Businessweek kijkt naar de nieuwe vormen van TV

7 juni 2006, 04:59

Businessweek kijkt naar de nieuwe vormen van TVIn een mooi overzichtartikel vertelt Businessweek over de recente ontwikkelingen van “crossmedia TV”. Sateliet met breedband, Microsoft en TV, Youtube en de oude networks. Een paar leuke onderzoeken worden genoemd en een paar mooie quotes: “We are educating a whole new generation of viewers that TV is irrelevant.

De belangrijkste conclusies zijn uiteraard minder ingrijpend dan bovenstaande analist ons wil doen geloven. Samenwerking is de sleutel. Hierbij komt het belang van content toch weer bovendrijven. Zo lang men zelf ook content produceert (denk aan Disney of Time Warner) zijn de exploitanten in redelijk veilig vaarwater. Juist deze bedrijven zien enorme groei van online activiteiten en nemen deze kansen, ook al is dat soms wat laat zoals Disney. Het gevecht om content maakt in mijn mening ook dat Telefonica beter nog even kan wachten met de verkoop van Endemol. Dit bedrijf is (zelfs zonder de ontwikkeling van nieuwe content) een database gevuld met jaren “kijkplezier”. Zijn we toch weer terug bij af: the media is the message.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

13 Reacties

    ErwinVanLun

    Ik heb een idee. Het lijkt me zinvol om het begrip ’televisie’ los te maken van ’televisieprogrammering’ en ‘audio-visuele content’. Televisie is dat grote beeldscherm in de kamer. Audio-visuele content is (relatief passieve content waarop kijkers nauwelijks of niet kunnen (en willen) reageren’. Televisieprogrammering is het collectief programmeren van de content achter elkaar.

    Als we het hebben over nieuwe vormen van televisie is dit handig. Alle ontwikkelingen hebben gemeen dat televisieprogrammering verdwijnt, dat er veel meer content komt, en ook veel meer content waar we voor gaan betalen. En dat we dat gaan bekijken op elke mogelijk beeldscherm: mobiel, televisie of computer. En dat thuis, op het werk en op de camping in Zuid-Frankrijk.

    En content is daarbij king. Dat lijkt een hype-spreuk maar is zo logisch als ik weet niet hoe. Content was altijd al king. Content geeft mensen een virtuele beleving. Een beleving op afstand. Alleen de klant was anoniem zodat er met niemand afgerekend kon worden. Adverteren was toen het toverwoord. Nu wordt langzaamaan de klant bekend en gaat de klant weer gewoon betalen voor een beleving, in plaats van de adverteerder. En wordt content, een virtuele beleving, net als elke product.


    7 juni 2006 om 08:37
    Gijsbregt

    Sterke opmerking, die de eerdere discussie over de termen internet TV/digitale TV/ etc verder helpt. Content is king, maar alleen als er positieve emoties zijn bij de media. Het voorbeeld Talpa (medium met met goede content) toont aan dat er meer nodig is dan content alleen. Het medium wordt steeds meer het merk dat voor jou (op maat) de “virtuele beleving” weet te vinden of te leveren. Branding van de (nieuwe) media is daardoor van groot belang, waarbij het woord emotie of commitment of misschien wel engagement centraal staat.


    7 juni 2006 om 09:23
    KJ

    Content is king, maar timing is een goede tweede. Dus download ik mijn HBO-kwaliteitsseries een dag nadat ze in de VS op TV zijn uitgezonden. Ik zou daar best ingebakken commercials bij op de koop toenemen maar voorlopig laten de grote jongens de verspreiding van hun topprogramma’s nog over aan amateurs die de reclame er tussenuit knippen. Dom hoor. Gijsbregt, droom maar lekker verder over positieve emoties bij de media; volgens mij is verzuiling alleen nog op content van toepassing. TV-zenders zijn op sterven na dood.


    7 juni 2006 om 10:44
    venturo

    Erwin dat wat je ziet is niet wat er werkelijk gebeurt. In de schaduw van deze economische schijnbewegingen die alleen als doel hebben de door mij beschreven processen zo lang mogelijk uit te stellen voltreken zich zich hele andere marktontwikkelingen. Ik durf de confrontatie met je aan als het gaat om media en content convergentie, ontwikkeling van media merken en veranderend consumentengedrag. Dat is zoals je weet mijn (professionele) ding. (-_o)


    7 juni 2006 om 12:57
    Gijsbregt

    @ KJ TV-zenders zoals ze vandaag bestaan hebben toekomst, maar niet een lange. Ze zullen steeds verder vervlechten met andere media-uitingen. Dat kan de manier van uitzenden zijn (sateliet, kabel, breedband, moebiel of ether), maar ook de manier van communiceren (interactief, communities, gaming, on demand). Alles gebeurt al voor je ogen. Kijk maar eens naar het voorbeeld 24 van FOX.

    Uiteraard zijn er mensen die graag hun eigen leven willen bepalen, zeker hier bij een site als MF! Maar de meerderheid wisselt alleen maar van verzekeraar als er een collectief contract gesloten wordt. Men is op zoek naar sturing, ook in deze complexe wereld. De TV is nu nog simpel, maar het vinden van content wordt moeilijk. Merken met overtuiging (emotie zo je wilt) kunnen je hierin helpen. Dat is de taak van de media. Lukt het RTL om die slag te maken. Ja, zeker met de enorme internationale reikwijdte van Bertelsmann. Lukt het de PO om die slag te maken, al veel ingewikkelder. Lukt het nieuwkomers om die slag te maken? Vraag het aan Talpa.


    7 juni 2006 om 13:10
    ErwinVanLun

    @Albert. Weet je wat? We gaan gewoon een keertje een avondje ergens met een goed glas bier in de kroeg zitten. Dan komen we er vast wel uit. 🙂


    7 juni 2006 om 16:47
    Gijsbregt

    Ben ik dan ook uitgenodigd?


    7 juni 2006 om 18:39
    ErwinVanLun

    @Gijsbregt. Welja. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Misschien leuk voor het eerste ALL-MF Members Congres. (Marco, R U there ? :-))


    7 juni 2006 om 19:54
    venturo

    lijkt mij een heel goed plan… (we waren al op weg!)


    7 juni 2006 om 20:05
    KJ

    @ Gijsbregt Okee, daar zit ook wat in, in dat sturing nodig hebben. Maar dan nog denk ik dat uiteindelijk de kracht van content (in de toekomst natuurlijk wél makkelijk vindbaar) het zal winnen van de merkkracht van een aanbieder. Met een goede tool maak je ‘straks’ zó je persoonlijke ‘mediaprofiel’ (om het even uit de TV-as-we-know-it-sfeer te trekken), ongeacht de mening over de clubs waar de verschillende contentonderdelen bijhoren. Een ‘independent’ kan dan net zo makkelijk een hit scoren als de gevestigde orde. En die sturing naar content op maat gebeurt (nu al) via het raten door peers. Maar goed, we zullen zien. Spannend wel 🙂


    9 juni 2006 om 07:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!