Mobiel internet in Japan het populairst

8 juli 2006, 05:22

Een door de Japanse overheid uitgevoerd onderzoek (afgelopen dinsdag gepubliceerd) wijst uit dat het aantal internetgebruikers via mobiele telefoons inmiddels de ‘traditionele’ pc gebruikers overtreft. Aan het eind van 2005 bleken 69,2 miljoen gebruikers via de mobiel te ‘internetten’, tegen 66 miljoen traditionele pc gebruikers. 48,6 miljoen gebruikten zowel de mobiel als de pc. De internetpopulatie wordt geschat op 85,3 miljoen gebruikers, dat wil zeggen 2 op de 3 inwoners.

Het succes van de populariteit van mobiel internet wordt toegewezen aan de populariteit van de mobiele internet services als i-mode, maar ook de enorme vlucht in aantallen mobiele e-commerce sites. Mobiel winkelen is blijkbaar door de Japanse consument gemeengoed geworden.

Traditioneel vormden ringtones en wallpapers de grootste mobiele afzetmarkt. Ook hier heeft een verschuiving plaatsgevonden. 2005 was het jaar waarin voor het eerst de omzet van conventionele goederen via het mobiel de omzet van mobiele content overtrof. De totale mobiele omzet bedroeg in dit jaar omgerekend in euro’s 7 miljard. Als mijn hoofdrekenen mij dus niet in de steek laat, gemiddeld dus zo’n 100 euro per consument.

In aansluiting op het artikel van Marco, waarin hij aangeeft dat steeds minder jongeren gebruik maken van e-mail, blijken web browsing en e-mail de meest populaire redenen om te internetten. Maar ook hier is de grootste stijging waarneembaar in de populariteit van consumer-generated media. Japan telde in maart 2006 8,7 miljoen bloggers en 7,2 miljoen gebruikers van social networking services.

Via: Digital World

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

6 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Edwin,

    Je schrijft: “Als mijn hoofdrekenen mij dus niet in de steek laat, gemiddeld dus zo’n 100 euro per consument”. Ik neem aan dat deze berekening gebaseerd is op 100 euro per jaar. Ofwel circa 8 euro per maand.

    Waarschijnlijk zijn het voornamelijk jongeren die van deze dienst gebruik maken. Klopt dit? Deze 8 euro komt dan natuurlijk boven op het gebruikelijke mobiele telefoonverkeer. Ik vraag me wel eens af waar de jeugd deze kosten van kan betalen. Veel jongeren hebben een ontoelaatbare schuld opgebouwd.

    Ik ben benieuwd wanneer de natuurllijke grenzen van deze groei is bereikt. Heb jij daar een idee over? Als je voor het één kiest, sluit je het andere uit. Het lijkt wel of tegenwoordig alles mogelijk is.

    Groet,

    Arnoud


    8 juli 2006 om 06:12
    Eduys

    Hoi Arnoud,

    Inderdaad gemiddeld 100 euro per jaar. Ik ga proberen om het volledige rapport te bemachtigen om te bekijken of er ook gekeken is naar leeftijdsopbouw versus bestedingspatroon.

    keep you informed.


    8 juli 2006 om 17:48
    media

    Interessante toevoeging noisa! Eigenlijk zou het aardig zijn als we een aantal mensen hebben die de ontwikkelingen in China, Japan en Zuid-Korea wat beter in de gaten houden.


    10 juli 2006 om 19:47
    Joop ten Dam

    Ik wil ringtones gaan verkopen?Kan iemand mij wegwijs maken.?


    11 juli 2006 om 10:48
    economie-vacatures

    je zit hier niet echt goed met je vraag; maar voorut: http://www.ringtonio.nl


    11 juli 2006 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!