Interactive Course: Mobile Marketing

2 november 2006, 07:30

Afgelopen dinsdagavond heb ik de derde sessie van de Interactive Course gevolgd. Dit keer met Marcel Molenaar, sales director bij HotSMS over de laatste stand van zaken op gebied van Mobile Marketing.

Zoals meer aanwezigen had ik mijn bedenkingen over SMS e.d. Persoonlijk maak ik er vrijwel niet gebruik van omdat ik geen zin heb te moeten uitzoeken wat het mij gaat kosten, hoeveel berichten ik wel niet ga krijgen, laat staan gebeld te worden door een gedreven verkoper op het verkeerde moment. Marcel zijn presentatie bracht toch verandering in dat beeld. De gepresenteerde cases maakte duidelijk dat mobile marketing toegevoegde waarde kan bieden met interessante resultaten.

De avond startte met een inleiding over de mobiele markt en de techniek. Mobiele telefonie is hot; Naar verwachting zijn er in 2009 een miljard mobiele telefoons op de wereld. De mobiele telefoon heeft inmiddels een penetratiegraad van 100% en behoort naast sleutels en portemonnee tot de basisuitrusting als mensen hun huis verlaten. 77% van de Nederlanders noemt het mobieltje bijvoorbeeld als een essentieel item bij een weekendje weg. Ook de laatste heilige huisjes zoals het bellen in het vliegtuig lijken te gaan verdwijnen. In rap tempo loopt Marcel door het mobiele landschap, van het keer op keer sneuvelen van het record SMS-berichten op 1 januari, het mobiel downloaden van tracks van Robbie Williams, een gratis Citroen C1 bij aanschaf van 5 mobiele abonnementen tot het terugkrijgen van een gestolen fiets via Biketag.nl

Wat cijfers met betrekking tot de Nederlandse markt:

  • er zijn 16,88 miljoen simkaarten in Nederland.
  • jaarlijks worden er 4,2 miljard SMS-berichten verstuurd
  • imaging, gevolgd door audio, games en video vormen de belangrijkste entertainmentfuncties op de mobiele telefoon
  • 2/3 van alle ringtones worden gedownload door 12-30 jarigen
  • totale markt voor ringtones bedraagt volgend jaar zo’n €40 miljoen

Opkomende technieken in de mobiele markt zijn Bluetooth, Mobile Video, Mobile TV, Instant Messaging en Java-applicaties. Bluecasting een nieuwe vorm van narrowcasting conflicteert een beetje op met opt-in en heeft een vrij indringend karakter. Zorgvuldig ingezet, startend met een vraag en daarbij weigeringen ook respecteren, biedt het zeker interessante mogelijkheden. Probleem is wel dat veel mensen Bluetooth uit hebben staan en je ze dus moet overhalen dit in te schakelen.

Op de vraag wat Marcel vindt van Pluk.nl stelt hij het een aardig initiatief te vinden, maar de instant satisfaction te missen. Je behoefte om informatie wordt niet direct vervuld. Vergelijkbare opmerkingen kwamen we ook al tegen in deze posting over Pluk.

Vervolgens kwamen een fors aantal succesvolle cases langs. Zoals het werven van horecamedewerkers voor de Volvo Ocean Race door Randstad. HotSMS verstuurde hierbij aan een geselecteerde groep uit de HotSMS-database een SMS-bericht. Bij Randstad stond de telefoon vervolgens 2 uur roodgloeiend. Saab nam recent in haar commercial de mogelijkheid op om SAAB naar 4411 te SMS-en voor een proefrit. Met een eenvoudig middel werd op deze wijze er voor gezorgd dat uit de commercial direct een een afspraak met een dealer kon worden gemaakt. En zoals bij alle campagnes gaat er ook wel eens mis.

Marcel sloot zijn verhaal af met een aantal succesfactoren voor Mobile Marketing;

  • Bepaal wat de functie van mobiel is in een campagne en formuleer een meetbare doelstelling
  • Maak gebruik van interactieve mogelijkheden van de mobiele telefoon
  • Opt-in is key!
  • Maak de inhoud van de mobiele boodschap relevant voor de ontvanger en geef de ontvanger een duidelijke call for action
  • Gebruik mobiel als effectieve trigger
  • Mobiel is goed te combineren met verpakkingen, email, internet, TV, radio, print en outdoor

Wellicht open deuren, maar goed om in gedachte te houden bij een opstarten van een Mobile Marketing campagne.

Zoals gebruikelijk mochten we in het tweede deel van de avond zelf stoeien met verschillende cases. Dat viel soms nog niet mee! Bluetooth is leuk, maar is wel een forse drempel. Hoe zorg je voor de juiste combinatie tussen offline en online middelen? Hoe sluit je verschillende kanalen goed op elkaar aan? Hoe bereik je de juiste doelgroep? ‘t werd duidelijk dat, hoewel we allemaal intensief ons mobieltje gebruiken, een goede mobile marketingcase niet zo maar bedacht is. Uiteindelijk mocht elke groep pitchen met de uitwerking van hun case en reikte Marcel een HotSMS-award uit aan de winnaar.

Volgende workshop is 14 november, dan met Sander van der Blonk van Rapid Sugar over Email Marketing.

Zie ook andere artikelen over de Interactive Course:

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Barry

    Interessant, maar wat ik me wel afvraag, hoe komen die mensen aan de mobiele nummers waar je naar SMS’t en vinden die mensen het leuk als ze reclame op hun mobiel krijgen. Zijn er onderzoeken die de irritatie hiervan hebben onderzocht? Als het werkt en de irritatie valt wel mee, dan wil ik het ook, maar door de onzekerheid tot op heden niks mee gedaan…


    2 november 2006 om 14:48
    smscentraal

    Ook bij SMScentraal kan je gratis SMS sturen. Leden krijgen verdoedingen voor opdrachten (enquetes invullen, mails lezen en ook Reclame SMS ontvangen) Ze hebben daar dan bewust voor gekozen.


    21 oktober 2010 om 06:14
    mgvandenbroek

    @ smscentraal: opzouten met dat gespam.


    21 oktober 2010 om 06:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!