IAB Nederland start mobiele marketing & advertising-werkgroep
IAB Nederland heeft, met de stijgende populariteit van mobiel internet op het netvlies, een nieuwe werkgroep opgericht die zich zal bezighouden met de professionalisering en stimulering van mobiel adverteren. Daarnaast is het voor zowel exploitanten als adverteerders belangrijk mobiele marketingstandaarden, richtlijnen en kennis te ontwikkelen en te verspreiden.
Mobiel internet wordt steeds populairder nu de prijzen ervan vergelijkbaar worden met die van internet thuis. IAB Nederland voorziet dat bannercampagnes op mobiele sites op termijn net zo normaal zijn als op reguliere internetsites. IAB-voorzitter Igor Beuker licht toe: “De mobiele penetratie in Nederland is zelfs hoger dan de penetratie van ‘gewoon’ internet. De verschillende mogelijkheden van mobile advertising bieden dus nieuwe kansen om grote groepen consumenten te bereiken en in beweging te brengen. In de UK groeit mobile advertising in rap tempo en IAB verwacht in Nederland ook een flinke groei de komende jaren.”
Voorzitter en aanjager van de nieuwe mobile werkgroep is Ashu Mathura (managing director van MADS): We zien dat het mobiele internet dezelfde ontwikkeling doormaakt als het ‘gewone’ internet van acht jaar geleden. De hoogste tijd dus om na te denken over mobiele richtlijnen, definities en advertentiestandaarden.”
Het is niet de bedoeling om het wiel volledig opnieuw uit te vinden, maar juist om te kijken naar de ervaringen met internet en deze toe te passen op de mobiele wereld. Daarnaast is er al veel en goed werk gedaan door diverse partijen als het gaat om guidelines voor het ontwikkelen van mobiele sites (W3C) en standaardformaten voor mobiele banners (pdf). IAB Nederland Mobiel zal deze overnemen, erop voortborduren en zorgen voor handhaving.
Aandachtsgebieden waar IAB Nederland Mobiel direct mee aan de slag gaat, zijn o.a.:
- Het definiëren van bannerstandaarden voor mobiel adverteren, zowel op wap-sites (Live, T-Zones, I-mode, etc.) als in mobiele applicaties (Java, Symbian, MS Smartphones, etc.);
- Guidelines voor het vertalen van internetcontent naar mobiele content;
- Privacy guidelines voor adverteren op mobiel (o.a. specifiek voor locatiegebaseerde diensten);
- Meten is weten: methoden en technieken voor statistiekmeting, page views, unieke gebruikers, clicks, etc.
Bron: persbericht IAB
Over mobiele banners: met de huidige dataprijzen (KPN: 1 euro per 100 Kb) zie ik mobiele banners nog helemaal niet voor me. Gebruikers zijn wel gek om telkens € 0,10 te betalen voor reclame die je ook nog eens op zo’n klein scherm kunt missen als kiespijn. Maar goed, IAB denkt waarschijnlijk al aan de tijd dat ook mobiel internetten van de grote hoop gaat.
@KJ: IAB verwacht dat meer partijen à la T-mobile onbeperkt mobiel internetten gaan aanbieden. Zo lang dat niet het geval, kun je zeker elke kb reclame op je mobieltje missen. ’t kan geen kwaad daar alvast een voorschot op te nemen en richting standaarden te gaan. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat een andere provider al t-mobile had gevolgd, maar nog niets tegengekomen op dat vlak.
Telfort heeft ook al onbeperkt internetten voor E.9,95 per maand. Juist die data tarieven bij operators willen we gezamenlijk vanuit de content branche aankaarten bij operators. Overigens is het zo dat adverteerders de mogelijkheid hebben om data gratis weg te geven aan consumenten. Denk bijvoorbeeld aan alle traffic op de mobiele site van een adverteerder is gratis (dus inclusief banners, streaming video, etc). Wat ook kan is dat alle traffic op een complete site met advertenties gratis is. Met andere woorden: advertenties op mobiele sites zal hoe dan ook een kosten voordeel opleveren voor de consument, linksom of rechtsom 😉
@Ashu: Je pakt de rol van aanjager meteen op. Heel goed! Bedankt voor de feedback. Als er data gratis weggegeven gaat worden vervalt het argument inderdaad.
Absoluut goede punten die opgepakt worden. Gebruikers stellen hele andere eisen bij het gebruik van een mobiele telefoon. Dit klinkt logisch maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij er iets “mobiels” gedaan moet worden en dat er dan maar applicaties / content 1-op-1 mobiel gemaakt worden.
Het klakkeloos overnemen van aangepaste internet banners naar de mobiele telefoon zou mijn inziens erg kortzichtig zijn. Maak gebruik van de nieuwe mogelijkheden en eigenschappen van het medium.
Ik verwacht dat het niet lang meer zal duren voordat mobiele dataverbindingen ingeburgerd zijn. Het feit dat het zo lang geduurd heeft ligt vooral aan de telecom providers die met gesloten portals de mogelijkheden erorm beperkten. Ze beginnen nu in te zien dat ze geld moeten verdienen met diensten en niet aan het dataverkeer.
Dit zal zeker helpen om de toch redelijk conservatieve mediabureau’s over de streep te trekken. De mogelijkheden voor adverteerders zijn er zeker maar dan moet je wel bereid zijn om nieuwe dingen uit te proberen. Kijk bijvoorbeeld naar de lowlands map applicatie die nu flink in het nieuws komt.
Dit initiatief is erg toe te juichen, waarbij het wel belangrijk is dat er gewerkt blijft worden vanuit een brede visie.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!