-
Merken moeten een maatje worden
In het afgelopen decennium was de voornaamste rol van merken: inspireren. Inspireren voor een leuker, beter, mooier leven, maar ook inspireren om goed te doen en de wereld beter achter te laten. Wat mogen we verwachten van het nieuwe decennium? En wat betekent dit voor de koers van een merk? We kijken terug en vooruit en maken daarmee de sprong naar merkstrategie in tijden van onzekerheid en vermenselijking.
-
ReclameReview: Albert Heijn zet in coronatijd in op vers en lokaal
Wat van ver komt, is lastig. Althans, in deze tijden. Gelukkig komt er ook heel veel lekkers uit Nederland of zelfs uit je eigen streek. Daar focust Albert Heijn op in deze nieuwe commercial.
-
Albert Heijn schiet mis met slappe slogan
Het kan je bijna niet zijn ontgaan: Albert Heijn heeft een nieuwe campagne, waarin de nieuwe supermarktmanager (zeg maar: de opvolger van meneer Van Dalen) wordt geïntroduceerd. Met een nieuwe pay-off: ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’. De eerste commercial deed mijn wenkbrauwen maar liefst drie keer fronsen: één keer over de (ogenschijnlijk) gekozen positionering, één keer over het zinnetje en één keer over het reclameconcept.
-
Kassaloos winkelen in plug&play-winkel van Albert Heijn
De autonome winkel komt weer een stukje dichterbij met de testwinkel van Albert Heijn, waar je zonder actief af te rekenen kunt winkelen. Een winkel die gerund kan worden zonder personeel. Dat maakt nieuwe retailconcepten mogelijk.
-
Digital Food: onstuimige groei in online foodmarkt
De digital foodmarkt is enorm in beweging. Kritische consumenten, intense prijsconcurrentie, nieuwe digitale spelers en de onstuimige groei in online food zorgen voor grote veranderingen. Hoe gaat de rol van merken, platforms en supermarkten zich ontwikkelen? Hoe krijg je de logistieke operatie van thuisbezorging rendabel? En welke impact hebben digitalfood-ontwikkelingen op bijvoorbeeld transparantie, voedselveiligheid, duurzaamheid en privacy?
-
Reclame-pitch Albert Heijn is ondoordachte bikiniparade
Albert Heijn gaat "op zoek naar een onderscheidend campagne-construct" en schrijft daarvoor een pitch uit. Gaat het dan zo slecht met de supermarktketen? Als er dringend iets moet gebeuren, is het kiezen van een nieuw reclamebureau wel de meest ondoordachte zet.
-
Het laatste woord over de kerstcommercials
De kerstcommercial, ooit het exclusieve domein van het Britse warenhuis John Lewis, is een internationaal fenomeen geworden. Over de hele wereld worden ze gemaakt: van één tot soms wel drie minuten infotainment. Een lach of een traan die ook nog eens iets voor de verkoop moet doen. In eerste instantie alleen bekritiseerd of bejubeld door het vak, maar nu hebben we er allemaal een mening over. Zelfs een kwaliteitskrant als NRC moet er wat van vinden. Maar wat vindt het brein? De vier meest besproken kerstcommercials onder de MRI-scanner.
-
Kijkje in de spraakgestuurde keuken van Google Home
De komst van Google Home naar Nederland wordt belangrijker dan de lancering van Google Assistant. Daar liet de techreus weinig twijfel over bestaan tijdens een exclusieve ‘Google Homewarming’ in een speciaal ingericht appartement pal tegenover het Rijksmuseum in Amsterdam. Marketingfacts was erbij en kreeg een voorproefje van de voice-ambities die Google deelt met zijn launching partners Albert Heijn, Auping en Philips. “Hey Google, wat eten we vanavond?”
-
Appie Tomorrow
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Appie Tomorrow' van Rupert Parker Brady.
-
Allerhande loopt al decennia voorop met contentmarketing
"Ik zag het uitbouwen van het merk Allerhande als persoonlijk doel. Dat vertelde ik ook tijdens mijn sollicitatiegesprek. En toen werd ik aangenomen." Rutger Anema is Senior Marketing Manager bij Albert Heijn en verantwoordelijk voor de uitbouw van Allerhande als merk.
Ook online dus: "In Allerhande zat veel meer potentie en het uitbouwen daarvan zag ik als grote kans. Ik ben geen bladenmaker, maar wel een merkenbouwer".
-
Albert Heijn start bezorgoorlog. Gaat het nu dan echt gebeuren?
De afgelopen weken is er veel gezegd en geschreven over online boodschappen, mede door de introductie van de nieuwe online supermarkt Picnic. Albert Heijn reageert zoals het een retailer betaamd: met een prijzenoorlog. Gaat de Allerhandebox ervoor zorgen dat we massaal online onze boodschappen gaan doen?