Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Communitymanagement

gerelateerde topics

  • community
  • wetenschap
  • cocreatie
  • roi
  • social media

communitymanagement experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 36
  • Matthijs van den Broek
    Aantal blogs: 11
  • Erwin Blom
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Communicatiemedewerker (20-24u)

    Communicatiemedewerker (20-24u)

  • Contentspecialist

    Contentspecialist

  • Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

    Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Community-building in coronatijd

    Community-building in coronatijd

    Je klanten, stakeholders, relaties, medewerkers komen op dit moment niet zomaar bij je over de vloer. Hoe kun je nú bouwen aan je relaties, aan co-creaties, aan loyalty of je relatie met klanten? Een online community kan hét antwoord zijn. Maar, het is niet zo een, twee, drie geregeld. Het vraagt om een andere manier van samenwerken en een andere manier van contact en communicatie binnen je organisatie. Ben jij er klaar voor? 

    Lees verder »
    • Anke van der Sluis (Vice Versa)
    • 22 oktober 2020
    • Social media Media Contentmarketing Loopbaan Strategie
      • 12066
      • 0
  • Social media in 2017: het verhaal achter al die cijfers en grafieken

    Social media in 2017: het verhaal achter al die cijfers en grafieken

    In januari kwamen er weer veel onderzoeken en lijstjes met cijfers naar buiten. Het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2017’ bijvoorbeeld. En ‘De Stand van Webcare in Nederland 2016 om er maar eens twee te noemen. Maar staren we ons niet blind op die lijstjes en grafiekjes? Waar ga je voor: bereik of impact?

    Lees verder »
    • Lydia van den Brink (Hartstichting)
    • 6 februari 2017
    • Social media
      • 20256
      • 3
  • Case: hoe bouw je een bloggerscommunity op?

    Case: hoe bouw je een bloggerscommunity op?

    Vakantieboulevard heeft in ongeveer een jaar tijd een bloggerscommunity van zestig bloggers opgebouwd die eens per vier weken hun ervaringen delen. Hoe pak je dit aan? Welke stappen moet je doorlopen? Als communitymanager heb ik deze maanden meegebouwd aan dit spreekwoordelijke huis. Ik geef je graag tips voor een start-up aan de hand van dit plan met elf concrete stappen.

    Lees verder »
    • Sanne Bakker (ensanne focus op content)
    • 23 augustus 2016
    • Social media
      • 11544
      • 3
  • Waarom een community sterker is dan een chatbot

    Waarom een community sterker is dan een chatbot

    Het was een term die we al vaker tegenkwamen op blogs, zoals Marketingfacts, maar vanaf april 2016 doet het er echt toe volgens velen: chatbots. Het zou de laatste veelbelovende trend zijn voor de moderne marketeer, zoals zoveel technologieën dat zouden zijn. De oplossing om klanten automatisch te woord te kunnen staan, problemen op te lossen en op een ‘persoonlijke’ manier producten en diensten aan de man brengen. Want, zo is de redenering, artificial intelligence ontwikkelt zich zo snel dat dit de heilige graal is voor iedereen: zowel voor de consument als voor de marketeer. 

    Lees verder »
    • Bart Westerveld (Albelli)
    • 26 juli 2016
    • Customer experience E-commerce Innovatie
      • 19849
      • 5
  • Dit is waarom sommige branded communities niet succesvol zijn

    Dit is waarom sommige branded communities niet succesvol zijn

    Meer en meer organisaties ontdekken de kracht van een eigen community. Het hebben van een community is echter geen garantie voor succes. Er zijn grote verschillen in de mate van succes, ook tussen bedrijven in dezelfde branche en met eenzelfde hoeveelheid klanten. Wat maakt dat de ene community actief is terwijl de andere maar niet van de grond komt? Dit artikel beschrijft de belangrijkste voorwaarde om een branded community te laten slagen. 

    Lees verder »
    • Bart Meerdink (inSided)
    • 12 juli 2016
    • Social media Customer experience
      • 18239
      • 0
  • Geef mensen niet wat ze willen, verras ze

    Geef mensen niet wat ze willen, verras ze

    Podcasts. Als je denkt dat die saai of uit zijn, think again. Ze zijn terug van weggeweest, waarschijnlijk dankzij de gekmakerij op sociale media. Er gaat een wereld voor mij open. Over alle onderwerpen is wel een goede podcast te vinden die ik vervolgens rustig kan luisteren tijdens het hardlopen of autorijden. Steek ik meteen wat op. Ik luisterde naar een podcast van de Bastiaan de Jong Show, waarin hij Paulien Cornelisse interviewt over het zelf uitgeven van haar laatste boek De verwarde cavia. Over hoe dat bevallen is, het belang van een ervaren team, besluitvorming via Whatsapp en de juiste balans tussen autonomie en commercie.

    Lees verder »
    • Denise Pellinkhof (Joy in Business)
    • 21 juni 2016
    • Social media
      • 9446
      • 0
  • Content als basis van je community: onderzoek bij Interpolis

    Content als basis van je community: onderzoek bij Interpolis

    Succesvolle verhalen over communities zijn er al genoeg. Voor dit artikel wilde ik erachter komen wat er aan de hand is bij communities die juist niet lopen. Zo raakte ik in gesprek met David Maas van Interpolis (die ik eerder sprak over hun succes met social business). Dit gesprek ging over hun community ‘De oplossing van’. Na een succesvolle lancering en mooie crowdsourcingresultaten, merkten zij teruglopende activiteit op hun platform. Maar wat zijn de redenen zijn dat communities niet lopen? In dit artikel geef ik je tips om je community actief te houden. Zodat je niet ook in dezelfde valkuil stapt en jouw community wél succesvol wordt/blijft.

    Lees verder »
    • Lydia van den Brink (Hartstichting)
    • 30 maart 2016
    • E-business
      • 15979
      • 3
  • De kracht van communities: Springest

    De kracht van communities: Springest

    Van gevestigde bedrijven die jarenlang succesvol communities inzetten tot de geheimen van hippe startups met betrokken medewerkers en klanten. Wat leveren communities eigenlijk op en hoe werkt communitymanagement in de praktijk? Hoe bouw je communities op én blijf je ze activeren? In de serie Community Management Insights probeer ik een antwoord te vinden op deze vragen aan de hand van praktijkcases. Vandaag: de community van Springest. 

    Lees verder »
    • Lydia van den Brink (Hartstichting)
    • 19 februari 2016
    • E-business Social media
      • 14800
      • 1
  • Online communities: versnellers van klantgerichtheid

    Online communities: versnellers van klantgerichtheid
    • Marc Westeneng (Flowresulting)
    • 22 oktober 2015
    • E-business Customer experience
      • 13407
      • 0

    Zoek op ‘klant centraal’ in het laatste jaarplan van uw bedrijf en de kans is 80 procent dat er één of meerdere hits zijn. Blijkbaar is het een belangrijk thema én is het realiseren ervan dermate weerbarstig dat het thema niet van de managementagenda is te krijgen.

    Lees verder »
  • Van binnen naar buiten: is jouw organisatie er klaar voor? #SMC070

    Van binnen naar buiten: is jouw organisatie er klaar voor? #SMC070
    • Tanja Jans (Freelance)
    • 8 oktober 2015
    • Social media
      • 12694
      • 1

    Natuurlijk weten wij, vakgenoten (ahum), hoe het wél moet: wil je een échte social organisatie, dan moet het van binnenuit komen. Praatjes vullen geen gaatjes. Daarom twitterden de afgelopen Social Media Club Den Haag een aantal aanwezigen dat de directie de verhalen van Jochem Koole en Kirsten Wagenaar eigenlijk zou moeten horen, in plaats van zij.

     

    Lees verder »
  • De succescriteria van online co-creatie communities

    De succescriteria van online co-creatie communities

    Je kijkt er niet meer van op als je door een organisatie wordt gevraagd een online vragenlijst in te vullen. Organisaties willen weten hoe klanten hun producten of diensten ervaren. Steeds meer organisaties pakken het groter aan: ze vragen klanten voor langere periode mee te denken om hun diensten of producten te verbeteren binnen een online community.

    Lees verder »
    • Marc Westeneng (Flowresulting)
    • 29 januari 2015
    • Contentmarketing Customer experience
      • 23815
      • 1
  • Help, mijn community doet het niet!

    Help, mijn community doet het niet!

    Steeds meer organisaties starten een (online) community. Maar wat als je community het niet doet?! Deze blogpost geeft je drie vragen waarmee je de reden kan achterhalen. Om daarna aan de slag te gaan met de revitalisering van je community!

    Lees verder »
    • Roelie Bottema (Clockwork)
    • 22 oktober 2014
    • E-business Contentmarketing Customer experience
      • 16861
      • 0
  • Waarom community members zich engagen: de resultaten

    Waarom community members zich engagen: de resultaten

    Meer dan een half jaar geleden ben ik gestart met een onderzoek naar waarom communityleden engagen binnen communities. Academici hebben waslijsten vol met engagement-antecedenten onderzocht en wetenschappelijk aangetoond. Ik heb de populairste antecedenten eruit gepikt en in één onderzoek gestopt. Marketingfacts heeft mij de mogelijkheid geboden om hun community te onderzoeken. Als dank voor jullie medewerking presenteer ik hier de resultaten in deze blogpost.

    Lees verder »
    • Vincent Gill (Storm Digital)
    • 6 december 2013
    • Social media
      • 19611
      • 4
  • Brand community: de achterliggende factoren

    Brand community: de achterliggende factoren

    ROI in social media is een ‘hot topic’ voor veel bedrijven en merken. Social media groeien sterk en de consument weet een merk sneller te vinden op social media. Bedrijven en merken willen aanwezig zijn op social media en deze kanalen voor verschillende doeleinden inzetten. Hiervoor worden brand communities gebouwd via bijvoorbeeld Facebook en forums. In het verleden wees onderzoek al uit dat een verhoging in interactie leidt tot een hogere brand commitment. Brand commitment wordt daarbij vaak gerelateerd aan merkloyaliteit en aankoopintentie. In dit blog worden belangrijke begrippen beschreven die invloed hebben op de participatie van leden in een community. Met welke factoren moet rekening worden gehouden bij het creëren van een succesvolle community?

    Lees verder »
    • Bram Draaijer (Isobar | Social Embassy)
    • 1 oktober 2013
    • Social media Contentmarketing
      • 20367
      • 1
  • Lowlands: een wereld creëren waar mensen bij willen horen

    Lowlands: een wereld creëren waar mensen bij willen horen
    • Arjan van der Knaap (Inspiratiefactor)
    • 21 augustus 2013
    • Contentmarketing
      • 35657
      • 0

    Jongeren brengen forse financiële offers om erbij te zijn. Welke acts er komen, doet er niet toe. Massamedia zijn van ondergeschikt belang. Wat maakt Lowlands een wereld waar mensen zo graag bij willen horen?

    Lees verder »
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you