-
Tijd van het bureau is voorbij
De Nederlandse bureauwereld had het al heel veel langer benauwd, maar heeft zich nu toch naar de IC-afdeling van de overheid moeten haasten om zich aan de NOW-beademing te laten leggen. De roze olifant in de kamer is nu eindelijk zo groot dat de Nederlandse bureauwereld er niet meer omheen kan. Dat er een pandemie voor nodig was, geeft wel aan hoe hardnekkig iedereen de ogen heeft dicht geknepen voor dat beest.
-
Na corona: het moment van de waarheid voor de bureauwereld
Reclame is de gouden gans van marketing en communicatie. Maar in de coronacrisis is gebleken dat andere disciplines de aandacht van consumenten ook aardig kunnen vangen. Dus rijst de vraag: hoe zal ‘het bureau van de toekomst’ er na corona uitzien?
-
Hoe salaris inleveren een steengoed idee wordt
Corona-maatregelen worden versoepeld. Zomerse euforie wordt in de herfst ongetwijfeld gevolgd door de financiële rekening. Volgens ons biedt deze situatie een unieke kans: salaris inleveren. Hoe gek het ook klinkt, dit kan ongelijkheid aanzienlijk verminderen. In ieders voordeel, júist ook in dat van werknemers, weten we uit eigen ervaring. Een pleidooi voor een onorthodoxe maatregel die van de happy few 'everyone happy' kan maken.
-
Reclame-pitch Albert Heijn is ondoordachte bikiniparade
Albert Heijn gaat "op zoek naar een onderscheidend campagne-construct" en schrijft daarvoor een pitch uit. Gaat het dan zo slecht met de supermarktketen? Als er dringend iets moet gebeuren, is het kiezen van een nieuw reclamebureau wel de meest ondoordachte zet.
-
Mervyn ten Dam (ADCN): “Elk merk moet een mening hebben”
Ooit waarschuwde hij al dat Nederlandse creativiteit – "als je niet oppast" – aanvoelt als een grap van het niveau André van Duin. Volgens Mervyn ten Dam (oprichter van reclamebureau Achtung! McGarryBowen) zijn goede ideeën universeel en liever niet te Nederlands. Sinds eind 2018 is hij voorzitter van ADCN. Wat is zijn visie op de Nederlandse bureauwereld?
-
Wat denken klanten van designbureaus nou écht?
Het onderzoek What Clients Think is voor de vijfde keer uitgevoerd. Gebaseerd op interviews met 500 klanten van ontwerpers. Echte interviews dus, betaald door designbureaus, die daarvoor de onderzoekers van Up to the Light inhuurden. Waardevolle kost voor de hele creatieve industrie. Van levensbelang voor al die bureaus die een betere aansluiting zoeken met de wereld van hun klant. Het rapport bevat concrete uitkomsten waar je direct mee aan de slag kunt, aan het eind van dit artikel samengevat in tien tips.
-
Ivo Roefs (Dutch Digital Agencies): “De meest succesvolle merken houden koers”
Tot voor kort was Ivo Roefs topman ('co-CEO') van een van Nederlands grootste reclamebureaus (DDB & Tribal). Nu is hij voorzitter van Dutch Digital Agencies (DDA). Wat is zijn visie op de ontwikkelingen in de reclamewereld? En waar wil hij zich als voorzitter van deze branchevereniging annex kennisplatform de komende tijd vooral op richten? "Strategie is te theoretisch geworden."
-
Over bureaus, marketeers en het belang van scherpe positionering
De relatie tussen marketeers, marketingafdelingen en de creatieve bedrijven waarmee ze werken, levert vaak voer voor discussie, niet het minst onder die bureaus zélf. Sinds de tijd van Don Draper groeiden 'reclamebureaus' uit tot alomvattende communicatie- en strategiefabrieken, vielen vervolgens uiteen in allerlei kleine fabriekjes en nu lijkt er weer sprake van een terugkeer naar de one-stop-shop. Tegelijk groeiden creatieve marketingafdelingen en de nieuwste bedreiging voor 'de bureaus' lijken consultancy's te zijn, die zich op hun pad begeven. Bert Hagendoorn specialiseerde zich vanuit zijn creatieve achtergrond in 'de positionering van creatieve bedrijven': als marketeer dus van marketingbedrijven.
-
Over marketing, bureaus en de vloek van het appartementencomplex
'Creativity is intelligence having fun' is misschien wel de beroemdste uitspraak van Albert Einstein die Einstein nooit heeft gedaan (maar afkomstig van een reclamebureau, BrightHouse). De populariteit van het idee dát het van Einstein afkomstig is, illustreert wel perfect dat velen de neiging hebben 'creativiteit' te kaderen als een belangrijk onderdeel van een ogenschijnlijk lineair denkproces. En er is een funfactor. Marketeers roepen elkaar geregeld op om gebaande paden te verlaten of buiten lijntjes te kleuren. Al dan niet met behulp van ingehuurde creativiteit. En daar komen bureaus in beeld.
-
De bureauwereld in transitie
De realiteit van de bureauwereld is in transitie: klanten die digitale kunde in huis halen, de strijd om talent, consultancypartijen als nieuwe spelers en de macht van een beperkt aantal digitale spelers. Wat is het beste pad voorwaarts voor bureaus? Samen met negen Nederlandse en internationale bureaus – Pervorm, Oogst, OMG, Iprospect, Strangelove, Brandwebbing, Storm Digital, ISM eCompany en Gradient, marketingbureaus met een focus op online, e-mail, digital, branding en strategie – besprak DDMA de ontwikkelingen en perspectieven op deze trends. De belangrijkste perspectieven op de ontwikkelingen delen we hier.
-
De strategie van Reclamebureau van het Jaar TBWA\Neboko
TBWA\Neboko, het reclamebureau van onder andere Albert Heijn, Adidas en McDonald's, werd recentelijk bekroond tot Bureau van het Jaar. Susanne van Nierop in gesprek met Chief Creative Officer van TBWA\Neboko: Darre van Dijk.
-
Bureauwereld wordt hervormd: dit heb je nodig om te overleven
De bureauwereld heeft het niet gemakkelijk. "De beurskoers van the big four (WPP, Publicis, Omnicom en Interpublic Group) is de afgelopen maanden gekelderd", schreef Steven Jongeneel onlangs in Adformatie. "Hoewel de budgetten sinds de crisis weer zijn toegenomen, zijn deze niet teruggekomen op het oude niveau." Onderzoek onder adverteerders bevestigt dat er geen grote stijgingen zijn te verwachten. De uitdaging waar de bureauwereld voor staat, zie je terug in het bureaumodel.
-
Influencermarketing
Influencer marketing: voor iedereen een plek aan tafel!
Het koppelen van influencers aan merken gebeurt al sinds de beginjaren van pr en reclame. Hollywoodsterren werden het gezicht van een cosmeticamerk en later werden voetballers prominent aan sportmerken gekoppeld om vanuit hun expertise- of peer-rol het verhaal van een merk geloofwaardig over te brengen. Influencer marketing is dus eigenlijk niets nieuws. Maar sinds de opkomst van social media en groei van invloedrijke bloggers, instagrammers, vloggers en andere content creators heeft influencer marketing een grote vlucht genomen. Ieder fatsoenlijk merk ruimt er tegenwoordig marketingbudget voor in. Influencer marketing is hot business. Veel communicatieadviesbureaus zien voor zichzelf een rol weggelegd of zijn ermee bezig. Hoe zet je nu als merk in deze wirwar van bureaus een succesvolle influencersamenwerking op? We spraken hierover met pr-, reclame- en mediabureaus, influencer agencies en, niet te missen, een topinfluencer zelf.
-
Reclame en internet zijn onverenigbaar, daar is niets aan te doen
Dit weekend werd ik door mijn oud-businesspartner Ronnie Overgoor gewezen op een interview in Adformatie met 2 ouwe digitale rotten, Adjan Kodde van Mirabeau en Paul Manuel van Tam Tam. Ronnie twitterde dat wij de in het artikel gevoerde discussie over de gescheiden werelden van reclame, consultancy en internet 20 jaar geleden al voerden. Mijn reactie: reclame en internet zijn onverenigbaar. Ik heb het aan den lijve ondervonden.
-
Heeft het bureau van morgen Einstein en Mandela op de payroll?
Op de Cannes Lions zette ook dit jaar de trend door van inzendingen die een radicaal andere vorm van marketing en reclame maken vertegenwoordigen. Het draait allang niet meer om grappige tv-commercials. De prijzen gaan naar concepten die daadwerkelijk wereldwijde en meer alledaagse problemen oplossen en hiervoor vaak technologisch zeer ingenieuze functionaliteit ontwikkelen.
De Grand Prix voor Sweetie van Terre des Hommes door Lemz en voor de Nivea Procetion Ad door FCB Brasil zijn de meest in het oog springende voorbeelden van deze ontwikkeling, die in Cannes al in 2012 voet aan de grond kreeg toen het Zweedse bureau R/GA de Titanium Grand Prix won voor Nike Fuelband. De vraag is of dit ook een voorbode is van grote verschuivingen in de werkwijze van reclamebureaus: veranderen zij straks in technologische R&D-laboratoria die de wereldproblemen met hun creativiteit te lijf gaan?