De kunstmarkt herijkt haar strategie. Waar jarenlang schaal en prestige de norm waren, zetten vooruitstrevende galeries nu in op merkwaarde door betekenis: lokaal, duurzaam en relationeel. Een trend die marketeers herinnert dat groei niet altijd groter betekent, maar relevanter.
Terwijl de thermometer tropische waarden aangeeft en airconditioners op volle toeren draaien, werken marketingteams en reclamebureaus hard aan hun campagnes voor het einde van het jaar.
Marketing is als dating: je probeert je aan de juiste personen zo gunstig mogelijk te presenteren, in de hoop dat ze voor jou kiezen en niet voor een ander. En als ze daarna dan ook nog trouw blijken, is je doel bereikt.
Merken ervaren het als een uitdaging om te communiceren over hun merk activisme en veel merken gaan dan ook de mist in wanneer zij hierover communiceren.
We zijn de laatste jaren verslaafd geraakt aan conversie campagnes. Snelle sales, optimaliseren op CPA’s en ROAS. Maar deze conversie campagnes blijven niet langer houdbaar. Het effect van die campagnes neemt namelijk af en je merk groeit niet verder.
Studenten van nu komen terecht in een werkveld waarin generatieve AI (GenAI) dagelijkse praktijk is – zeker in commerciële communicatie. Maar hoe gaan zij daar nu al mee om tijdens hun studie? Twee communicatiestudenten interviewden studenten en docenten van twee universiteiten over de rol van GenAI bij het maken van opdrachten en de realisering van leerprocessen en leerdoelen. Hun onderzoek levert verrassende inzichten én concrete adviezen voor het onderwijs van morgen.
Recent bleek uit een TransUnion-analyse dat goede targeting de ROAS met een indrukwekkende factor 9 kan verhogen. En omgekeerd: dat slecht targeten een negatieve impact van bijna 90% oplevert.
Jongeren zijn veranderlijk, maar niet ongrijpbaar. Ze scrollen nog steeds een beduidend aantal uur per dag op hun smartphone, maar wat ze zien en waar ze dat doen verandert snel. De kijktijd is nog steeds hoog, waar streaming de overhand heeft genomen over lineaire tv. En hoe zit dat met influencers? Die zijn best handig, maar mogen ook wat minder aanwezig zijn volgens de jongeren. We doen zoals elk jaar weer een rondje langs de interessantste trends uit het Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en Mediatest.
Financieel gedrag is namelijk knap ingewikkeld geworden voor scholieren: uitstaande Tikkies, flexibele bijbaantjes, bestellingen die retour moeten; hoe houd je nog overzicht op je inkomsten en uitgaven?
Adverteren bij streamingdiensten als Videoland of Disney+ wordt steeds populairder. Ook internationaal zien we dat steeds meer grote streamers adverteerders een plek geven op hun platform door het aanbieden van een abonnement met advertenties waarvoor de consument dan minder betaalt. Dit noemen we SAVOD (Subscription Advertising Video On Demand). Videoland is hier al in 2020 mee gestart en sinds 2024 bieden ook Disney+, SkyShowtime en HBO Max in Nederland een SAVOD-optie aan.
Een ATL-campagne opzetten is spannend, je doet het immers om op te kunnen vallen en je wilt dat dit zeker slaagt. Als marketeer weet je hoe waardevol het kan zijn voor je merkbereik, maar je kan er zoveel kanten mee op. Kies je voor impact of voor bereik? Ga je voor video, print of buitenreclame of alles tegelijk? En als je die strategie dan eindelijk scherp hebt, hoe krijg je dan iedereen intern mee in je verhaal?
Gelezen in de Telegraaf? ”Jaarlijks gaan er miljoenen belasting-euro’s naar campagnes die de burger iets willen ‘leren’, ‘bewust maken’ of ‘laten veranderen’, maar op de keper beschouwd is het effect ervan beperkt, zo meldt de Telegraaf op de voorpagina afgelopen vrijdag.