Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Big Data

gerelateerde topics

  • privacy
  • datamanagement
  • data driven marketing
  • innovatie
  • social media

big data experts

  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 4
  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 4
  • Arjan Haring
    Aantal blogs: 3

vacatures

  • Allround redacteur (40 uur)

    Allround redacteur (40 uur)

  • Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

    Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

  • Content medewerker

    Content medewerker

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Big data-marketing? Een framework is efficiënter

    Big data-marketing? Een framework is efficiënter

    Al decennia lang is ‘big data’ dé grote belofte. Met al die bakken vol data kun je ‘intelligence’ genereren voor jouw bedrijf. Sterker nog: als je over een langere tijd data verzamelt kun je op basis van het verleden zelfs toekomstig gedrag van bezoekers, prospects en klanten voorspellen. Inmiddels verzuipen we in data. Verbranden massaal uren en budgetten om AVG-proof data binnen te halen, te onderhouden en te analyseren. Terwijl het vaak weinig oplevert. In het boek ‘Backwards Market Research’ schrijft Alan Andreasen dan ook: “Werk uit waar je de data voor wilt gebruiken. Begin met wat je nodig hebt. Dat is het tegenovergestelde van big data.” Een framework helpt je bepalen wat je nodig hebt. Zodat je wél efficiënt en doelgericht data binnen een herkenbare context gaat genereren.

    Lees verder »
    • Ger Nijkamp (Dreumex)
    • 13 januari 2021
    • Data analytics Strategie
      • 7350
      • 4
  • Boekrecensie: De intelligente datagedreven organisatie

    Boekrecensie: De intelligente datagedreven organisatie

    Data krijgt een steeds grotere rol in organisaties en processen. Daar speelt auteur Daan van Beek goed op in. Na ruim 420 pagina’s ben je op de hoogte van de bouwstenen om van jouw organisatie een intelligente datagedreven organisatie te maken.

    Lees verder »
    • NIMA Register Marketeers (NIMA)
    • 29 mei 2020
    • Data analytics Innovatie
      • 6964
      • 0
  • Vijf redenen waarom jij ook een digitaal platform nodig hebt

    Vijf redenen waarom jij ook een digitaal platform nodig hebt

    Bol.com, Airbnb, Uber, Spotify, Picnic en natuurlijk Marketingfacts: allemaal bekende platformen die de afgelopen jaren ongekend groot en succesvol zijn geworden. Maar wist je dat elke organisatie voordeel kan halen uit een eigen digitaal platform? Of je nu een dienst aan wilt bieden aan je medewerkers of klanten, binnen het MKB of een grote maatschappelijke organisatie. Ik geef je vijf redenen waarom jij ook een digitaal platform nodig hebt. Niet alleen als het goed gaat, maar ook in tijden van crisis en de 1,5-metermaatschappij.

    Lees verder »
    • Ralf van der Zanden (Everdune)
    • 22 mei 2020
    • Strategie
      • 11376
      • 0
  • Staat privacywetgeving innovatie in de weg?

    Staat privacywetgeving innovatie in de weg?

    De gemiddelde Nederlander is er niet zo happig op om gegevens met bedrijven te delen, want waar komt die informatie terecht? Veel organisaties zien deze ontwikkelingen als een bedreiging voor hun digitale strategie. Het is echter aan hen om die zorg weg te nemen en op een ethische manier met klantgegevens om te gaan. Maar zijn ze daar wel aan toe? Of moet er aan bedrijfsmodellen gesleuteld worden om zo datamisbruik te voorkomen? En staat privacywetgeving nieuwe marketingmethoden echt in de weg?

    Lees verder »
    • Sander Harryvan (Building Blocks)
    • 14 oktober 2019
    • Data analytics
      • 11478
      • 0
  • Reputatiemanagement, data en de taal van de C-suite

    Reputatiemanagement, data en de taal van de C-suite

    Reputatiemanagement wordt steeds uitdagender. We hebben te maken met een meer gepolariseerde wereld, verdeeld door feiten en fictie. Meningen zijn breed verspreid onder het publiek via platformen, zowel openbaar als privé. De tijd die per volwassene aan digitale media wordt besteed neemt voortdurend toe en mensen vertrouwen niet op wat er in de media wordt gezegd. Daarover ging het op de AMEC Summit in Praag. Een verslag.

    Lees verder »
    • Daniëlle Janssen (OBI4wan)
    • 18 juli 2019
    • Contentmarketing
      • 12938
      • 0
  • Heeft jouw bedrijf wel écht een data-driven strategie?

    Heeft jouw bedrijf wel écht een data-driven strategie?

    Data-gedreven. Een woord waar bedrijven zich tegenwoordig maar al te graag mee willen profileren. Ook in vacatures zie je dat "een data-gedreven mindset" een belangrijke eigenschap is die bedrijven zoeken in een toekomstige collega. Zo lijkt elk bedrijf bezig te zijn met data. Maar waar komt deze interesse in data ineens vandaan? En wanneer ben je écht en goed data-gedreven bezig?

    Lees verder »
    • Judith Rasch (WINNRS)
    • 25 februari 2019
    • Data analytics
      • 15378
      • 3
  • Kom ook naar Online Tuesday #83 over data-privacy

    Kom ook naar Online Tuesday #83 over data-privacy

    Een half jaar geleden was het D-Day voor GDPR, de Europese richtlijn voor databescherming. Veel bedrijven raakten flink in paniek door die deadline of hadden juist geen benul. Hoe staat het er nu voor? Online Tuesday, waarvan Marketingfacts mede-organisator is, maakt op 13 november de balans op. Drie bedrijven komen vertellen hoe zij AVG-proof werden. Kom ook naar dit gratis event!

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 28 oktober 2018
    • E-business Data analytics Innovatie
      • 13702
      • 0
  • Marion Koopman (Vea) over impact van tech en data op reclamewereld

    Marion Koopman (Vea) over impact van tech en data op reclamewereld

    Reclame-branchevereniging Vea kreeg dit jaar een nieuwe voorzitter. Daarover werd gezegd: het is geen man en ze maakt geen reclame. De benoeming van Marion Koopman, CEO van Greenhouse Group, staat symbool voor de grote veranderingen die de reclamewereld doormaakt. Technologie en data nemen steeds nadrukkelijker de regie. Hoog tijd om Koopman zelf aan het woord te laten over de reclame-revolutie.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 18 september 2018
    • Advertising
      • 12484
      • 0
  • Is artificiële intelligentie te disruptief en grensverleggend?

    Is artificiële intelligentie te disruptief en grensverleggend?

    Intelligente systemen gaan steeds meer functies in ons leven overnemen. Zo worden geautomatiseerd eenvoudige rechtszaken afgehandeld, verzekeringspolissen beoordeeld en personen geïdentificeerd. Gaan deze systemen onze werkelijkheid bepalen of gaan we de toepassing van artificiële intelligentie beperken tot wat wij acceptabel vinden? In dit artikel laat ik je een tiental voorbeelden zien van disruptieve toepassingen van AI. Ik deel ze om je te laten ervaren waarom de toekomst van Artificial Intelligence niet rechtlijnig zal verlopen. 

    Lees verder »
    • Ger van den Buijs ( FiveDolphins)
    • 17 september 2018
    • E-business Data analytics Innovatie
      • 15440
      • 4
  • Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!

    Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!

    De traditionele manier om iets te weten te komen over je doelgroep is door een ​​uitgebreide enquête op te stellen, naar een onderzoekspanel te sturen en te wachten op antwoorden. Lage gegevenskwaliteit en lage responspercentages betekenen dat studies doorgaans hoge inspanningen en veel tijd vergen. Maar de gewoonten en verwachtingen van deelnemers zijn veranderd. Communicatie is snel en respondenten kennen de waarde van hun input. Hoe kan marktonderzoek bijblijven? Hoe bepaal je als marketeer hoe je moet opereren in de digitale ‘agile’ wereld?

    Lees verder »
    • Peter Meijer (Upinion)
    • 17 juli 2018
    • Social media Mobile Data analytics
      • 22668
      • 0
  • Wordt Trump-campagne het Waterloo van Facebook?

    Wordt Trump-campagne het Waterloo van Facebook?

    Als een groot fan van de tv-serie 'Homeland' heb ik de berichtgeving over de vermeende Amerikaanse verkiezingsfraude op de voet gevolgd. Alle ingrediënten die ook maken dat ik zo graag naar 'Homeland' kijk, zijn daarin aanwezig: een controversiële president die onverwachts de verkiezingen wint, geruchten van verkiezingsfraude en manipulatie, informatie-oorlogsvoering en de rol van social media. Het lijkt erop dat de illegaal verkregen Facebook-data die is ingezet tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump, een grote impact gaan hebben op het beleid van Facebook.

    Lees verder »
    • Arno Gudden (Exocortex)
    • 30 maart 2018
    • Social media
      • 25804
      • 0
  • The Social Conference 2018: data, our guilty pleasure

    The Social Conference 2018: data, our guilty pleasure

    Je moet het maar durven: in de week van #DeleteFacebook The Social Conference 2018 houden waarin vooral data en robotisering de hoofdrol hebben. Toch leek de tegenstrijdigheid niemand tegen te staan: (bijna) niemand op de conferentie had zijn Facebook-account gewist, en de dames van de organisatie lieten je niet door het pand lopen zonder je toegangspas te hebben gescand, zodat al je bewegingen van die dag werden gevolgd. Het leek erop dat data verzamelen net zoiets is als pornoblaadjes: niemand leest ze, maar toch worden ze verkocht.

    Lees verder »
    • Tanja Jans (Freelance)
    • 26 maart 2018
    • Social media
      • 20510
      • 0
  • Ger Baron (CTO van Gemeente Amsterdam): “Hoe gaan we van overheid naar GovTech?”

    Ger Baron (CTO van Gemeente Amsterdam): “Hoe gaan we van overheid naar GovTech?”

    Toen Ger Baron in 2014 begon als CTO van Gemeente Amsterdam was zijn rol vooral die van onderzoeker. Met behulp van een klein team onderzocht hij wat de hoofdstad moest doen met de technologische innovatie die op de stad af kwam. Inmiddels bestaat het team uit vijftig mensen en is het werk verbreed van onderzoek naar uitvoering. "Wat is de rol van de overheid in deze digitale tijd?"

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 6 maart 2018
    • E-business Data analytics Innovatie
      • 25734
      • 1
  • Marleen Stikker (Waag Society): “Internet deugt, maar verdienmodel niet”

    Marleen Stikker (Waag Society): “Internet deugt, maar verdienmodel niet”

    Waar het internet lange tijd gezien werd als een vrijplaats vol mooie nieuwe initiatieven, beginnen steeds meer mensen zich zorgen te maken. Volkomen terecht, meent Marleen Stikker, oprichter van Waag Society. "Ik denk dat het ongemak is toegenomen. Het gevoel dat er iets niet klopt. Je weet inmiddels dat er oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van data en dat er surveillance-programma’s zijn. Dat voelt natuurlijk ongemakkelijk."

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 26 februari 2018
    • Innovatie
      • 25534
      • 2
  • Olivier van Oord (MiniBrew): “Wij zijn een brouwerij én databedrijf”

    Olivier van Oord (MiniBrew): “Wij zijn een brouwerij én databedrijf”

    MiniBrew verovert de markt van de (zelf)brouwers van bier. Met een brouwapparaat, maar ook met de data die erachter schuilt. “We hebben nu 150 MiniBrews in Amsterdam staan en daarmee kunnen wij trends voorspellen", zegt creative director Olivier van Oord in gesprek met Fast Moving Targets. "Dat is waardevolle informatie voor een brouwerij. Wij zijn daarmee nu al een databedrijf. Data is king."

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 5 februari 2018
    • E-business Data analytics Innovatie
      • 20332
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you