Zo zorg je ervoor dat je de juiste klantenergie gebruikt
Boekrecensie van ‘De Klant Energieke Organisatie’
Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘De Klant Energieke Organisatie’, door Sonja Stalfoort. Een boek dat de ogen weer eens opent.
“Alles is energie”, zei Albert Einstein. Een mooie metafoor om te kijken hoe de klantenergie optimaal kan worden gebruikt. Compliment voor Sonja Stalfoort, die deze metafoor op een duidelijke en constructieve manier heeft vertaald naar een klant-energiek stroomschema. Het op de juiste wijze stroomlijnen van energie, leidt ertoe dat je de juiste energie uit klanten gebruikt om je organisatie positief te laden.
Deze recensie is geschreven door Ment Kuiper, Register Marketeer en Incompany & Innovatie Manager bij SCHAAL+.
Het klant-energieke stroomschema
Voordat Stalfoort ons meeneemt naar het klant-energieke stroomschema, de rode draad in het boek, wordt eerst het klant-energiemodel beschreven. Een werkwijze waarmee je de feedback en energie van een klant kunt vangen, structureren, transformeren en gebruiken. Aan de hand van goede voorbeelden krijg je inzicht in de werking van deze energiestromen.
Aan de hand van goede voorbeelden krijg je inzicht in de werking van de energiestromen
Ook geeft de auteur duidelijk aan wat de succesfactoren zijn voor de klant-energieke organisatie. Denk daarbij aan punten als: onderscheidend zijn, management geeft het goede voorbeeld, medewerkers en de ruimte die zij krijgen, de wijze van verwerking van feedback, serieus omgaan met feedback.
Vier hoofdschakels
In het boek licht de auteur nog meer factoren toe. Opvallend is dat ondanks dat de punten eigenlijk wel bekend zijn, een boek als dit des te meer nodig is om de ogen weer een keer te openen. In het klant-energieke stroomschema werkt Stalfoort met vier hoofdschakels: Kompas, Klantcultuur en leiderschap, Kennis en feedback, Klantervaring.
Vervolgens neemt ze de lezer mee in de verschillende vragen en overwegingen die je per schakel stelt. Die worden dan weer uitgewerkt in het uiteindelijke klant-energieke stroomschema. Hiervoor heeft de auteur een compleet en goed overzicht ontworpen.
Strategisch en praktisch
De vier schakels uit het stroomschema worden aangevuld met voorbeelden, inzichten, checklists en toepassingen. Deze aanpak zorgt ervoor dat het boek zowel vanuit strategisch perspectief interessant is, denk aan het invullen en uitwerken van een missie en visie gebaseerd op klantenergie. Terwijl je ook de praktische invulling aangereikt krijgt.
Echt een aanrader voor elke marketeer. We hebben allemaal klanten. Zorg dat je de juiste energie goed gebruikt.
Boekrecensie: ‘De Klant Energieke Organisatie‘
Auteurs: Sonja Stalfoort
ISBN: 978 90 896 5489 2
Uitgever: Van Duuren Management
Druk: 2020
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl.