Kobe Millet is Full Professor Decision Making & Sustainability in Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam (School of Business and Economics). Hij is (theoretisch) psycholoog van opleiding en expert in experimenteel gedragsonderzoek waarbij hij probeert de schijnbaar irrationele overwegingen en gedragingen van consumenten (en mensen in het algemeen) beter te begrijpen. Zijn huidige onderzoeksinteresses focussen zich op de rol van persoonlijke identiteit in consumentenoverwegingen, (sociale) marketing initiatieven en milieuvriendelijke keuzes, en irrationaliteit in het nemen van beslissingen in het algemeen. Vanuit zijn onderzoeksexpertise en -interesses doceert hij zowel in regulier als postgraduate (academisch) onderwijs aan de VU, en verzorgt hij masterclasses voor professionals.
Veel organisaties voeren talloze A/B tests uit zonder sterke hypotheses, of in een context waar überhaupt weinig effecten te verwachten zijn. Dit leidt potentieel tot een lage base rate van echte winnaars, en daarmee tot onbetrouwbare testresultaten.
Marketeers, net zoals anderen, laten zich vaak verblinden door succesverhalen. Deze blogpost licht toe hoe survivorship bias ons kan misleiden en waarom het belangrijk is ook oog te hebben voor dat wat niet direct zichtbaar is.
Wat als de resultaten van je A/B-testen niet kloppen? Wat als beslissingen worden genomen op basis van data die niet betrouwbaar blijken te zijn?
Over de zin en onzin van experimenteel onderzoek naar milieuvriendelijke en andere keuzes.
Over de zin en onzin van experimenteel onderzoek naar milieuvriendelijke en andere keuzes.
Over de zin en onzin van experimenteel onderzoek naar milieuvriendelijke en andere keuzes
Kunstwerken die gemaakt zijn met behulp van kunstmatige intelligentie worden vaak als minder creatief gezien dan werken die door mensen zijn gemaakt. Dit komt vooral voor bij mensen die vinden dat creativiteit exclusief aan de mens is voorbehouden, zij vinden dit mogelijk bedreigend omdat het hun wereldbeeld uitdaagt.
Hoe beïnvloedt de ervaring dat het druk is in de supermarkt het aankoopgedrag van de consument?
Meer en meer laten consumenten de computer links liggen en smartphones zijn alomtegenwoordig, ook bij het beantwoorden van vragenlijsten die gebruikt worden in marktonderzoek.