AdBrite InVideo: advertenties in video’s
TechCrunch meldt dat het Amerikaanse advertentie netwerk AdBrite, een nieuw videoproduct heeft gelanceerd dat wel eens enorm populair zou kunnen worden onder bloggers.
Het nieuwe product In Video is een volledig aan te passen videospeler zoals we die ook kennen van bijvoorbeeld YouTube. Het grote verschil met de YouTube-speler is dat je nu een eigen logo als ‘watermerk’ kunt opnemen en dat de video split-screen advertenties zal tonen uit het AdBrite netwerk. De advertentie-inkomsten worden gedeeld tussen AdBrite en de eigenaar van de video (ongeacht waar de video wordt geplaatst). Let wel, AdBrite verzorgt niet de hosting dus je zult de video nog wel ergens moeten uploaden (bijv. op YouTube).
In Video is nog in beta en wordt dit moment door een geselecteerde groep deelnemers getest. Interessant concept waarbij ik overigens wel denk dat YouTube (en andere video sharingsites) dit concept heel snel zullen overnemen. Zonder hosting verwacht ik niet dat het heel snel storm zal gaan lopen en dat biedt mogelijkheden voor de andere spelers!
“Let wel, AdBrite verzorgt niet de hosting dus je zult de video nog wel ergens moeten uploaden (bijv. op YouTube). “
Op YouTube zetten zal niet lukken en weinig effect hebben want dan kan adbrite niet meer tellen hoeveel keer de video bekeken wordt en zul je ook geen inkomsten genereren. Je moet de video inclusief de player hosten.
Als ik TechCrunch mag geloven dan upload je de video naar YouTube, en geeft dan de URL waar de video staat door aan AdBrite die je vervolgens een embeded code terug geeft die je kunt gebruiken op bijv. je blog.
Nope…AdBrite voegt weinig waarde toe aan de nieuwe waardeketen: hebben zelf geen groot adverteerder netwerk, hebben geen publiek platform (kijkers) voor de video publishers, hebben slechts eenvoudig te kopieren technisch foefje. Een exit in de vorm van overname lijkt het maximaal haalbare.
Bovendien heeft Rev Sharing nog niet veel waarde gecreëerd in de wereld van UGC, toch?
Als het al werkt, het klinkt iig in theorie heel mooi, dan is het nog de vraag welke adverteerders bij welke fimples worden geplaatst en welke invloed de maker en de adverteerder hier op hebben.
NilsR, misschien nog niet maar wanneer hier de tracking goed zou zijn en er blijkbaar op CPM (per aantal vertoningen) wordt afgerekend dan kan dat bij een populair filmpje natuurlijk flink aan gaan tikken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!