Op Valentijnsdag, een dag waarop we liefde vieren in al haar vormen, denk ik na over een andere, vaak over het hoofd geziene, maar cruciale vorm van liefde in ons vakgebied: de liefde voor echtheid in marketing. Wat maakt een merk echt? Hoe straal je als marketeer oprechtheid uit, niet alleen in je campagnes, maar ook in de relaties die je aangaat met je klanten, je team en jezelf?
Unilevers recente beslissing om haar duurzaamheidsbeloften terug te schroeven, betekent een radicale verschuiving ten opzichte van de ambitieuze duurzaamheidsagenda van voormalig CEO Paul Polman.
In de laatste maand van 2024 las ik in het NRC over de teloorgang van het merk Nike. Natuurlijk had ik al eerder gelezen dat Nike niet zo succesvol was met de laatste modellen schoenen, maar dat het zo slecht ging met Nike wist ik niet.
‘2025 markeert een nieuw hoofdstuk voor B2B-marketing, waarin AI en creativiteit de richting bepalen. Dit zijn de zes belangrijkste inzichten en verwachtingen voor dit jaar.’
‘Customer Experience Enthousiasteling’ Steven Van Belleghem voorspelt vijf CX-trends voor 2025. Denk aan AI-agents, het overschatten van authenticiteit, de Big Reset van Customer Care en vertrouwen, menselijke magie en de ideale CX-leider. Oh, en het doden van zombies natuurlijk.
55 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een bedrijf zich uitspreekt over duurzaamheid. Eén op de zes Nederlanders laat de keuze voor een product of dienst zelfs afhangen van de vraag of een bedrijf zich uitspreekt over maatschappelijke issues. Dat blijkt uit onderzoek dat wij met Norstat hebben uitgevoerd onder een representatieve groep van 1000 Nederlanders.
Purpose leads to bad marketing and a worse world. Dit zette Nick Asbury op de cover van zijn scherp getitelde boek The Road to Hell, over purposeful ondernemen. Een gewaagde uitspraak, gezien de brede vertegenwoordiging van Simon Sinek's Start With Why-methodologie in moderne marketing.
Natuurlijk is en blijft AI dé trend in content marketing in 2025. Hoe blijf je opvallen tussen de lading AI-content die er onvermijdelijk aan zit te komen?
Marketing is dood. Oké, niet echt, maar de marketing zoals we die al jaren doen? Die ligt op de intensive care. Funnels en gated content zijn overblijfselen van een tijd waarin we dachten dat een whitepaper achter een formulier alles zou oplossen.
Uit het jaarlijkse Digital Leaders Study blijkt dat IKEA Nederland en G-Star vooroplopen in digitale innovatie binnen respectievelijk de retail- en mode-industrie.
Pieter Zwart, hoofdredacteur van Voetbal International, leeft de droom van menig voetballiefhebber. Werken bij het toonaangevende voetbaltijdschrift is voor hem het hoogtepunt van een passie die al op jonge leeftijd begon. ‘Voetbal is altijd mijn hobby geweest en nu heb ik er mijn beroep van kunnen maken. Ik las het blad al toen ik een jaar of 5, 6 was. Dat je daar dan later kunt werken, is echt bijzonder.’
De uitdaging voor moderne marketeers is het vinden van deze balans. Wanneer zet je AI in voor automatisering? Wanneer gebruik je het als tool om menselijke creativiteit te versterken? En vooral: hoe zorg je dat het eindresultaat authentiek en effectief is?