special

Van data naar inzicht

Webanalyse is een aloud ambacht binnen online marketing. De ontwikkeling van de technologie maakt analyse eenvoudiger, maar tegelijkertijd is de hoeveelheid data over en van consumenten in de afgelopen jaren geëxplodeerd. Naar wat voor verhalen zijn wij als marketeers dan op zoek? En vooral: welke verhalen weten we te vinden? In deze Special gaan we op zoek naar de inzichten die je uit de vele data kunt opdoen en waarom dit zo eenvoudig nog niet is. Anders gezegd: hoe je door de databomen het bos weer ziet.

Webanalyse is een aloud ambacht binnen online marketing. De ontwikkeling van de technologie maakt analyse eenvoudiger, maar tegelijkertijd is de hoeveelheid data over en van consumenten in de afgelopen jaren geëxplodeerd. Naar wat voor verhalen zijn wij als marketeers dan op zoek? En vooral: welke verhalen weten we te vinden? In deze Special gaan we op zoek naar de inzichten die je uit de vele data kunt opdoen en waarom dit zo eenvoudig nog niet is. Anders gezegd: hoe je door de databomen het bos weer ziet.

    • Van data naar inzicht

    Als het gaat om data-analyses in online marketing, dan bekruipt mij weleens het gevoel dat we een beetje door het lint zijn gegaan. Noem het data-trigger-happy; op de een of andere manier zijn we op het punt gekomen dat we vinden dat we de hele bak met data van campagnes, kanalen en rapporten door moeten werken om een compleet beeld te hebben van ons publiek.

    Dat betekent dat we luisteren naar alle discussies rond bepaalde zinnen, monitoren op zoekwoorden of merken over alle mogelijke kanalen en dat we artikelen in de pers, op fora, blogs, social media en andere kanalen uitpluizen. En wat leert die grote massa aan data ons? Natuurlijk wat de algemene trends zijn, maar veel meer ook niet. En van het baseren op algemene trends zijn nog nooit een verrassende of sterke campagnes ontstaan. Je brengt immers slechts een smaakvariatie op de bestaande grote trends. Van 'data naar inzicht' zit daarom niet in het analyseren van de grote massa, maar specifieke invloedrijke groepen.

    • Van data naar inzicht

    Of het nu gaat om het toekennen van budget aan verschillende marketingmiddelen, het lanceren van een nieuw product, het verbeteren van een online-advertisingcampagne of het optimaliseren voor het zoekgedrag van je doelgroep, in al deze situaties wil jij als marketeer de optimale beslissing maken. Daarvoor moet je goed geïnformeerd zijn en dus de beschikking hebben over zoveel mogelijk relevante data. Toch?

    • Van data naar inzicht

    De doelgroep. Voor veel communicatieprofessionals en marketeers is het een - terechte - obsessie in het opstellen van hun marketingcommunicatiestrategie. Met uitgebreide kennis van je publiek heb je immers goud in handen. Je weet zo precies waar je ze kunt bereiken, wanneer ze vatbaar zijn voor je boodschap en wat ze interessant vinden. Zonder ruis je product aan de man krijgen, dat is het ultieme doel. Het probleem: die informatie schud je niet zomaar uit je mouw. Wat is nu de beste manier om je doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen?

    • Van data naar inzicht

    Data samenvoegen uit verschillende programma’s kan een ramp zijn. Je wilt data combineren uit Google Analytics, Google Search Console, Google AdWords, Google MyBusiness en wellicht nog meer tools. Hoe krijg je dit op een overzichtelijke en begrijpelijke visueel gemaakt? Je kunt kiezen voor een dashboard, maar dat vergt kennis en middelen en is vaak niet de tijd waard bij eenmalige analyses. Een eenvoudigere oplossing is dan ook het gebruik van good old Excel. Want daarin kun je op verschillende manieren zoeken naar gegevens die jou verder helpen, zoals verticaal zoeken om makkelijk gegevens op te sporen in grote Excel-sheets. En er zijn alternatieven. Daarom twee tips hoe je inzichten verkrijgt met de zoekfuncties in Excel.

    • Van data naar inzicht

    Data samenvoegen uit verschillende programma’s kan een ramp zijn. Je wilt data combineren uit Google Analytics, Google Search Console, Google AdWords, Google MyBusiness en wellicht nog meer tools. Hoe krijg je dit op een overzichtelijke en begrijpelijke visueel gemaakt? Je kunt kiezen voor een dashboard, maar dat vergt kennis en middelen en is vaak niet de tijd waard bij eenmalige analyses. Een eenvoudigere oplossing is dan ook het gebruik van good old Excel. Want daarin kun je gebruikmaken van draaitabellen, een krachtige functie waarmee je een grote set van data kunt samenvoegen in één overzicht, zelfs dynamisch. Daarom drie tips hoe je inzichten verkrijgt uit draaitabellen in Excel.

    • Van data naar inzicht

    Om grip te houden op hoe goed of slecht je bezig bent, om inzicht te krijgen dus, is het verstandig met regelmaat naar de cijfers te kijken. Maar wat is nu eigenlijk goed? En naar wélke cijfers moet je kijken? In dit artikel laat ik je zien hoe je relevante en zinvolle metrics selecteert voor jouw organisatie.

    • Van data naar inzicht

    Big data is alweer een paar jaar trending topic in de marketingarena. Aangewakkerd door de industrie die er een lekkere boterham aan verdient, zou het de nieuwe kip met het gouden ei zijn. Hun credo: “Met een datawarehouse of ‘data lake’ meer mans”. Maar dat is nog maar zeer de vraag. Want waarom een focus op voornamelijk big (is: third-party) data als je zelf een schat aan small (is: first-party) data in huis hebt? Nog los van het feit dat de GDPR je dwingt jezelf te verantwoorden over het waarom van de opslag van die grote hoeveelheden data en van de kans dat je verdwaalt in de spelonken van je eigen datawarehouse of verzuipt in je eigen data lake. Met je eigen small data kun je al een enorme stap voorwaarts maken in het optimaal bedienen van jouw klanten. 

    • Van data naar inzicht

    Programmeertaal R en scriptingtaal Python zijn de afgelopen paar jaar verworden tot heilige huisjes in de wereld van analytics. Grafische, workflowgebaseerde analyticsplatforms zijn in deze wereld  ondergesneeuwd geraakt en staan in de schaduw van hun codegebaseerde alternatieven. Naar mijn mening onterecht, want in veel gevallen is een grafisch workflowplatform een betere keuze.

    • Van data naar inzicht

    Stel, je bent online marketeer voor een koffiebranderij. Je besluit een a/b-test te doen om de verkoop van koffiezetapparaten te boosten. Er wordt een mooi design gemaakt met een aantal mooie foto’s, een grote groene call-to-action, 10 procent korting, nog wat social proof erbij en je bent klaar. Na vier weken testen zie je dat er inderdaad meer koffiezetapparaten worden verkocht. Maar helaas, de verkoop van koffiebonen en de inschrijvingen op de nieuwsbrief zijn erop achteruit gegaan. Wat nu? Wat heb je nou eigenlijk geleerd van je test? Dat alle aangepaste elementen zorgen voor meer verkoop van koffiezetapparaten? Gaat dat dan ook helpen om de verkoop van je andere producten te verhogen? Van data naar inzichten - het is makkelijk gezegd, niet zo makkelijk gedaan.