Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 2)

4 januari 2007, 10:15

Pomme & Kelly winnaars van eerste Google Idols In deel 1 op Marketingfacts over het business model voor User Generated Content (UGC) komt naar voren dat het business model voor UGC naast advertising meestal op een aantal andere, voornamelijk directe bronnen van inkomsten, is gebaseerd. Er ontstaat echter steeds meer de consensus dat UGC niet als zelfstandige toepassing gezien moet worden, maar in het bijzonder meerwaarde kan opleveren doordat organisaties het als aanvulling op bestaande activiteiten kunnen inzetten. Organisaties die van UGC willen profiteren, zullen dus op zoek moeten naar manieren waarop hun huidige bedrijfsstrategie kan profiteren van de inzet van UGC.

Na onderzoek van TNO en de vele reacties op het vorige artikel volgt in dit deel meer over hoe organisaties van UGC kunnen profiteren.

UGC als ondersteuning van de bedrijfsstrategie

Inkomsten uit UGC op zichzelf zijn moeilijk te realiseren. Interessanter is het om User Generated Content juist als onderdeel van een groter geheel te zien, en te onderzoeken op welke manier UGC de totale bedrijfsstrategie kan ondersteunen. Daarom bekijken we in dit deel de verschillende mogelijkheden waarop organisaties toch kunnen profiteren van de inzet van User Generated Content.

UGC kan de concurrentiepositie verbeteren

Een voorbeeld hiervan is te zien bij MediaMall, dat in 2007 wordt opgenomen in het ‘Mine’ televisiepakket van KPN. Gebruikers van MediaMall kunnen zelfgemaakte foto’s, video’s of nieuws plaatsen en bekijken. Door allerlei, overigens exclusieve, community diensten bovenop het televisieaanbod van KPN aan te bieden, onderscheidt het zich van andere TV aanbieders. En als MediaMall gebruikers eigen content van hun lokale voetbalwedstrijd en eigen foto’s en video’s bij MediaMall hebben staan, en al een settop box bij hun TV hebben staan, zullen zij minder snel overstappen op een andere TV aanbieder.

Naast TV- en internetbedrijven zijn ook veel ‘traditionele’ nieuwspartijen op zoek naar manieren waarop zij UGC in kunnen zetten. Zo is de Telegraaf zeer actief met het verkennen van nieuwe platforms. Met onder meer initiatieven als HabboHotel en Sugababes probeert Telegraaf het bereik onder de jeugd verder uit te breiden. Hierdoor wordt het voor adverteerders interessanter om bij Telegraaf te adverteren.

De Twentse Courant Tubantia van Koninklijke Wegener zet sinds ongeveer een jaar succesvol in op dorpspleinen die gericht zijn op specifieke regio’s en buurten en overweegt een landelijke uitrol. Door nu mee te gaan met de UGC trend kan Tubantia ervoor zorgen dat zij sneller nieuws registreert en compleet blijft doordat journalisten niet zelf al het nieuws kunnen registreren en kunnen burgers het professionele nieuws aanvullen met nieuwe perspectieven. Een ander voordeel voor Tubantia is dat ze interessanter wordt voor adverteerders, omdat Tubantia een groter bereik van de doelgroep aan kan bieden.

Doordat een UGC initiatief in deze voorbeelden onderdeel is van een meer omvattende strategie, kan het zelfs acceptabel zijn om UGC niet direct winstgevend te laten zijn.

UGC kan de klantloyaliteit verhogen

Sommige UGC aanbieders gebruiken User Generated Content om de loyaliteit van hun klanten te vergroten. Zo zet KLM in op het personaliseren van cadeau cards met zelfgekozen foto´s en tekst en het ontwerpen van je eigen bagagelabel. Na de uitrol van business communities probeert KLM ook met deze nieuwe UGC diensten zich te onderscheiden van concurrentie door de “KLM experience” te vergroten en zo de klantloyaliteit te verhogen en extra inkomsten te genereren.

En ook Unilever boekt successen met de UGC campagne voor echte schoonheid voor Dove en komt met een tweede versie waarbij consumenten hun eigen commercial kunnen maken.

UGC kan kostenbesparingen opleveren

Een aantal organisaties zet UGC in om kostenbesparingen te behalen. Op deze manier kan UGC ervoor zorgen om kosten te besparen of zelfs overeind te blijven.

Al eerder werd bekend dat CNN UGC voor haar programma’s gaat gebruiken en is BBC News 24 gestart met een User Generated News programma. En ook Reuters en Yahoo zetten in op burgerjournalistiek.

In Nederland brengt uitgeverij Tirion een reisboek uit, volledig samengesteld uit vakantie beoordelingen van User Generated Content sites zoals Zoover.nl. Daarnaast zorgt het inmiddels bekende Skoeps voor kostenbesparingen voor aandeelhouder Talpa met een nachtprogramma op Tien.

Persagentschap Belga in België gaat daarbij nog een stapje verder. Naast de inzet van bezoekers om nieuws van de dag in te sturen, kiezen bezoekers van de website de beste reportages en welke reporters in aanmerking komen voor een stage als professionele Belga-journalist.

Interessant detail is daarbij dat UGC ook ingezet kan worden om de marketingkosten te verlagen. Naast Mentos omarmde Coke ook het YouTube succes , waardoor Mentos miljoenen aan marketinguitgaven denkt te besparen.

UGC is vooral: experimenteren

We hebben nu gezien op welke manier organisaties van User Generated Content kunnen profiteren. Hierdoor ontstaat meer inzicht in de manier waarop UGC succesvol kan zijn. Echter, aangezien de UGC trend relatief jong is, is er weinig ervaring met het fenomeen. Daarom zullen organisaties met nieuwe UGC initiatieven vooral moeten experimenteren om erachter te komen wat werkt voor hun publiek en gebruikers. Zie bijvoorbeeld Shoobidoo en Sugababes TV, die eerst een ´beta´ basisdienst opzetten en daarna stapsgewijs verbeteringen doorvoeren op de huidige service. Daarnaast is XS4ALL een voorbeeld van het experimenteren samen met de gebruikers: ze startte Personal Livestream als een experimentele service met de vraag aan gebruikers om ervaringen en aanbevelingen te doen om de dienst te verbeteren. De partijen die nú experimenteren, hebben een duidelijke koppositie en kunnen hier het snelst van profiteren.

En de gebruikers dan?

We hebben nu gezien op welke manier organisaties van UGC kunnen profiteren. Maar om succesvol te kunnen zijn, zul je gebruikers en actieve leden moeten vinden die de User Generated Content daadwerkelijk gaan genereren. Hoe trek je bezoekers, en hoe maak je van hen actieve gebruikers? Hierover meer, de volgende keer in deel 3.

82 Reacties

    media

    @Martijn: heb je inmiddels ook al wat cases met concrete cijfers (voor de Nederlandse markt)?


    4 januari 2007 om 12:01
    mangold

    Volgens mij zijn er drie manieren waarop je als bedrijf aan user generated content kunt verdienen:

    1. UGC als grondstof voor marktanalyse

    Door alle door consumenten gegenereerde publicaties in tekst, beeld en geluid continu te monitoren en analyseren, kun je je beeld op de markt verbeteren.

    2. UGC als te verplaatsen en/of te verhandelen publicaties

    Je gaat in dit geval als service provider te werk, en verdient geld aan het voorzien in bandbreedte en functionaliteit en/of het direct (abonnementen) of indirect (advertising) exploiteren van de door consumenten gegenereerde publicaties.

    3. UGC als onderdeel van je brandgagement

    Bij deze optie lok je je klanten uit om deel te nemen aan (enkele van) je bedrijfsprocessen, en gebruik je de door hun gegenereerde publicaties om je innovatie, merkbouw en/of marketing te verbeteren (zoals in de voorbeelden die Paul van Veenendaal hierboven noemt).


    4 januari 2007 om 13:37
    media

    Interessante (en bekende) sprekers in ieder geval Pim! Kun je iets zeggen over de inhoud van het programma? Worden er ook businessmodellen gepresenteerd die afwijken van de hier reeds genoemde modellen?


    5 januari 2007 om 14:13
    Jeroen Duvekot

    Ook http://www.mailswap.nl UCG voor het uitwisselen van B2B e-mail adressen draait erg goed. Er komen steeds meer aanvragen binnen voor nog meer en verder gespecialiseerde doelgroepen.

    Businessmodel hier is dat de onderliggende database van Ad Hoc Data (www.adhocdata.nl)wordt gevuld met contactpersonen (pverigens zonder de verkregen e-mailadressen) en dat gebruikers met een kleine eigen bijdrage een enorme winst pakken. De database van Ad Hoc Data is een abonnementenmodel. Komend jaar wordt de database van Ad Hoc Data middels een XML-module koppelbaar aan alle CRM – pakketten, waarna up- en downstream database verrijking mogelijk is met de gehele aangesloten community.


    5 januari 2007 om 19:28
    media

    Erg interessant concept Jan-Henk! Heb je evt. interesse om ook wat ervaringscijfers met ons te delen? Zou het heel aardig vinden om eens wat verder te kijken naar dit model (dat toch redelijk uniek is volgens mij).


    7 januari 2007 om 12:26
    Jan-Henk Bouman

    @Marco. Die zou ik best willen geven. In wat voor cijfers ben je geïnteresseerd?


    7 januari 2007 om 20:30
    media

    Wat aardig zou zijn is de tijd die jij als portalmanager nu nog kwijt bent aan het operationeel beheer in verhouding met het aantal deelnemende kroegen. Hoeveel content genereren zij nu dagelijks of wekelijks? En wat levert dat aan traffic op voor zowel de portal als voor de individuele sites zelf. Zit daar overigens ook nog een link tussen? Maw, is er een link van de individuele sites naar de portal of naar elkaar of komt de traffic van de portal vooral vanuit de zoekmachines?

    Het interessante aan dit concept is dat je de deelnemers een gratis cms geeft (dat heb ik toch goed begrepen?) waarmee ze hun eigen site kunnen bewerken, in ruil voor de content die jij ook mag gebruiken op de portal. Waar liggen overigens de rechten van die content?

    Nogmaals, interessant concept dat volgens mij op meerdere gebieden toepasbaar is!


    7 januari 2007 om 20:40
    media

    Zie nu pas deze reactie Jan-Henk; kom er snel op terug!


    17 januari 2007 om 16:33
    E. Vedder

    Strakke story Jan-Henk. Van niets naar iets. Ik kan me inderdaad herinneren dat er foto camera’s voor ons gezicht werden gehouden en flits. Kregen we een kaartje dat we de volgende dag op een site zouden staan.

    Maar is het een uniek concept? Denk het niet maar waar ligt dan jullie kracht.


    20 januari 2007 om 15:47
    Jan-Henk Bouman

    Het is in die zin uniek dat we echt de content managen. Dat je met één handeling je eigen website beheert en direct op andere portals terechtkomt.

    Voor de rest is het geloof hebben in je concept en daar voor gaan. Eigenlijk is het waanzin geweest om zoveel energie te steken in al de contractjes van 399,- per jaar. Maar massa is kassa was ons uitgangspunt.


    22 januari 2007 om 06:40
    FUTUDyWmpy

    site web drug half life valium


    10 januari 2014 om 10:41
    kazino85

    игровые автоматы мегаджек играть бесплатно, покер на деньги для android Игровое казино казино оплата банковской картой уралсиб, игры на деньги онлайн покер холдем!


    1 april 2015 om 07:02
    ruletka99

    игровые автоматы побег как начать играть в покер на деньги игровые автоматы вулкан играть бесплатно игровые аппараты пополнить webmoney qiwi слот автомат американ покер играть онлайн яндекс, игры на деньги через телефон nokia мобильное казино с выводом денег бездепозитный бонус на онлайн казино играть в казино онлайн на виртуальные деньги


    1 april 2015 om 14:52
    blackjack41

    казино azart play бездепозитный бонус игровые аппараты пополнить казино olympic, азартные игры казино казино на реальные деньги с бонусами


    2 april 2015 om 05:13
    casino84

    казино астория в москве адрес интернет игры на деньги игровые автоматы шампанское интернет казино рулетка на рубли онлайн Клуб азартных игр


    2 april 2015 om 21:17
    blackjack24

    казино кристалл москва на арбате покер старс на реальные деньги андроид казино вулкан вики еще казино славы украина покер на деньги с начальным капиталом самое крупное казино онлайн онлайн слоты на деньги


    3 april 2015 om 03:32
    roulette12

    покер shark на деньги игры на деньги онлайн с 1 рубля игры в покер на деньги торрент мобильные игровые автоматы на реальные деньги казино новотех Игровые аппараты оплата paypal


    11 april 2015 om 23:57
    slot79

    казино оракул покер и игры на деньги казино Игровые автоматы пополнение с мобильного игровые автоматы resident играть бесплатно.


    18 april 2015 om 06:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!