Entertainment & Media Outlook 2006

22 november 2006, 22:07

PricewaterhouseCoopers (PwC) heeft haar jaarlijkse Entertainment & Media Outlook gepubliceerd (via: VR).

Naast traditionele media als RTV en print (individeuele hoofdstukken zijn hier te downloaden) is er ook een hoofdstuk over internet (pdf). In het kort meldt dit hoofdstuk dat de Nederlandse internetmarkt nog steeds hard groeit met 15,6% in 2005 tot 1,6 miljard euro. Deze groei is vrijwel geheel te danken aan de stijging met 13,9% van de uitgaven van internetgebruikers aan internettoegang, in totaal 1,5 miljard euro. Vooral aan breedbandtoegang werd flink meer uitgegeven, 31,9% maar liefst. De omzet uit dial-up nam af met 26,5%. Verder nam de omvang van internetadvertenties in 2005 toe met 47%.

De voortdurende migratie van de goedkopere dial-upverbindingen naar het duurdere breedband zal de Nederlandse internetmarkt blijven stimuleren. Ook de internetadvertentie-inkomsten zullen blijven stijgen; de vele breedbandgebruikers zijn actief op internet en daardoor aantrekkelijk voor internetadverteerders. Deze ontwikkelingen zullen zorgen voor een jaarlijkse groei met 6,6% tot 2,1 miljard euro in 2010. Wat beperkter dan in de afgelopen jaren door de verzadigende markt in Nederland; het aantal internetaansluitingen en breedbandverbindingen is in Nederland het grootst van alle West-Europese landen. Het marktaandeel van Nederland in West-Europa groeide dan ook minder hard in 2005 en de Nederlandse internetuitgaven daalden in het totaal in West-Europa van 5,8% in 2001 naar 4,7% in 2004-2005. Deze daling zal naar verwachting doorzetten tot 4% in 2010.

Bron:

Entertainment & Media Outlook 2006

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!