Mark de Bruin
Strategisch Marketeer Online Innovatie ANWB

Mark de Bruin (@mdebruin) is sinds 2007 blogger bij Marketingfacts. Sinds 1997 helpt Mark zijn werkgevers PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004), 9292ov (2004-2011) en (vanaf 2011) ANWB met hun digitale transitie van het omzetten van bedreigingen (minder post, minder kranten-abonnementen, minder bellers en minder pech) naar realiseerbare kansen met de inzet van de nieuwe (online) media die er op dat moment zijn. Het kan altijd beter en slimmer. De uitdaging zit altijd in het realiseren en niet zo zeer in het bedenken.
Bij de ANWB werkt Mark als Strategisch Marketeer Online aan online proposities op het gebied van mobiliteit. Aandachtsgebieden: online marketing, apps, mobiliteit, Mobility as a Service & Connected Cars.
Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en nieuwe media.
-
Hoe gaat Spotify eindelijk winstgevend worden?
Met de recente beursgang is Spotify meer dan ooit in beweging. Op het moment draait het bedrijf nog flinke verliezen, maar het is hard op weg winstgevend te worden. In aanloop naar het Spotify-persevenement op 24 april – waar naar verluidt innovaties en veranderingen gaan worden aangekondigd – neem ik je mee in de recente ontwikkelingen, van beursgang tot te verwachten nieuwe producten en abonnementen. Een Spotify-overzicht.
-
7 trends voor de digitale marketeer in 2016
Het einde van het jaar 2015 komt in zicht en de mensen die mij kennen, weten dat dit het moment voor mij is om trends voor het volgende jaar te verzamelen. Dat deed ik al eerder voor 2012, 2013, 2014 en 2015. Ik heb ook dit jaar het internet weer afgespeurd voor jullie om 7 interessante trends op het gebied van online, mobiele, socialmedia- en digitale marketing te delen die in mijn beleving ook van toepassing zijn voor de Nederlandse markt. Daarnaast kom ik dagelijks in mijn werk ook gave dingen tegen waarvan ik verwacht dat ze komend jaar steeds belangrijker worden. De trends die ik zie, onstaan vaak door technologieën op een slimme manier te combineren. Dit trendoverzicht is zeker niet uitputtend, maar een mooi doorkijkje voor ons werk als digitale marketeers. Laat ook zeker in de comments jouw trends horen.
-
De 10 trends voor online en digital marketing in 2015
Het einde van het jaar 2014 komt in zicht en de mensen die mij kennen, weten dat dit het moment voor mij is om trends voor het volgende jaar te verzamelen. Dat deed ik al eerder voor 2012, 2013 en 2014. Ik heb ook dit jaar het internet weer afgespeurd voor jullie om de meest interessante trends op het gebied van online en digital marketing te delen die in mijn beleving van toepassing zijn voor de Nederlandse markt. De conclusie: technologie helpt ons steeds meer en de trends van voorgaande jaren worden verder vormgegeven en uitgewerkt. Daarnaast zie ik in mijn eigen werk als strategisch marketeer online nieuwe toepassingen voorbij komen die ik graag deel met jullie.
-
Mobile marketing 2007-2014: apps worden volwassen en evolueren verder
Sinds 1998 voeg ik nieuwe technologieën toe aan bestaande producten of diensten en bedenk ik nieuwe producten en diensten met behulp van nieuwe technologieën. Eerst lag mijn zwaartepunt op het internet via de desktop, maar de laatste jaren is dat verschoven naar de smartphone, die ongekende nieuwe mogelijkheden biedt voor nieuwe vormen van klantcontact. Een korte tour d'horizon van de lessen die ik daarbij geleerd heb.
-
De 5 socialmediatrends van 2014 met trendstrateeg Lieke Lamb
Naast de 10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014 heb ik, net als afgelopen jaren, trendstrateeg Lieke Lamb van Bureau Trendwatcher.com gevraagd om een vijftal megatrends te benoemen die naar haar idee een belangrijk stempel gaan drukken op social media gedurende het komende jaar. Veel ontwikkelingen (of trends) staan in nauw verband met elkaar, oefenen invloed uit op elkaar of overlappen elkaar. Lieke maakte een overzicht door de meest prominente ontwikkelingen samen te vatten in de ‘5 socialmediatrends voor 2014’ zoals alleen zij dat kan. Haar 5 megatrends: hypermobile (my phone = my BFF), influencing the influencers, data-dollars, visual = all en creativity of the crowd.
-
10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014
Het einde van het jaar 2013 nadert, dus verschijnen de trendslijsten voor het nieuwe jaar 2014 weer. In dit artikel verzamel ik de trends die al verschenen zijn op socialmediatoday.com en Forbes.com. Om direct maar met de deur in huis te vallen: Twitter gaat Facebook voorbij, Snapchat en Google+ groeien door, deeleconomiesites rukken op en je bent dom als je niks met video doet in 2014, aldus Social Media Today. In 2014 zal volgens Forbes contentmarketing nog belangrijker worden, zal de inzet van social media meer versnipperd raken, moet je content nu echt geschikt voor mobiel zijn, is retargeting nog steeds een toverwoord en, als laatste, zal zoekmachinemarketing sterker beïnvloed worden door social. Dat zijn 10 interessante trends voor iedere interactieve marketeer, die ik in dit artikel verder zal toelichten.
-
De iPhone is het meest winstgevende product in Amerika
Onlangs verscheen het onderzoek naar de meest winstgevende producten in Amerika. Succesvolle bedrijven leunen vaak op één product of productlijn die extreem goed verkoopt en ook nog een hoge marge heeft. Vaak zijn deze bedrijven marktleider en kunnen ze door hun invloed op de bedrijfsketen het product goedkoop produceren en daarnaast het product tegen de hoogst mogelijke prijs verkopen. Capital IQ, 24/7 Wall St. onderzocht de S&P 500 bedrijven die op de consumentenmarkt een vlaggenschip hebben. iPhone staat op nummer 1, maar wat staat er nog meer in de top 7?
-
App-marketing: bereken de kosten van een top 10-notering
Vijf jaar geleden wisten we allemaal nog niet wat apps waren en hoe ze ons leven zouden veranderen. Inmiddels is het jaar 2013 bijna op de helft en zijn alleen de bijna 900.000 verschillende iPhone-apps bij elkaar meer dan 50 miljard keer gedownload. Niet iedere uitgever heeft het publiek van NU.nl, Buienradar of 9292 en daarom moeten ze hard aan de bak om downloads en actief gebruik te realiseren. Eerder schreef ik over appmarketing met Twitter en Facebook. Dit keer duik ik in het 'top 10-effect'. Ik heb een infographic gevonden waar de kosten berekend staan om in de top 10 te komen van iTunes.
-
Mobiele-marketingcase: promotie van apps via Twitter en Facebook
Gisteren schreef mijn collega Paul van Haastert het artikel Mobiele apps promoten? Vergeet social media niet! met de 3 redenen waarom je met social media appmarketing kunt bedrijven: van mobiel naar mobiel, targetmogelijkheden en lage kosten per install. In dit deel bespreek ik de case die ik afgelopen disndag tijdens de tweede masterclass van Marketingfacts Updates, over mobiele marketing, presenteerde. De case bevat resultaten en leerervaringen van de mobielemarketingcampagne voor de ANWB Onderweg-app. Voor deze app heb ik in de afgelopen maanden een aantal promotiemogelijkheden ingezet zoals eigen media, blogs, banners in apps en op mobiele sites, promotie in het Samsung-netwerk en promotie in het netwerk van AndroidWorld. In deze blog zoom ik echter in op twee nog minder bekende mogelijkheden: promotie via een Promoted Tweet en promotie via mobile install ad op Facebook. Ook zal ik beschrijven hoe ik de resultaten meetbaar maak tot en met de download met een campagne in Twitter en Facebook.
-
Trendwatchers Lamb: 3D-printing wordt 4D-printing!
Overal gonst het inmiddels om mij heen van de verhalen over 3D-printen. Is het vooral een buzzwoord in de marketing of gaat het ons leven echt veranderen? Ik vroeg Lieke en Richard Lamb van TrendWatcher.com om hun licht te laten schijnen over 3D-printing. Om te kijken of en hoe je er als marketeer je voordeel mee kunt doen. En natuurlijk vroeg ik ze ook een stapje verder te kijken. Want wat komt er na 3D? Lieke: "Toen we jaren geleden de komst van 3D-printers aankondigden, nam niet iedereen dit even serieus. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de snerpende matrixprinters zojuist vervangen waren door de stille inkjet-printers en laserprinters. Concrete voorbeelden bleven beperkt tot vage kunststof rariteiten. En zelfs al buitelt ondertussen iedereen over elkaar heen in de media om te vertellen dat 3D wel eens heel groot kan gaan worden, nog is het moeilijk de impact ervan goed te laten doordringen." In dit artikel word je meegenomen in de wereld van 3D-printing en kijken we ook naar het vervolg: 4D-printing.
-
Tijdsbesteding op mobiel: 80% app, 20% web
In 2007 luidde de komst van de iPhone het tijdperk in van serieus mobiel internet. Flurry is sinds 2008 een leverancier van een statistiekenpakket dat vooral in apps veel toegevoegde waarde heeft. Ik gebruik het zelf ook veel in mijn apps. Begin april is er een nieuw (Amerikaans) onderzoek verschenen met gebruikscijfers vanuit Flurry Analytics ter gelegenheid van hun 5-jarig bestaan. Aangezien het 360-onderzoek van TNS Nipo al weer een tijdje oud is, bespreek ik in dit artikel de uitkomsten van het Flurry-onderzoek. Zij meten momenteel ruim 300.000 apps op meer dan 1 miljard mobiele telefoons per maand.
-
5 gave video’s over connected services: deze toekomst wil iedereen toch?
Voor mijn werk heb ik vaak met toekomstbeelden en visies te maken. Naast het feit dat ik veel dingen test, kijk ik ook graag ter inspiratie op YouTube. Gelukkig zijn er veel bedrijven die geld steken in het maken van de meest fantastische visies. Beelden zeggen meer dan woorden, ook hier. In dit artikel passeren 5 video's die mij inspireren en maken dat ik zin krijg in de toekomst waarin alles met internet verbonden is.
-
Handig: alle trends 2013 voor social media, digital marketing, internet en mobile in 1 artikel
Gelukkig 2013! Inmiddels is het jaar 2012 echt voorbij en is 2013 echt aangebroken. In dit eerste artikel van 2013 op Marketingfacts verzamel ik (net als vorig jaar) voor de mensen die nog niet trendmoe zijn de diverse artikelen met trends voor 2013, zodat je ze makkelijk kunt teruglezen en de voor jou interessante trends eruit kunt kiezen. Een klein aantal bekende artikelen en heel veel nieuwe trends. Ik zet veel artikelen, maar ook video's op een rijtje, gerubriceerd naar trends voor social media, mobiel, digital marketing, internet en consumententrends. Bij elkaar zijn het meer dan 165 elkaar al niet overlappende trends.
-
5 social media-trends 2013 met TrendStrateeg @LiekeLamb
Net als in 2011 heb ik trendstrateeg Lieke Lamb van Trendwatcher.com gevraagd om een vijftal trends te benoemen die naar haar idee een belangrijk stempel gaan drukken op social media gedurende het komende jaar. Veel ontwikkelingen (of trends) staan in nauw verband met elkaar, oefenen invloed uit op elkaar of overlappen elkaar. Lieke maakt van alle puzzelstukjes een prachtige puzzel door de meest prominente ontwikkelingen samen te vatten in de ‘5 social media-trends voor 2013’.
-
Brandpreventie met social media: #testjerookmelder
Tijd voor een social media-case op Marketingfacts van een in mijn ogen niet allerdaagse organisatie die op een mooie en uiterst nuttige manier social media inzet: De Nederlandse Brandwonden Stichting. Zij houdt zich niet alleen bezig met het beperken van de gevolgen van brand, maar ook met het voorkomen van brand. Jaarlijks organiseren ze in samenwerking met o.a. Brandweer Nederland de brandpreventieweken. Dit jaar werden voor het eerst ook sociale media ingezet om de doelen te bereiken. In dit artikel vertellen Rob Baardse (manager Preventie, Zorg & Kwaliteit van Leven van de Brandwonden Stichting) en Wilco Verdoold van Budeco over de aanpak en tot nu toe bereikte resultaten. Tenslotte vragen ze ook jullie hulp om aanstaande maandag 5 november om 12 uur je rookmelder te testen en dit te delen met #testjerookmelder. Snel door naar de case.