Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Bureauwereld

gerelateerde topics

  • bureaus
  • reclame
  • coronacrisis
  • strategie
  • creatieve industrie

bureauwereld experts

  • Ronnie Overgoor
    Aantal blogs: 3
  • Christian van Santen
    Aantal blogs: 2
  • Luuk Ros SCP
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Contentmarketeer/Tekstschrijver

    Contentmarketeer/Tekstschrijver

  • Directeur Citymarketing

    Directeur Citymarketing

  • Online Marketing Specialist

    Online Marketing Specialist

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Tijd van het bureau is voorbij

    Tijd van het bureau is voorbij

    De Nederlandse bureauwereld had het al heel veel langer benauwd, maar heeft zich nu toch naar de IC-afdeling van de overheid moeten haasten om zich aan de NOW-beademing te laten leggen. De roze olifant in de kamer is nu eindelijk zo groot dat de Nederlandse bureauwereld er niet meer omheen kan. Dat er een pandemie voor nodig was, geeft wel aan hoe hardnekkig iedereen de ogen heeft dicht geknepen voor dat beest.

    Lees verder »
    • Christian van Santen (Van Santen Netwerk)
    • 3 september 2020
    • Innovatie Strategie
      • 10918
      • 2
  • Na corona: het moment van de waarheid voor de bureauwereld

    Na corona: het moment van de waarheid voor de bureauwereld

    Reclame is de gouden gans van marketing en communicatie. Maar in de coronacrisis is gebleken dat andere disciplines de aandacht van consumenten ook aardig kunnen vangen. Dus rijst de vraag: hoe zal ‘het bureau van de toekomst’ er na corona uitzien?

    Lees verder »
    • Christian van Santen (Van Santen Netwerk)
    • 19 juni 2020
    • Innovatie Strategie
      • 9598
      • 2
  • Hoe salaris inleveren een steengoed idee wordt

    Hoe salaris inleveren een steengoed idee wordt

    Corona-maatregelen worden versoepeld. Zomerse euforie wordt in de herfst ongetwijfeld gevolgd door de financiële rekening. Volgens ons biedt deze situatie een unieke kans: salaris inleveren. Hoe gek het ook klinkt, dit kan ongelijkheid aanzienlijk verminderen. In ieders voordeel, júist ook in dat van werknemers, weten we uit eigen ervaring. Een pleidooi voor een onorthodoxe maatregel die van de happy few 'everyone happy' kan maken.

    Lees verder »
    • Jelmer van der Meulen (Synergie)
    • 12 juni 2020
    • Advertising Innovatie Loopbaan
      • 8654
      • 2
  • Reclame-pitch Albert Heijn is ondoordachte bikiniparade

    Reclame-pitch Albert Heijn is ondoordachte bikiniparade

    Albert Heijn gaat "op zoek naar een onderscheidend campagne-construct" en schrijft daarvoor een pitch uit. Gaat het dan zo slecht met de supermarktketen? Als er dringend iets moet gebeuren, is het kiezen van een nieuw reclamebureau wel de meest ondoordachte zet.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 11 februari 2019
    • Advertising Contentmarketing
      • 23848
      • 4
  • Mervyn ten Dam (ADCN): “Elk merk moet een mening hebben”

    Mervyn ten Dam (ADCN): “Elk merk moet een mening hebben”

    Ooit waarschuwde hij al dat Nederlandse creativiteit – "als je niet oppast" – aanvoelt als een grap van het niveau André van Duin. Volgens Mervyn ten Dam (oprichter van reclamebureau Achtung! McGarryBowen) zijn goede ideeën universeel en liever niet te Nederlands. Sinds eind 2018 is hij voorzitter van ADCN. Wat is zijn visie op de Nederlandse bureauwereld? 

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 5 februari 2019
    • Advertising Contentmarketing Brand design
      • 6726
      • 0
  • Wat denken klanten van designbureaus nou écht?

    Wat denken klanten van designbureaus nou écht?

    Het onderzoek What Clients Think is voor de vijfde keer uitgevoerd. Gebaseerd op interviews met 500 klanten van ontwerpers. Echte interviews dus, betaald door designbureaus, die daarvoor de onderzoekers van Up to the Light inhuurden. Waardevolle kost voor de hele creatieve industrie. Van levensbelang voor al die bureaus die een betere aansluiting zoeken met de wereld van hun klant. Het rapport bevat concrete uitkomsten waar je direct mee aan de slag kunt, aan het eind van dit artikel samengevat in tien tips.

    Lees verder »
    • Roel Stavorinus (MELVINDAY)
    • 26 oktober 2018
    • Brand design
      • 13962
      • 0
  • Ivo Roefs (Dutch Digital Agencies): “De meest succesvolle merken houden koers”

    Ivo Roefs (Dutch Digital Agencies): “De meest succesvolle merken houden koers”

    Tot voor kort was Ivo Roefs topman ('co-CEO') van een van Nederlands grootste reclamebureaus (DDB & Tribal). Nu is hij voorzitter van Dutch Digital Agencies (DDA). Wat is zijn visie op de ontwikkelingen in de reclamewereld? En waar wil hij zich als voorzitter van deze branchevereniging annex kennisplatform de komende tijd vooral op richten? "Strategie is te theoretisch geworden."

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 23 oktober 2018
    • Advertising Contentmarketing
      • 8220
      • 0
  • Over bureaus, marketeers en het belang van scherpe positionering

    Over bureaus, marketeers en het belang van scherpe positionering

    De relatie tussen marketeers, marketingafdelingen en de creatieve bedrijven waarmee ze werken, levert vaak voer voor discussie, niet het minst onder die bureaus zélf. Sinds de tijd van Don Draper groeiden 'reclamebureaus' uit tot alomvattende communicatie- en strategiefabrieken, vielen vervolgens uiteen in allerlei kleine fabriekjes en nu lijkt er weer sprake van een terugkeer naar de one-stop-shop. Tegelijk groeiden creatieve marketingafdelingen en de nieuwste bedreiging voor 'de bureaus' lijken consultancy's te zijn, die zich op hun pad begeven. Bert Hagendoorn specialiseerde zich vanuit zijn creatieve achtergrond in 'de positionering van creatieve bedrijven': als marketeer dus van marketingbedrijven.  

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 16 oktober 2018
    • Contentmarketing
      • 10217
      • 0
  • Over marketing, bureaus en de vloek van het appartementencomplex

    Over marketing, bureaus en de vloek van het appartementencomplex

    'Creativity is intelligence having fun' is misschien wel de beroemdste uitspraak van Albert Einstein die Einstein nooit heeft gedaan (maar afkomstig van een reclamebureau, BrightHouse). De populariteit van het idee dát het van Einstein afkomstig is, illustreert wel perfect dat velen de neiging hebben 'creativiteit' te kaderen als een belangrijk onderdeel van een ogenschijnlijk lineair denkproces. En er is een funfactor. Marketeers roepen elkaar geregeld op om gebaande paden te verlaten of buiten lijntjes te kleuren. Al dan niet met behulp van ingehuurde creativiteit. En daar komen bureaus in beeld.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 4 oktober 2018
    • Advertising Contentmarketing E-commerce
      • 10172
      • 0
  • De bureauwereld in transitie

    De bureauwereld in transitie

    De realiteit van de bureauwereld is in transitie: klanten die digitale kunde in huis halen, de strijd om talent, consultancypartijen als nieuwe spelers en de macht van een beperkt aantal digitale spelers. Wat is het beste pad voorwaarts voor bureaus? Samen met negen Nederlandse en internationale bureaus – Pervorm, Oogst, OMG, Iprospect, Strangelove, Brandwebbing, Storm Digital, ISM eCompany en Gradient, marketingbureaus met een focus op online, e-mail, digital, branding en strategie – besprak DDMA de ontwikkelingen en perspectieven op deze trends. De belangrijkste perspectieven op de ontwikkelingen delen we hier. 

    Lees verder »
    • Pieter Meijer (Pervorm)
    • 4 september 2018
    • Contentmarketing Loopbaan
      • 10862
      • 1
  • De strategie van Reclamebureau van het Jaar TBWA\Neboko

    De strategie van Reclamebureau van het Jaar TBWA\Neboko

    TBWA\Neboko, het reclamebureau van onder andere Albert Heijn, Adidas en McDonald's, werd recentelijk bekroond tot Bureau van het Jaar. Susanne van Nierop in gesprek met Chief Creative Officer van TBWA\Neboko: Darre van Dijk.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 21 augustus 2018
    • Advertising Contentmarketing
      • 25790
      • 3
  • Bureauwereld wordt hervormd: dit heb je nodig om te overleven

    Bureauwereld wordt hervormd: dit heb je nodig om te overleven

    De bureauwereld heeft het niet gemakkelijk. "De beurskoers van the big four (WPP, Publicis, Omnicom en Interpublic Group) is de afgelopen maanden gekelderd", schreef Steven Jongeneel onlangs in Adformatie. "Hoewel de budgetten sinds de crisis weer zijn toegenomen, zijn deze niet teruggekomen op het oude niveau." Onderzoek onder adverteerders bevestigt dat er geen grote stijgingen zijn te verwachten. De uitdaging waar de bureauwereld voor staat, zie je terug in het bureaumodel. 

    Lees verder »
    • Jasper Fraikin (FJ)
    • 11 juni 2018
    • Advertising
      • 12346
      • 0
  • Influencer marketing: voor iedereen een plek aan tafel!
    • Influencermarketing

    Influencer marketing: voor iedereen een plek aan tafel!

    Het koppelen van influencers aan merken gebeurt al sinds de beginjaren van pr en reclame. Hollywoodsterren werden het gezicht van een cosmeticamerk en later werden voetballers prominent aan sportmerken gekoppeld om vanuit hun expertise- of peer-rol het verhaal van een merk geloofwaardig over te brengen. Influencer marketing is dus eigenlijk niets nieuws. Maar sinds de opkomst van social media en groei van invloedrijke bloggers, instagrammers, vloggers en andere content creators heeft influencer marketing een grote vlucht genomen. Ieder fatsoenlijk merk ruimt er tegenwoordig marketingbudget voor in. Influencer marketing is hot business. Veel communicatieadviesbureaus zien voor zichzelf een rol weggelegd of zijn ermee bezig. Hoe zet je nu als merk in deze wirwar van bureaus een succesvolle influencersamenwerking op? We spraken hierover met pr-, reclame- en mediabureaus, influencer agencies en, niet te missen, een topinfluencer zelf. 

    Lees verder »
    • Juriaan Vergouw (Porter Novelli)
    • 29 september 2016
    • Contentmarketing
      • 28585
      • 2
  • Reclame en internet zijn onverenigbaar, daar is niets aan te doen

    Reclame en internet zijn onverenigbaar, daar is niets aan te doen

    Dit weekend werd ik door mijn oud-businesspartner Ronnie Overgoor gewezen op een interview in Adformatie met 2 ouwe digitale rotten, Adjan Kodde van Mirabeau en Paul Manuel van Tam Tam. Ronnie twitterde dat wij de in het artikel gevoerde discussie over de gescheiden werelden van reclame, consultancy en internet 20 jaar geleden al voerden. Mijn reactie: reclame en internet zijn onverenigbaar. Ik heb het aan den lijve ondervonden.

    Lees verder »
    • Stef Heutink (IVRM Reputatie)
    • 9 juli 2014
    • Advertising
      • 15411
      • 1
  • Heeft het bureau van morgen Einstein en Mandela op de payroll?

    Heeft het bureau van morgen Einstein en Mandela op de payroll?

    Op de Cannes Lions zette ook dit jaar de trend door van inzendingen die een radicaal andere vorm van marketing en reclame maken vertegenwoordigen. Het draait allang niet meer om grappige tv-commercials. De prijzen gaan naar concepten die daadwerkelijk wereldwijde en meer alledaagse problemen oplossen en hiervoor vaak technologisch zeer ingenieuze functionaliteit ontwikkelen. 

    De Grand Prix voor Sweetie van Terre des Hommes door Lemz en voor de Nivea Procetion Ad door FCB Brasil zijn de meest in het oog springende voorbeelden van deze ontwikkeling, die in Cannes al in 2012 voet aan de grond kreeg toen het Zweedse bureau R/GA de Titanium Grand Prix won voor Nike Fuelband. De vraag is of dit ook een voorbode is van grote verschuivingen in de werkwijze van reclamebureaus: veranderen zij straks in technologische R&D-laboratoria die de wereldproblemen met hun creativiteit te lijf gaan?

    Lees verder »
    • Michiel Bais (Michielbais.nl)
    • 4 juli 2014
    • Advertising Contentmarketing Brand design
      • 9677
      • 1
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you