Google spammers hard en genadeloos aanpakt. De drie spamcases van de afgelopen maanden (de autodealer, Franklin en DrStart) zijn alle drie definitief uit Google verdwenen.

    Ben ik trouwens als beheerder van de Google pagina en de Google Weblog ook uitgenodigd voor de ronde tafel gesprekken? 😉

    Goed initiatief!

    Ik zit trouwens nog te denken over een informatieve google-spam.pagina.nl, iemand nog linksuggesties? 😉

    mvrgr, Jeroen van de Wiel


    25 februari 2004 om 07:00
    Wouter van Doorn

    Ik ben van mening dat dergelijke organisaties de markt vervuilen met zulke uitspraken. Ik bespeur een angst die men probeert te verdoezelen door zoekmachine marketing ondoorzichtig te houden.

    Of je noemt het inderdaad pr.., dat kan ook


    25 februari 2004 om 07:01
    Stefan

    Slim toch. Die gast(en?) snappen de ballen van zoekmachines, komen met een achterlijke uitspraak en telecomwereld (of was het nou webwereld, dat weten ze zelf vast ook niet meer) knalt ’t op de site als ware het nieuws!

    Vast wel weer een bedrijf met onvindbare website dat denkt dat ze de nono(‘s) van traffic4u moeten inhuren. Ik zag dat de eigen site van traffic4u maar liefst een 5 scoort op de pagerank van google… lijkt me uitermate verstandig om daarmee in zee te gaan!

    Dat de tijd van slimme trucjes voorbij is, ben ik niet met je eens Marco. Dat onnozele nieuwsbericht op webwereld is ook een trucje en je ziet dat het werkt! We hebben het hier nu toch echt over een of ander mannetje met een website en een wazige mening over een zoekmachine 🙂


    25 februari 2004 om 07:38
    Claudio

    Ik vind zo een artikel van een persoon als een Munneke overroepen. Blijkbaar wil zij meer aandacht voor de Search Engine Marketeers die er veel geld uit proberen te slaan nu die markt transparanter wordt.

    Ik ben zelf begonnen met het aanmelden van de site van de firma waar ik voor werk en heb met verschillende

    zoekwoorden meerdere nr 1 posities verworven bij Google.

    Het beste is nog dat ik er geen cent voor heb betaald. Meet een beetje moeite en inzicht lukt alles.


    25 februari 2004 om 07:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!