Fame within 15 minutes
De verkoop van YouTube aan Google heeft ervoor gezorgd dat het fenomeen ‘user generated content’ zelfs bij ‘Mien uit A.’ is binnengedrongen. Menig bijeenkomst, vergadering of feestje zal hierdoor vandaag de dag minder saai zijn dan vroeger, al was het maar vanwege de kans dat de vaak informeel geschoten ‘videobeelden’ naderhand online te zien zouden kunnen zijn.
Afgelopen week werd tijdens een sessie van het CrossMediaCafe maar eens te meer duidelijk dat het verdienen aan een dergelijk UGC-platform erg lastig is. Door haar wereldwijde populariteit moet YouTube.com bijvoorbeeld maandelijks maar liefst zo’n slordige anderhalf miljoen dollar neertellen voor haar streamingskosten. Geen ‘peanuts’, zelfs niet voor de nieuwe eigenaar Google lijkt me, terwijl advertenties op dit platform ook nog steeds een schaars goed zijn.
Concurrent Revver.com, vooral bekend geworden door de Mentos-Cola-filmpjes, werkt daarentegen al sinds de start van haar platform met reclameuitingen aan het eind van de getoonde videocontent, waarbij de consument zelfs een ‘share’ krijgt door het te integreren in weblogs, sites, etc. Een vooruitstrevend model, waarvan je je wel kunt afvragen wie na het bekijken van een filmpje nog zin heeft in een paar seconden tellende advertentie, die voor Revver pas geld oplevert nadat deze bekeken is. Wellicht is dit laatste de reden voor het bedrijf om contentpartner te worden van het nieuwe broadcast TV-kanaal ‘FameTV’, die werkt met een passend verdienmodel.
Fame TV is een reclameloze TV-zender die vooralsnog alleen in de UK en Ierland te zien is en waar de consument tegen betaling van een paar euro’s zijn eigen gemaakte videocontent kan uploaden, die vervolgens binnen 15 minuten ‘on air’ is. Subscribers van Revver.com maken door deze samenwerking kans om gratis op ‘FameTV’ uitgezonden te worden (door de zgn. ‘editorial pick’) en krijgen in een dergelijk geval zelfs een deel van verkregen SMS-inkomsten die de kijker moet betalen voor het ‘raten’ van een videoposting.
‘User-generated-content’-gerelateerde TV-kanalen zoals FameTV (maar ook Current TV) zijn in Nederland helaas nog niet via tv beschikbaar. Voor een deel is dat te wijten aan de grote diversiteit aan aanbieders van de hiervoor niet onbelangrijke set-up-box die nog in menig huishouden ontbreekt. Als we moeten wachten totdat er ‘voldoende’ zijn weggezet, is het volgens de voorspellingen al gauw 2010. Wat mij betreft niet echt een opsteker. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitkomsten van de ‘reality check’ die marktonderzoekbureau GfK aanstaande woensdag zal presenteren, waarbij zij de laatste stand van zowel de snelheid, de richting als de trends bekend zullen maken op het gebied van ‘Tv en internet’. Mocht je die dag ‘live’ mee willen discussieren, dan kan dat overigens vanaf half vier via de site van het gelijknamige congres.
@gijsbrecht: is prima. Donderdagavond zal er een posting op MF staan. Ik denk dat revver een goede stap zet door het TV-werkgebied te verkennen. En idd staan we aan het begin van een nieuwe manier van videocontent consumeren wara reclame zijn weg op termijn in zal vinden.
De NCRV is met al haar ’talent’-sites (dicht-talent, ongekend-talent, etc.) flink ad de weg aan het timmeren, waarbij de crossover naar TV relatief makkelijk is.
Bij @Home met ZizoneTV zijn ze overigens wel met commercials in de weer. Vooralsnog wat mij betreft een te kleine speler om een massa (TV-)publiek te kunnen aanspreken. Leuk voor lokale uitrol, maar meer niet. Daarnaast heb ik in AMsterdam te maken met UPC, dus uberhaupt niet eens een potentiele klant.
Een ander ugc-initiatief, MediaMall, zal binnenkort beginnen met haar landelijke uitrol. Jammerlijk vergaten ze afgelopen week te melden dat ze Amsterdam niet zullen aandoen. Het is een detail, maar wel een belangrijke. Ben even vergeten waarom. Als ik erop kom, laat ik het wel ff weten.
Ik heb wel het gevoel dat ondanks dat ugc momenteel ‘hot’ is voor veel bedrijven/merken/adverteerders, er een soort van ‘stilstand’ begint op te treden. Veel gelijksoortige initiatieven vinden hun weg naar de cosnument, maar weinig onderscheidend. Ik denk dat het focussen binnen de ugc belangrijker wordt, zodat het niet 1 grote brei aan filmpjes wordt over van alles en nog wat. Ondanks dat er categorieen zijn.
Op termijn denk ik dat de gebruiker niet perse de geuploade video van welke platform dan ook hoeft te bekijken in zijn zoektocht naar info, maar dat hij zijn eigen videoclip samenstelt door te zoeken mbv ’tags’. Hierdoor krijg je alle relevante info over bijv. het merk LandRover uit diverse systemen gepresenteerd in 1 filmpje. De video moeten dan natuurlijk wel op belangrijke aspecten kunnen/zijn getagd.
Ronald, veel UCG-iniatieven bij bedrijven zijn niet of nauwelijks bekend waardoor het lijkt alsof er weinig nieuwe ideeen zijn maar die zijn er wel degelijk. Enig idee wat een energiebedrijf, om maar eens een voorbeeld te noemen, hier nu mee zou kunnen? 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!