Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

Wat marketeers kunnen leren van dropshippers

Dropshipping. Voor veel mensen een vies woord. Snelle jongens met AliExpress-producten, misleidende advertenties en een klantenservice die niet bereikbaar is. Vaak klopt dat beeld. Maar toch… ze doen ook iets goed. Iets waar traditionele marketeers veel van kunnen leren.

“Nee, ik wil niets kopen…” Hoe LinkedIn beter werkt met oprechte relaties

Sinds ik “Manager Marketing & Communicatie” in mijn profiel heb staan, lijkt mijn LinkedIn-inbox op een digitale marktkraam. De een na de ander stuurt me een vriendelijk connectieverzoek, vaak met een gezellige noot: “Lijkt me leuk om te verbinden!” of “Wat een interessant profiel heb je!” Inmiddels weet ik beter.

Wat kunnen merkbouwers met AI?

Ik gebruik AI voor van alles. Voor onderzoek, tekstanalyses, beeldontwikkeling, om video’s te maken, strategie te optimaliseren, te programmeren, et cetera. Maar de vraag: “Wat kunnen merkbouwers met AI?” vond ik lastig te beantwoorden.

Shortlist NIMA Marketingprijzen bekendgemaakt

Negen bedrijven genomineerd voor titel ‘Marketing Company of the Year’. De winnaars worden op 12 juni bekendgemaakt tijdens NIMA Marketing Day.

Wendbaarheid is geen luxe, maar een gamechanger

AI versnelt processen, maar technologie is zelden de bottleneck. Het echte verschil? Hoe snel en slim je organisatie kan meebewegen als alles verandert: klantgedrag, concurrentie, regelgeving of tools. Wendbare bedrijven benutten kansen, pareren risico’s en houden tempo – zónder hun koers te verliezen. Wie morgen wil winnen, moet vandaag al leren bijsturen. Ben jij wendbaar genoeg als de markt morgen iets anders van je vraagt?

Segmenteren kun je leren

Het generaliseren van doelgroepen op basis van sociodemografische factoren leidt tot fouten.

Content voor een verzadigd internet en een ‘handpicked’ selectie van AI-tools voor de contentstrateeg

Hoe springt jouw content er nog uit als het internet verzadigd is met crappy (AI-)content? En welke nieuwe AI-tools moet je als contentstrateeg zeker even uitproberen? Het antwoord op deze vragen krijg je tijdens de volgende aflevering van de Contentshow van CS, het Genootschap van Contentstrategen op 15 april.

De vergeten P in automotive marketing: Hoe klantfeedback je positionering bepaalt

Van 4 P's naar 5 P's: de stem van de klant als missende link. Elke ervaren marketeer kent de klassieke marketingmix van product, prijs, plaats en promotie. In de praktijk van de automotive wordt deze mix volop ingezet – van flashy modelintroducties en scherpe leaseprijzen tot omnichannel campagnes. Toch ontbreekt er vaak een cruciale P, eentje die in het huidige landschap het verschil kan maken: de P van de Publiekstem (klantfeedback).

Het geheim van IKEA (waarom je altijd met meer naar huis gaat)

Een bezoek aan IKEA is geen gewoon winkelbezoek. Het is een uitstapje. Een ervaring. Sommigen noemen het zelfs het ‘Disney World van de meubelzaken’. En net als bij een pretpark, is er in elk detail nagedacht over hoe jij je dag bij IKEA beleeft. Van het moment dat je de auto parkeert tot aan de goedkope hotdog bij de uitgang.

Waarom Branding 13.0 ‘Verbinden op Waarden’ wordt (deel 2)

In deel 1 van deze tweeluik, een korte terugblik op de evolutie van branding: Waar staan we nu op het gebied van branding en zijn we hier gekomen. Nu in deel 2: Onze verwachting voor wat gaat komen volgens de actuele trend- en tijdsgeestanalyses: Wat volgt nu? Wat wordt de volgende stap en kansen voor branding? Oftewel, Wat wordt branding 13.0? 

Alles op rood: wanneer datadriven marketing een kansspel wordt

Zoals veel in marketingland worden je 'datadriven ambities' het ook niet makkelijk gemaakt. Als je niet over de complexiteit valt of over de onderbuikgevoelens van je collega’s, dan is er wel een discussie over privacy, ‘cookieless’ of een IT-backlog die je ambities kunnen afremmen.

Het belang van het voorspellen van het kantelpunt:  Waarom alcoholvrije en alcoholarme dranken nu opeens booming zijn

Alcoholvrije en alcoholarme dranken bestaan al decennia, maar waarom zien we ze ineens overal? Van trendy alcoholarme bieren tot verfijnde mocktails, de vraag naar alcoholvrije opties neemt snel toe. Deze verschuiving gebeurde niet van de ene op de andere dag—maar is het resultaat van verschillende factoren die samenkomen om een cultureel kantelpunt te creëren. Wat kunnen we hier van leren?