Zoekmachine wordt browser

23 januari 2006, 18:55

Uit een recent onderzoek (.pdf) van Nielsen/Netratings blijkt dat 43% van de Internetters een zoekmachine gebruikt om naar een website te gaan – die zij al vaker bezocht hebben! De onderzoekers onderscheiden twee types:

  1. Onervaren gebruikers die de zoekbox verwarren met de addressbar
  2. Ervaren gebruikers die dit makkelijker/sneller vinden dan het intypen van de URL

Opvallend genoeg zijn het niet alleen websites met ingewikkelde domeinnamen die de laatste groep via de zoekmachine benadert maar ook sites als Ebay en Walmart. Op zich een verontrustende ontdekking die je bezoekers en/of geld kan kosten…

…aangezien tussen de zoekresultaten je concurrenten ook om aandacht schreeuwen, of bestaande klanten misschien wel elke keer via je betaalde links naar je website gaan, omdat dit makkelijker is.

Gezien het feit dat de korte, makkelijke domeinnamen zoals eerder genoemd ook via een zoekmachine herhaaldelijk bezocht worden, lijkt het onmogelijk dit te voorkomen. Desondanks is het zaak dit te minimaliseren en je bezoekers te stimuleren je site ‘direct’ te bezoeken.

  1. Stimuleer de bezoeker je site in zijn/haar favorieten op te nemen en faciliteer dit
  2. Zorg voor een zo kort mogelijke domeinnaam, als dit door je merknaam niet mogelijk is biedt dan makkelijke alternatieve domeinnamen aan (bv afkorting of makkelijk te onthouden woord of woordcombinatie). Dus: naast www.businessnewsradio.nl ook www.bnr.nl vastleggen.
  3. Veranker je merknaam/domeinnaam in het hoofd van je (potentiele) bezoeker via alle communicatie-uitingen die je hebt, zeker als je een moeilijke, verwarrende of makkelijk verkeerd te spellen domeinnaam hebt (Oxxio of Oxio?). Denk aan die radiospotjes waar een domeinnaam letter voor letter wordt gespeld.
  4. Uit de gebruikte zoektermen waarop bezoekers binnenkomen op je site kun je afleiden of er bepaalde spelfouten vaak voorkomen. Registreer desnoods deze ‘foute’ varianten ook, en zorg voor een redirect naar de juiste site.

Een goed voorbeeld is Albert Heijn: zij hebben zowel alberthein.nl als albertheijn.nl geregistreerd, die beide redirecten naar www.ah.nl.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Karel Kolb

    Ongelooflijk als je het document leest! De drie meest gezochte zoektermen in de VS, thuis en op het werk, via zoekmachines in november 2005: ‘ebay’, ‘google’ en ‘yahoo’. Bernice, heb je enig idee in hoeverre dit onderzoek ook representatief voor Nederland is?


    23 januari 2006 om 19:35
    media

    De onderzoeksresultaten verbazen mij eerlijk gezegd niets. Een ex-collega van me – ebusiness consultant – werkt al jaren zo. Google als homepage en als hij naar een bepaalde site moest tikte hij de naam van het bedrijf in de Google searchbox.


    23 januari 2006 om 20:47
    Remi

    Dit soort zoekopdrachten noemen ze ook wel ‘navigational queries’. Mensen zijn lui. Zijn ze een keer door een bepaalde zoekopdracht op een site gekomen, dan is de kans groot dat ze hun zoekterm wel onthouden, maar de url niet. Vaak is het ook minder typewerk.

    Door bovenstaande tips toe te passen kun je dit percentage misschien iets omlaag brengen, maar een groot deel zal dit blijven doen. Zorg dus dat je er staat in de zoekmachines, zowel Organic als Paid, zodat je potentiele klanten niet naar de concurrent gaan.


    23 januari 2006 om 23:04
    Vincent

    Het lijkt me dat de bezoeker vaak ook niet naar de index pagina op zoek is, maar naar een deep-linked page.

    Via google is zo’n pagina eenvoudig te vinden, op de website zelf ben je drie kliks verder voordat je dezelfde pagina gevonden hebt.


    23 januari 2006 om 23:10
    Onno

    De eerste keer dat ik hier een aantal jaar geleden over las moest ik lachen. Maar nog geen week later zag ik mijn vader zoeken naar ebay.com, een site waar hij dagelijks meerdere malen komt.

    Misschien dat browsers eens wat assertiever moeten worden, en de gebruiker al gaandeweg attenderen op de functie en werking van bookmarks. “Hey, dit is de 10e keer dat je op deze manier naar ebay gaat. Wist je dat…” etc..

    Want het is moeilijk voor te stellen als je veel internet/computer ervaring hebt dat de werking en logica van veel software onduidelijk is


    24 januari 2006 om 07:04
    BasW

    Kom in de statistieken van één van mijn directory sites inderdaad heel vaak een ’typo’ tegen…


    24 januari 2006 om 11:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!