1,4 miljoen Nederlanders bellen via internet

25 november 2006, 07:29

Dat bellen via het vaste netwerk zijn langste tijd heeft gehad is inmiddels wel duidelijk. Voor onderweg hebben we de mobiele telefoon en thuis en op werk maken we steeds meer gebruik van VoIP (Voice over IP of bellen via internet). Volgens analyse van Telecompaper belden eind september maar liefst 1,4 miljoen Nederlanders via internet. In absolute aantallen wordt de markt gedomineerd door de kabelbedrijven:

(…) In absolute numbers the cable operators still lead the VoIP market with around 788,000 cable telephony subscribers but incumbent KPN with around 273,000 VoIP customers is catching up. The rival DSL providers have around 315,000 VoIP subscribers, but their current growth numbers fall behind the cable operators and KPN. This can be explained by the high VoIP to subscriber ratio. On average more than 30 percent the broadband subscribers of the rival ADSL provides (excluding incumbent KPN) also subscribe to a VoIP service at their provider. For the cable operators around 13 percent of their customer base of television households have subscribed for a cable telephony service. From all KPN residential telephony subscribers around 6 percent have InternetPlusBellen, the company’s VoIP service. (…)

De toenemende populariteit van bellen via internet heeft één belangrijk nadeel en dat is dat naarmate er meer mensen gebruik van maken, de kwaliteit sterk afneemt. Doet me sterk denken aan de beginjaren van internet via de kabel.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    raymond

    Jouw statement aangaande de kwaliteit geldt alleen voor Skype: die maakt gebruik van beschikbare internet bandbreedte tussen de bellers. Er zijn ook interessante verschillen tussen VOIP via de kabel en DSL VOIP

    Kkabel maatschappijen maken voor hun voip diensten gebruik van dedicated bandbreedte voor telefonie. Anders dan bij Skype, dat gebruik maakt van de internet bandbreedte, heeft de belasting van de internet verbinding geen enkele invloed op de telefonie dienst.

    Zowel TNO als de consumentenbond beoordelen (in diverse recente onderzoeken) bellen via de kabel beter dan voip producten over het kpn dsl netwerk.

    TNO constateert o.b.v. een lab onderzoek dat de gesprek kwaliteit beter is dan die van het traditionele KPN netwerk.

    Het consumentenbond onderzoek (Digitale Consument oktober 2006) is gebaseerd op de ervaringen van een ruime steekproef gebruikers van de diverse produten en stelt dat gebruikers van kabel voip (zlefs die van UPC) meer tevreden zijn dan die van KPN voip (Internetten Plus Bellen).

    Internetbellen van KPN is niet aan te raden. De consumentenbond stelde hiervoor deze maand een speciaal alarmpunt in.


    25 november 2006 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!