Welcome To The YouTube Nation
Eerder deze week stelden we de vraag of webvideo ons kijkgedrag verandert. Alhoewel ik niet verwacht dat we op korte termijn massaal tv via de computer bekijken, is er wel degelijk een verschuiving van tv naar internet zichtbaar. Een verschuiving die het grootst is onder jongeren. Zo blijkt uit onderzoek van De Vos & Jansen dat jongeren per dag inmiddels meer tijd besteden aan internet dan aan het televisie kijken.
In dit verband is het artikel ‘Welkom in YouTube-land’ in de NRC next van gisteren zeker de moeite waard. In het artikel verwijst auteur Jan Benjamin naar de muziekvideo ‘Welcome to the YouTube Nation’ van de Amerikaanse zanger SuicideFriendly. Ondanks het feit dat het nummer nog in geen enkele hitparade is opgenomen, is de muziekvideo al wel ruim 300.000 keer bekeken en lieten ruim 900 mensen een reactie achter.
Benjamin stelt in het artikel dat vanaf volgend jaar de meeste jongeren tv op hun computer kijken. Hij onderbouwt zijn stelling met een aantal ontwikkelingen die we volgend jaar kunnen verwachten:
The Venice Project
- De oprichters van Skype willen volgend jaar beginnen met een gratis televisiekanaal op internet.
- De nieuwe dienst voor de distributie van tv-programma’s heet The Venice Project.
- “Het beste van tv én het beste van internet”, aldus Niklas Friss.
- Het project betreft met nadruk een tv-kanaal en geen losse video's.
- De dienst gebruikt peer to peer: gebruikers geven elkaar informatie door en niet via een centrale server.
Meer tv digitaal
- De publieke omroep heeft in 2007 zeventien digitale themakanalen, van cabaret tot geloof. De commerciëlen wachten nog af: RTL stelde een klassiek kanaal onlangs uit.
- Uitzending Gemist, de videodienst van de Publieke Omroep, komt in 2007 op de digitale kabel.
- De Nederlandse publieke omroepen en de BBC gaan programma’s verspreiden via filesharing.
- Alle kwalificatiewedstrijden voor het EK voetbal in 2008 zijn komend jaar te zien via JumpTV.com.
Naast deze ontwikkelingen laten ook de ontwikkelingen in het afgelopen jaar zien dat webvideo (of online video) enorm in opkomst is. Ik sluit me dan ook aan bij de conclusie van Benjamin en verwacht dat op korte termijn de meeste jongeren tv zullen kijken op hun computer.
Het televisielandschap gaat pas echt veranderen als we internetvideocontent gaan bekijken op TV. Daar zijn natuurlijk al allerlei iniatieven voor maar die werken of technisch nog niet goed, of zijn te duur of zijn te moeilijk in gebruik. Ik verwacht dat daar in 2007 veranderingen in komt. Bijvoorbeeld met met Apple iTV iniatief.
Erwin,
Wij doen dit al een tijdje 🙂 hebben nu 100.000 gebruikers waarvan 10.000 een pc-tv connectie hebben.
Vincent Everts http://www.pczapper.tv
@Vincent. Leuk dat je reageert! Zoals je weet ben ik groot fan van PC Zapper (Nederlands product, heel goed!), heb ik een dergelijke installatie thuis (PC-TV kabel) en heb er dus zelf ervaring mee. Maar naar mijn idee is het product nog niet gereed voor massaal consumentengebruik, dat is wat ik bedoelde met ’technisch nog niet goed’. Ik heb flink wat technische problemen gehad en moest bvb een nieuwe ATI driver installeren. Dan haakt 95% van NL af. Maar de basis is okay en voor mensen met een wat technischer inslag een perfect apparaatje. Het belangrijkste voor de grote doorbraak is volgens mij nu: draadloos (mensen willen geen kabels meer trekken en ook geen kabels zien), daarna verdient het merk aandacht (naamgeving, vormgeving waaronder verpakking, ontvanger en afstandsbedieing), personalisatie. Ik verwacht dat Apple dit straks allemaal in 1 keer aanpakt. In een volgende stap komt er een koppeling met social networks (niet wat anderen leuk vonden, maar wat je vrienden hebben gekeken, dat is wat je wilt weten). FF heel kort door de bocht maar wilde toch ff reageren.
Erwin, ik geloof niet echt dat het onsluiten van video content op een tv toestel het televisielandschap erg veranderen zal. Dat roept de markt al jaren.TV consumptie neemt nog steeds toe. PC gebruik en lean back televisieconsumptie blijven vanuit verschillende motieven ontstaan. De consumptie patronen en met name de gebruiksmomenten veranderen door allerlei devices die ondemand video- en televise mogelijkmaken. Ook Apple zal ontdekken (ik heb de iTuner live mogen aanschouwen) dat deze markt zich niet makkelijk laat vervanderen. Sony is by far de grootste eigenaar van content (films, tv formats, muziek, games) en hardware (stb, tv, video, consoles etc), is daarmede de speler die verandereringen mogelijk zou moeten maken. Sony kiest voor gelijkmatige procesjes, entert alles wat content distribueert en zorgt voor convergentie van ….content. Mijn stelling derhalve onderstrepende dat content zorgt voor convergentie en niet de beschikbaarheid van techniek…
Technologie is een noodzakelijke voorwaarde, maar geen voldoende. Een geen-gedoe-garantie zal zeker bijdragen aan de crossmediale beleving van audiovisuele content. Dat maakt de content nog steeds leading, maar een goede technologie kan ook gebruiksmotieven veranderen (denk aan de i-pod).
Overigens ben ik het niet eens met de conclusie van Marco. TV kijk je per definitie op TV. En de meeste content voor TV is erg monomediaal ontwikkeld. Het doorpluggen naar uitzending gemist is vaak wel het crossmediale ultimum. Zodra content in verschillende bouwstenen wordt ontwikkeld en gemaakt, die naar believen op verschillende devices kunnen worden geconsumeerd, zal er echt een omslag komen. Maar dan niet van het TV-toestel in de huiskamer naar de PC in het kantoor, maar van het ene beeldscherm in de huiskamer naar de vele (vaak draagbare) beeldschermen elders.
Erwin,
Inderdaad als je een PC-TV koppeling moet maken heb je inderdaad een nieuwe driver nodig. Gelukkig moet dit nog in 5% van de gevallen maar dan werkt het tegenwoordig ook vlekkeloos. Maar de nieuwe wereld is niet gebouwd door de bleeding edge te vermijden.
Van ons zul je trouwens de koppeling met social networking ook in 2007 mogen verwachten. Favorieten, ratings, most popular, eigen kanalen maken etc. It will come. Verder wordt 2007 ook een mooi jaar voor wireless video want de 802.11n standaard doet dit heel aardig.
Fijn 2007.
Vincent
@Vincent: “social networking ook in 2007”: ik kijk er naar uit! Veel succes en een goed 2007!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!