De strijd om de settopbox: Tele2 in de aanval
Emerce Eday had ruime aandacht voor TV in het keynote programma, maar in de parallelsessies kwam het grootste medium ter wereld er bekaaid vanaf. Eén sessie met gedeelde inzet van TNO en Tele2. In een korte 45 minuten konden de twee sprekers Berry Vetjens en Hans Broekhuis hun hosanna verhaal over interactieve TV vertellen. Zonder wederom in definitiekwesties te vervallen, leek het onderwerp toch vooral digitale TV en veel minder interactieve TV. De meest cruciale vraag die bij mij (en bij moderator Peter Wiegman) op kwam was toch wel: en hoe zit het met het bereik?
TNO
Het verhaal van Berry was leuk en leek mij vooral gericht om te melden dat de BVA nu ook aan broadband advertising wil gaan doen. Voor de gemiddelde webgebruiker mag het toch geen verrassing heten dat community tv belangrijk wordt en dat er goede voorbeelden van interactieve reclames bestaan (vooral in de VS en het VK). Berry moet echter nog wel in het buitenland kijken, want welke adverteerder gaat een interactieve TV-campagne ontwikkelen voor de 100.000 Tele2-abonnees? Om over de aantallen van de concurrentie nog maar te zwijgen.
Tele2
Neerlands first mover in de interactieve TV mocht van haar case met Grolsch kond doen. Grolsch Music kwam hier al eerder aan bod. Daar was weinig nieuws over, hoewel de demonstratie wel liet zien, dat de grens tussen internet en TV bij deze kanalen compleet verdwenen is. Broekhuis had zijn ontwikkelafdeling de opdracht gegeven om nog twee potentiële adverterdeerskanalen te ontwikkelen: D-reizen en Nuon. De koppeling van D-reizen met RTL-travel was grappig (gezien de huidige sponsor). Het wierp vooral de vraag op in hoeverre producenten van programma’s (in dit voorbeeld RTL) bereid zijn om mensen weg te laten sluizen uit hun programma, ook al is het naar het boeken van een reis. Overigens wil Tele2 zijn functie als kassier wel voor kleine bedragen voor derden uitvoeren, maar niet voor grote bedragen als bij reizen. Iets wat mij het (her)onderzoeken waard lijkt, niemand kan immers de klant zo goed identificeren als Tele2, zoals Broekhuis zelf meerdere malen aangaf. Het probeersel met Nuon was imho vooral een website op TV, waar niets mis mee hoeft te zijn, als het mensen weet te bereiken die anders niet bij de website van Nuon komen.
Dan is het hoge woord er ook meteen uit: bereik. Adverteerders op TV kopen zelfs bij verticale zenders minimaal 10.000-en kijkers in. Met 100.000 triple play klanten is Tele2 weliswaar de grootste in Nederland, maar dat is wel erg relatief. Hoeveel van deze klanten kijken digitale TV? Hoeveel interacteren er? Dat zijn natuurlijk de vragen waarop geen antwoord gegeven zal worden. Maar het feit dat de komende maanden een bombardement van telefoontjes rond etenstijd vanuit Tele2 zal komen geeft het antwoord impliciet: veel te weinig. Rest mij nog één vraag, die ik ook al eerder stelde, wat nu als Mine, wel de lucht in schiet. Zijn al die advertentiedeals dan exclusief (genoeg)? Wil Grolsch zijn content niet bij zo veel mogelijk klanten in huis hebben? Zullen ze het niet 1 op 1 doorsluizen naar andere carriers die ook “interactief” zijn?
Ik vond het idd een bekaaide sessie, in een overigens veel te warme zaal.
De RTL man tijdens hun keynote met de 30 seconde spot was wat mij betreft ook een grote flop. Ik miste daar zelfs iemand van tele2 en KPN Mime in het panel. RTL zal wel de Thomas Cook onder de televisiemaatschappijen worden.
Ik geloof zelf meer in IPTV (KPN Mime, Tele2, en nog meer aanbieders) waarbij iedereen zijn eigen kanaal kan beginnen. De reden dat ik daarmee geloof is dat dit concept veel meer op internet lijkt (pull) dan digitale broadcast (push).
De adverteerder kan dan tegen de prijs waar hij nu voor adverteerd, een eigen programma laten maken, en daar interactie en advertising aan hangen.
Qua interactie, vroeg of laat komt hier ook wel hardware voor, die web2.0 technologie in TV intregreert.
@ Gijsbrecht, wat betreft ‘grolsch’ en content voor zoveel mogelijk klanten. Je ziet dat Tele2 nu hun voetbalrechten ook al deelt met KPN Mime.
Op den duur worden het toch weer netwerkaanbieders ipv geheel triple play, omdat de content aanbieder op elk netwerk bereikbaar wil zijn. Die mogelijkheden zie je nu ook al met VOIP.
Over de paneldiscussie en het verhaal van Jaffe zal ik later nog een post maken.
@gijsbrecht:afgelopen week begreep ik dat Tele2 idd komt met een ‘rode knop’-functie om te shoppen. Hoe gebruiksvriendelijk zag dat er uit?
Ben zelf in opdracht van een A-merk bezig met een IPTV-kanaal. En idd niet exclusief voor 1 telco, maar gewoon bij allemaal. Exclusiviteit is niet eens een vereiste vanuit hen. Helaas heeft iedere telco andere software, dus dat kan in de papieren lopen. Neemt niet weg dat de telco’s achter de schermen elkaar ‘helpen’, want anders stagneert deze markt als iedereen elkaar kapot concurreert. Wat mij betreft heeft Tele2 een zeer consumentgerichte en gebruiksvriendelijke applicatie gebouwd. Komt wellicht ook door de explorere-achtige systeem, die je in staat stelt behoorlijk interactief te werk te gaan. Dit in vergelijking met de concullega’s.
In deze fase rommelt iedereen met bereiksaantallen, dus als merk moet je dat op de koop toe nemen. Learnings en de wetenschap dat een eigen kanaal de toekomst heeft zullen de initiele kosten op termijn (hopelijk) rechtvaardigen.
Gijsbregt, hoewel ik in de omschrijving van deze parallelsessie wel het woord UPC zag staan, verbaas ik mij over jouw constatering dat de 100.000 klanten van Tele2 met maximale bereik zou zijn. Wat je vergeet is dat UPC momenteel het grootste interactieve digitale TV platform in Nederland heeft, met ongeveer 4 keer zo veel klanten als Tele2. Bij UPC Digital TV draait al een flink aantal interactieve applicaties, onder meer enkele die met de rode knop kunnen worden bediend. Interactive advertising is natuurlijk de volgende stap. Tijdens de Crossmediaweek lichten wij onze plannen verder toe, en geven we een live demo. Je bent van harte uitgenodigd!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!