De buzzwords voor 2007

1 januari 2007, 11:33

Het vuurwerk en de kurken hebben geknald, 2006 is voorbij. Nu 2007: wat gaat dit jaar ons brengen?

1. Video

YouTube haalt ‘t einde van dit jaar wellicht niet, omdat het zo’n gigantische bende is. Maar video is absoluut een blijvertje. Mensen en merken zullen steeds vaker dit medium inzetten om ‘hun zegje’ te doen, en TV-stations zullen hun uiterste best doen om dit tegen te werken.

Allereerst gaan ze er natuurlijk voor zorgen dat YouTube 100% vrij van ‘copyrighted material’ wordt (iets wat YouTube best eens de kop kan kosten), allertweedst gaan ze allerlei onderzoeken publiceren die laten zien dat de 30-seconden commercials toch écht nog steeds hardstikke goed werken, en allerderdst gaan ze hun positionering proberen hoog te houden door de ‘kwalitatief veel lagere’ user generated content consequent af te kraken. Maar dit alles werkt natuurlijk eerder tegen, dan voor.

Voor reclamebureaus is online video een tweesplitsing: aan de ene kant moet hun interrupterende, parasitaire communicatie steeds korter worden, terwijl aan de andere kant juist ruimte ontstaat voor veel langere, autonome video-communicatie. En de keuze hiertussen zal voor veel commercialmakers een moeilijke zijn. (Al is ‘t alleen al om het feit dat je aan die 5-seconden commercialtjes waarschijnlijk net zoveel verdient als aan die 5-minuten clips.)

2. Brandgagement

Het tweede buzzword van 2007 is brandgagement, oftewel ‘het opzettelijk betrekken van je klanten bij je innovatie, merkbouw en marketing’. De consument heeft ‘t inmiddels immers wel duidelijk genoeg gemaakt, dat hij aan het roer staat; het toonaangevende TIME heeft de consument zelfs al tot ‘person of the year’ uitgeroepen.

Merken die vorig jaar nog bang waren voor hun klanten, zetten in 2007 massaal de deuren open. En maken daarmee dankbaar gebruik van die enorme drang tot meewerken, die bij hun klanten leeft. Hun eerste stap in de brandgagement ‘arena’ betreft vanzelfsprekend het maken van copyrights-vrije, online video’s, die hun klanten naar eigen inzicht mogen verspreiden. Maar al snel zullen ze ook op creatief, innovatief en instructief vlak de hulp van hun klanten leren te waarderen. En zullen de communicatieconcepten waarbij de klant écht centraal staat als paddenstoelen tevoorschijn ploppen.

Ook dit is weer een moeilijke voor de ouderwetse reclamebureaus. Zij zijn immers alleen maar gewend aan het maken van interrupterende éénweg ‘communicatie’, en weten bij god niet wat ze met die input van de consument aan moeten. Above the line bureaus hebben überhaubt nog nooit naar de consument geluisterd, en below the line bureaus hebben alleen ervaring met het verwerken van antwoorden op de door hun gestelde vragen. Alleen online bureaus en callcenters hebben ervaring met ‘inbound communication’, en die zitten dus – nu al – tot hun nek in ‘t werk…

3. Real Life

Tot slot – ik laat het bij drie buzzwords, in de reacties op dit artikel komen er ongetwijfeld nog tientallen bij – gaat het internet in 2007 kennis maken met ons echte, fysieke leven. Was ‘internetten’ tot nu toe nog equivalent aan het ‘achter een computer zitten’, in 2007 worden zowel die computer als dat zitten, door andere apparatuur en bezigheden, naar de achtergrond geschoven.

Het kernwoord in deze trend is ‘doen’. We zwiepen ons in ‘t zweet met de Wii remote, we registreren onze jogging rondjes met de Nike+iPod Sport Kit, we houden onze baby in de gaten met de KPN Iris, we zoeken onze weg (en vermijden de files) met de TomTom, we ‘GEO-mappen’ onze foto’s met camera’s met GPS, we uploaden onze GSM-foto’s mobiel naar Flickr, of worden vliegende reporter voor bijvoorbeeld Skoeps, … het houdt niet op.

Wat mensen echter niet gaan doen, is het simpelweg kijken naar voorgeprogrammeerde content / TV op je mobieltje. Dat doen ze online al steeds minder, en het moet wel heel gek lopen als ze dat via hun veel duurdere mobiele verbinding ineens wél gaan doen. Nee, mobiel internet gaat om functionaliteit en functionele content. Dingen als hierboven, en dingen zoals bijvoorbeeld het tijdens je huizenjacht even met je mobieltje naar binnen kijken (typ een nummer in, en je ziet op je GSM een filmpje van hoe dat huis waar je op dat moment voor staat er van binnen uitziet). Of bijvoorbeeld het downloaden en doen van allerlei extra’s, met betrekking tot het evenement waar je op dat moment van geniet.

4, 5, 6, …

Welke buzzwords zijn er volgens jou ook ‘echt 2007’? Schrijf ze in de reacties!

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Gijsbregt

    4. Media Gap

    2007 wordt het jaar van de omslag. Niet langer wordt er gedacht vanuit wat er technologisch mogelijk is, maar vanuit wat de consument ermee wil. De ruimte tussen wat er kan en wat men wil, noem ik de media gap. Deze kloof gaat in 2007 verkleind worden omdat ondernemers (eerder dan ondernemingen) inzien dat het aansluiten van het aanbod bij de vraag ook voor de nieuwe (2.0) meconomy telt. Het laten aansluiten van content bij de wensen van de consument (anytime, anyplace any device) vindt plaats door 3 gouden principes:

    1) branding;

    2) finding;

    3) connecting.

    Ik kom in 2007 vast nog terug op deze begrippen en de samenhang ertussen. Daarnaast zal ik ook meer gaan vertellen over de media gap.


    1 januari 2007 om 13:02
    Raimo van der Klein

    5. Sustainability

    Heb het idee dat we aan het begin staan van een nieuwe democratie(Wikipedia: macht/kracht van/door het volk). De kracht van het menselijk collectief zal buiten de kaders van technologie voelbaar worden. Concreet gezegd: andere branches dan Media/ICT gaan de gevolgen voelen van de “verbonden mens”. Dit zal waarschijnlijk als eerste via een hoger verwachtingsniveau op gebied van sustainability zichtbaar zijn. Branches die het gaan voelen: retail, fashion, consumer electronics, automotive, FMCG.

    Tegelijkertijd zal er een nieuwe economie gevormd worden door en binnen deze groene verbonden groep. Denk daarbij aan hippe woorden als Crafting(www.etsy.com) en User Generated Products.

    Factoren die dit proces versnellen zijn RFID, Barcodes, Food Traceability en (mobile enabled) Social Networks.

    Net een spannend jongensboek…


    1 januari 2007 om 18:43
    venturo

    6. Emotivity

    … een vorm van moderne antropologie. Maakt vele andere buzzwords overbodig. Overigens brandgagement, wat was er mis met likeability trouwens? 🙂


    1 januari 2007 om 19:21
    mangold

    @Raimo: Consumenten hebben inderdaad de macht in handen om bedrijven te verplichten tot verantwoord, milieu-evenwichtig produceren. Maar vooralsnog merk ik de drang daartoe alleen nog maar op bij mensen die net kinderen hebben gekregen.

    Oké, jongeren praten er ook best veel over. Maar handelen ze er ook echt naar?

    @Albert: Ik vind ‘emotivity’ en ‘likability’ eerlijkgezegd veel te inside-out en oppervlakkig, voor 2007.

    Brandgagement is juist heel erg outside-in, en gaat veel dieper / is veel oprechter. De belangrijkste woorden in de definitie zijn ‘opzettelijk’ en ‘betrekken’: bedrijven gaan zich opzettelijk openstellen voor de input van hun klanten, en doen dat ook nog eens zó eerlijk en oprecht dat die klanten zich niet alleen betrokken voelen, maar het ook echt zijn.


    1 januari 2007 om 19:55
    Waldo Smeets

    @Carl 1. Video: “terwijl aan de andere kant juist ruimte ontstaat voor veel langere, autonome video-communicatie”

    Ik denk dat er een veel grotere opportunity ligt op het vlak van video. Een opportunity die nu nog maar heel weinig benut wordt; interactiviteit. Ik denk dat video advertising veel meer zal omslaan van een ‘lean back ‘ naar een ‘lean forward and interact’ experience (vergelijkbaar met ‘3. Real Life’). Ik stel me reclame videos voor waarin je op objecten kan klikken, waar je zelf scenarios kan bepalen en die nog meer dynamisch aangepast worden aan mijn persoontje. 2006 was het jaar van de ontdekking van Flash als video platform, in 2007 zal Flash video herontdekt worden als interactief video platform (inclusief online video editing, commenting, scenarios etc).

    7. Desktop presence / samengaan van desktop en internet

    Daarnaast geloof ik dat de 2e helft van 2007 de desktop voor internet toepassingen wordt ontdekt. We staan op het punt de browser voorbij te gaan (maar absoluut niet te verlaten) in de vorm van ‘widgets’, desktop presence van brands etc, gebruikmakend van bestaande internet technology. Bedrijven en communicaties worden het zat om af te wachten tot klanten / bezoekers via de browser langskomen op de site. Ze benutten nieuwe initiatieven om op de desktop van de eindgebruiker te komen; ‘mijn bedrijf’ in de startbalk op je computer in plaats van een bookmark, alerts a-la MSN-messenger alerts die de klant van nieuwe content op de hoogte stellen, integratie van webapplicaties met desktop applicaties en waarschijnlijk nog meer desktop scenarios waar we ons tot op heden nog niet van bewust zijn.


    1 januari 2007 om 20:25
    venturo

    Carl oppervlakkig? Sinds wanneer is anders denken oppervlakkig?


    1 januari 2007 om 20:34
    mangold

    @Albert: Wellicht heb ik je verkeerd begrepen. Ik zie ‘emotivity’ en ‘likability’ persoonlijk als simpele Hollywood- en advertising-truukjes, en daar kijkt de moderne consument echt recht doorheen…


    1 januari 2007 om 20:43
    Waldo Smeets

    @Carl. Jazeker! ps: Plezierig is ook dat ik als Adobe werknemer al volop met Apollo mag werken 😉


    1 januari 2007 om 20:48
    mangold

    @Albert: Okay, you’ve got me there. De term ‘buzzwords’ impliceert inderdaad niet direct ook ‘diepgang’, wellicht had ik een andere term moeten gebruiken. Mijn excuses…


    1 januari 2007 om 21:01
    Raimo van der Klein

    @Carl

    Ik heb net kinderen…hmm..

    The kids zitten wel in social networks..Hebben alleen het platform(macht) nog niet mis oops gebruikt. Er hoeft maar een culturele substroming te ontstaan en het lontje is aangestoken.. Toch zal ook de gebundelde macht van jongeren toegepast gaan worden…Hoe?…Tja…Dat gaan wij meemaken..


    1 januari 2007 om 22:15
    vangeest

    Ik deel de meningen inzake interactieve video. Ben er zelf ook mee bezig 😉 En zeker ook inzake Peer Production/Wikinomics en Sustainability. Dit laatste met name vanuit ecologisch oogpunt (zie WorldChanging.com).

    Ik denk dat The Venice Project (TVP) een buzzword gaat worden in 2007. P2P TV on demand. Logisch vervolg op YouTube gezien de bandbreedte toename.

    Verder verwacht ik een sterke(re) opkomst van Google Maps, mobile software software (MoSoSo) en Google Earth.

    Ook zal de remix cultuur grotere vormen gaan aannemen naar mijn idee. Mashups maar ook in termen van sites als Jumpcut (video remixing).

    Verder verwacht ik dat de cultuur van ervaringen/belevenissen langzamerhand zal worden vervangen door transformatie/verdieping. Dit kunnen we nu al zien bij MTV in diverse peer reviewed programma’s die niet alleen maar gaan over uiterlijke zaken maar steeds vaker innerlijke zaken aan de orde stelt.


    2 januari 2007 om 22:44
    Raimo van der Klein

    @Yuri

    “Verder verwacht ik dat de cultuur van ervaringen/belevenissen langzamerhand zal worden vervangen door transformatie/verdieping. Dit kunnen we nu al zien bij MTV in diverse peer reviewed programma’s die niet alleen maar gaan over uiterlijke zaken maar steeds vaker innerlijke zaken aan de orde stelt.”

    Ik zie dit als de vershuiving van “wie ben ik?” naar “waarom ben ik”. Deze vraag stellen consumenten zich niet alleen maar ook bedrijven. Waarom ben ik hier?

    De “wie vraag” werd beantwoord door Brand Management/Advertsing. De tijd dat onze uiterlijke identiteit belangrijk was. Volgens mij veroorzaakt door het “isolement” waar wij(consumenten/bedrijven) in leefden.

    De “waarom vraag” geeft impliciet aan dat wij onderdeel uitmaken van een groter geheel. Dus verbonden zijn.

    Slechts een theorie in wording..


    3 januari 2007 om 07:26
    ejvanbel

    Brandgagement…

    Mag ik 1 ding adviseren? Betrek nooit je klant actief in jouw denkproces. In b2b markten, ok, maar b2c, no go. Al zo lang als ik aan het marketen ben (20 jaar) wordt er over klantparticipatie geroepen. Ik heb het nog nooit in het groot zien werken. Het is vooral een leuke gimmick om te roepen dat je klanten betrekt in je business denken en doen. Dit soort trends, geloof er niet in.

    Dat bedrijven anders met hun klanten moeten omgaan, dat dat lastig is en dat hun (traditionele) bureaus daar moeite mee hebben, die struggle zien we allemaal.

    Bedrijven moeten investeren in het krijgen van klantbeelden. Niet afgaan om harde klantinformatie. Dan kan participatie van klanten een onderdeel zijn van de vorming van een klantbeeld. Maar het is niet leidend.


    4 januari 2007 om 08:10
    mangold

    @Egbert: De mate waarin een bedrijf haar klanten betrekt bij haar doen en laten hangt natuurlijk sterk af van het type bedrijf. Om een simpel MKB voorbeeldje te nemen: een kapper laat zijn klanten veel meer beslissen dan een huisarts.

    Brandgagement is een proces dat gericht is op het verhogen van het bedrijfsresultaat in de gebieden innovatie, merkbouw en marketing, door de klant bij die processen te betrekken. En zodra die betrokkenheid van de klant je bedrijfsresultaat negatief beïnvloedt ben je dus fout bezig. (Een vanzelfsprekendheid die voor alle processen geldt).


    4 januari 2007 om 08:19
    media

    Goed punt Egbert Jan en wellicht is het goed om ook eens met een artikel te komen waarom je dit nu juist niet moet doen en wat volgens jou dan wel de echte trends in marketing zijn. Idee?


    4 januari 2007 om 08:29
    Open handel

    Weet niet voor overige buzzwords, maar video is zeker interessant. Echter lijkt het mij sterk dat Google op iets gehokt heeft en er veel geld in geinvesteerd heeft- en dat het dit jaar nog niet eens haalt.


    11 februari 2007 om 15:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!