Op Valentijnsdag, een dag waarop we liefde vieren in al haar vormen, denk ik na over een andere, vaak over het hoofd geziene, maar cruciale vorm van liefde in ons vakgebied: de liefde voor echtheid in marketing. Wat maakt een merk echt? Hoe straal je als marketeer oprechtheid uit, niet alleen in je campagnes, maar ook in de relaties die je aangaat met je klanten, je team en jezelf?
Unilevers recente beslissing om haar duurzaamheidsbeloften terug te schroeven, betekent een radicale verschuiving ten opzichte van de ambitieuze duurzaamheidsagenda van voormalig CEO Paul Polman.
Elon Musk wordt steeds controversiëler en Tesla verschijnt daarmee in de media als Kop van Jut. Maar hoe beïnvloedt de nieuwe positie van Musk het merk Tesla? Ik heb alles uitgebreid op een rijtje gezet.
In de wereld van het bedrijfsleven wordt er veel waarde gehecht aan netwerken. Als marketingmanager word je bijvoorbeeld vaak benaderd door bedrijven die hun producten of diensten willen aanbieden. Wat vaak gepaard gaat met lunches, evenementen en cadeaus. Maar wat gebeurt er als je van baan verandert of je functie aanpast? Het verschil tussen transactionele en oprecht gemeende relaties wordt dan plotseling pijnlijk duidelijk.
In de voortdurende strijd om een sterke positie bij de customer interface, worden de kaarten dit jaar weer opnieuw geschud, met dank aan artificiële intelligentie. Wie zijn de winnaars en hoe ga je als bedrijf zelf inspelen op deze ontwikkelingen?
‘2025 markeert een nieuw hoofdstuk voor B2B-marketing, waarin AI en creativiteit de richting bepalen. Dit zijn de zes belangrijkste inzichten en verwachtingen voor dit jaar.’
‘Customer Experience Enthousiasteling’ Steven Van Belleghem voorspelt vijf CX-trends voor 2025. Denk aan AI-agents, het overschatten van authenticiteit, de Big Reset van Customer Care en vertrouwen, menselijke magie en de ideale CX-leider. Oh, en het doden van zombies natuurlijk.
Pieter Zwart, hoofdredacteur van Voetbal International, leeft de droom van menig voetballiefhebber. Werken bij het toonaangevende voetbaltijdschrift is voor hem het hoogtepunt van een passie die al op jonge leeftijd begon. ‘Voetbal is altijd mijn hobby geweest en nu heb ik er mijn beroep van kunnen maken. Ik las het blad al toen ik een jaar of 5, 6 was. Dat je daar dan later kunt werken, is echt bijzonder.’
55 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een bedrijf zich uitspreekt over duurzaamheid. Eén op de zes Nederlanders laat de keuze voor een product of dienst zelfs afhangen van de vraag of een bedrijf zich uitspreekt over maatschappelijke issues. Dat blijkt uit onderzoek dat wij met Norstat hebben uitgevoerd onder een representatieve groep van 1000 Nederlanders.
Natuurlijk is en blijft AI dé trend in content marketing in 2025. Hoe blijf je opvallen tussen de lading AI-content die er onvermijdelijk aan zit te komen?
AI is geen toekomstmuziek meer; het is hier en het verandert alles. Van gepersonaliseerde interacties tot datagedreven besluitvorming: bedrijven die AI slim inzetten, nemen een voorsprong. Maar hoe zorg je dat technologie jouw strategie versterkt zonder de menselijke touch te verliezen? Dat is dé vraag die vele marketeers, e-commerce managers en CMO’s moeten beantwoorden.
Purpose leads to bad marketing and a worse world. Dit zette Nick Asbury op de cover van zijn scherp getitelde boek The Road to Hell, over purposeful ondernemen. Een gewaagde uitspraak, gezien de brede vertegenwoordiging van Simon Sinek's Start With Why-methodologie in moderne marketing.