Van Britse roots naar duurzame doorbraak in Nederland: Clipper groeit hard dankzij slimme activatie, uitgesproken positionering én een flinke dosis humor.
Mobile en AI. Het klinkt als een droomcombinatie. En dat is het ook, als je het goed aanpakt. Het inzetten van de combinatie van de meest veelbelovende technologie van de afgelopen decennia en het device dat de meeste mensen niet kunnen loslaten, zou boven aan de wishlist van elke marketeer moeten staan.
Het bleef meer dan zeventig jaar 'most secret', maar achter het enorme en complexe offensief van D-Day lag een verbluffend eenvoudig plan: een handgeschreven A4 van generaal Montgomery.
Dit is niet echt iets om aan de grote klok te willen hangen. Maar marketingstrategie heeft vaak een probleem.
“Alles is politiek,” hoor je steeds vaker. Niet omdat dat zo’n nieuw idee is. Nee, omdat we vaker verrast zijn door de impact van dat inzicht, zeker op plaatsen waar we er niet aan gewend zijn. Ook marketing moet eraan geloven: marketeers zullen eraan moeten wennen dat álles politiek is. Met als voorbeeld de Tesla-case (volgt in deel 2).
Veel mensen doen duurzaam, maar praten er niet over – deze ‘selfsilencing’ remt verandering. Voor communicatieprofessionals liggen er kansen om die ‘disconnect’ te verkleinen en klimaatgesprekken laagdrempelig te maken.
Wie nu nog een duurzaam nieuw product introduceert en ‘vergeet’ de verpakking 100% duurzaam te maken, is echt af! We verloochenen de duurzame ambities van onze bedrijven, en waarschijnlijk ook onszelf, ten faveure van ÉÉN cent meer winst.
Rebranding kan een krachtig middel zijn om een merk fris en relevant te houden. Maar het kan ook averechts werken als consumenten zich niet in de verandering herkennen. Een slecht uitgevoerde rebranding kan leiden tot verwarring, scepticisme en zelfs het verlies van loyale klanten. Hoe zorg je ervoor dat stakeholders je merk blijven vertrouwen tijdens een rebranding?
Branding heeft als primair doel om waarde te creëren. Waarde voor de eigenaar van het merk, voor de gebruiker van het merk, voor de mensen die voor het merk werkzaam zijn, voor de investeerders in het merk en voor de omgeving van het merk. Daarom gebruik ik - als Brand & Business Consultant - graag de term ‘Branding for Business’.
In deel 1 van deze tweeluik, een korte terugblik op de evolutie van branding: Waar staan we nu op het gebied van branding en zijn we hier gekomen. Nu in deel 2: Onze verwachting voor wat gaat komen volgens de actuele trend- en tijdsgeestanalyses: Wat volgt nu? Wat wordt de volgende stap en kansen voor branding? Oftewel, Wat wordt branding 13.0?
In nieuwsmedia wordt nog dagelijks gerefereerd aan reacties op sociale media. De vraag is: wie hecht er anno 2025 nog waarde aan ongefilterde en polariserende comments, juist als waardevolle context in de vorm van feiten essentieel is? De overschaduwende vraag luidt: welk nut heeft commentaar van ongeverifieerde personen en welke schade hebben berichten van bots op hoe mensen de waarheid percipiëren? Scherper nog: moeten we niet af van het commentaar van Jan en alleman op sociale media?
Brandsafety is een belangrijk begrip binnen de advertentiemarkt, en dat is niet zonder reden. De plek waar jouw merk zichtbaar is, heeft namelijk invloed op de perceptie van jouw merk.