Veel organisaties voeren talloze A/B tests uit zonder sterke hypotheses, of in een context waar überhaupt weinig effecten te verwachten zijn. Dit leidt potentieel tot een lage base rate van echte winnaars, en daarmee tot onbetrouwbare testresultaten.
ABM is net als koken: je hoeft geen topchef te zijn om een gerecht op tafel te zetten dat indruk maakt. ABM draait namelijk niet om de duurste ingrediënten of moeilijkste recepten. Het gaat juist om slim kiezen, goed samenwerken, en blijven ontwikkelen.
In het bijzijn van de meeste auteurs is het NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025 officieel gelanceerd op het hoofdkantoor van NIMA. Het jaarboek - inmiddels een vaste waarde in het marketingvak - biedt diepgaande analyse van de nieuwste trends, inzichten en best practices binnen het vakgebied.
De snelle ontwikkeling van intelligent agents kan een enorme verschuiving veroorzaken hoe software wordt ontwikkeld en gebruikt. Betekent dit het einde van de grote softwareplatforms en app-ontwikkelaars? Moeten we ons voorbereiden op een grote platform shift?
Centralisatie of decentralisatie gaat over de vraag: brengen adverteerders hun marketingcommunicatie onder op één plek, al dan niet in-house, of op meerdere plekken?
Elon Musk wordt steeds controversiëler en Tesla verschijnt daarmee in de media als Kop van Jut. Maar hoe beïnvloedt de nieuwe positie van Musk het merk Tesla? Ik heb alles uitgebreid op een rijtje gezet.
We bevinden ons midden in de Artificial Intelligence-revolutie. Generative AI, een technologie die de creativiteit en productiviteit van professionals radicaal verandert. En deze revolutie heeft ook LinkedIn bereikt.
Van een vriendelijke begroeting bij de ingang tot het geven van productadvies: sociale robots zijn ontworpen om de winkelervaring voor klanten te verbeteren. Maar wat vinden klanten er nu eigenlijk van? Zijn ze er positief over? Voelen ze zich geholpen door een sociale robot, of missen ze de menselijke interactie die ze gewend zijn?
AI is geen toekomstmuziek meer; het is hier en het verandert alles. Van gepersonaliseerde interacties tot datagedreven besluitvorming: bedrijven die AI slim inzetten, nemen een voorsprong. Maar hoe zorg je dat technologie jouw strategie versterkt zonder de menselijke touch te verliezen? Dat is dé vraag die vele marketeers, e-commerce managers en CMO’s moeten beantwoorden.
In de wereld van het bedrijfsleven wordt er veel waarde gehecht aan netwerken. Als marketingmanager word je bijvoorbeeld vaak benaderd door bedrijven die hun producten of diensten willen aanbieden. Wat vaak gepaard gaat met lunches, evenementen en cadeaus. Maar wat gebeurt er als je van baan verandert of je functie aanpast? Het verschil tussen transactionele en oprecht gemeende relaties wordt dan plotseling pijnlijk duidelijk.
In de voortdurende strijd om een sterke positie bij de customer interface, worden de kaarten dit jaar weer opnieuw geschud, met dank aan artificiële intelligentie. Wie zijn de winnaars en hoe ga je als bedrijf zelf inspelen op deze ontwikkelingen?
Google’s intensieve moderatiebeleid is gericht op het behouden van de betrouwbaarheid van het reviewplatform. Dit heeft directe gevolgen voor ondernemers, zeker nu reviews steeds meer invloed hebben op AI-gestuurde SEO-functionaliteiten.