Valt deze Apple te ver van de boom?

10 januari 2007, 07:15

Gisteren introduceerde Apple voorman Steve Jobs de iPhone. Een werkelijk prachtig product maar wordt het een succes? Kan Apple de overigens het laatste jaar ernstig eroderende successen van de iPod zomaar kopiëren en gebruikersmotieven (bellen<>entertainment) uitwisselen?

Ik denk het niet mede omdat dit deel van de markt de P van prijs superbelangrijk is en ik niet zie dat telecomoperators Jobs nog rijker gaan maken. Ergo er is een trend in telcoland dat de subsidiering van telefoontoestellen terug gebracht wordt. Wellicht komt deze iPhone dus te laat voor Apple en zal het na een run in het begin op het fraaie product toch slechts kleine selectieve groep Apple die hards weten te bereiken, ondanks het ontbreken van UMTS of zelfs HSDPA. Ik heb het idee dat AppleTV wat dichter in de buurt komt van de huidige consumentbeleving…

..en ernstig stagnerende initiatieven zoals mediamall op termijn overbodig zal maken. Een indicatie voor KPN dat met het uitstellen van een grootschalige introductie van mine in ondiep water terecht lijkt te komen. Fragmentatie van de iptv markt wordt versnelt door heftig accelererende introducties van free to wire proposities zoals die van first mover Narrowstep, Microsoft en nu dus Apple die a passant ook even het Mediacentre van Windows lijkt mee te nemen in de beoogde introductie van AppleTV. Apple heeft overigens te weinig aandacht voor de in het algemeen zeer onderschatte functionaliteit van een EPG (electronic program guide) wat iets meer is dan de mediabrowser die Jobs toonde in zijn presentatie. Maar toegegeven het oogt allemaal erg fraai…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

29 Reacties

    mangold

    Ik denk dat er in de ‘portable telefoontjes’-wereld nog best een flink marktaandeel weg te snoepen is, hoor. Met een interface die gewoon wérkt.


    10 januari 2007 om 07:41
    Gijsbregt

    Ik ben ervan zeker van dat dit een succes gaat worden, als de er geen kinderziektes in het apparaat zitten. € 450 voor een telefoon/ipod (nee niet /mp3-speler) betekent niet zoveel. Punt 1 omdat beide apparaten los meer kosten en punt omdat je nu maar 1 apparaat hoeft te kopen. Als apple net zo snel vernieuwt als met de ipods dan kunnen we ook snel met G3 snelheden echt internetten en bellen en dat op de ipod waar al mijn muziek op staat.

    Ik ga er 1 kopen!


    10 januari 2007 om 07:47
    Caspar Hardholt

    Net even de site apple.com/iphone bekeken, ik denk dat dit wel een succes gaat worden! Naast de zeer gebruiksvriendelijke interface is het een heerlijke gadget 🙂 Ik denk dat ‘ie alleen als gadget al zeer succesvol wordt!


    10 januari 2007 om 07:47
    wowbagger

    Ik denk niet vaak: “Die ga ik kopen!”. En dat had ik met de iPhone wel… Wat dat betreft in mijn persoonlijke wereldje al een succes dus. Voor een telefoon vind ik ‘m wat te groot, maar bellen doe ik toch niet veel. Ik zie het meer als een iPod waar je mee kunt bellen.


    10 januari 2007 om 07:53
    Charlie

    Ik denk dat het een succes wordt en had ook zeker het “Die ga ik kopen” gevoel erbij. Hetgeen dat me wel verraste is de batterij;

    * Up to 5 hours Talk / Video / Browsing

    * Up to 16 hours Audio playback

    En om de telefoon helemaal compleet te maken zou geïntegreerde gps ook leuk zijn.


    10 januari 2007 om 08:02
    Marc

    Ik las gisteren op tweakers.net een reactie dat het systeem van incentives in het Verenigd Koninkrijk niet onderdoet voor het onze. En het lijkt me sterk dat wij de enige twee landen zijn waar je je telefoon betaalt via je veel te dure abonnement. Orange (zakelijk) biedt overigens nu al volledige transparantie. Zij maken inzichtelijk wat je ‘bonus’ is als je een contract afsluit en bieden je de keuze om die in te zetten als subsidie op een telefoon of als korting op de abo. Daarnaast kun je van extra kortingen profiteren als je kiest voor een ‘branded phone’. En dan weet ik wel een adresje waar je nieuwe firmware en software kunt laten installeren ;-).


    10 januari 2007 om 08:03
    Charles

    Als je toch over een alles-in-één apparaat praat moet er naast die gps een iets betere camera in, zoals de 3,2 megapixel Carl Zeiss lens op de Nokia N73


    10 januari 2007 om 08:11
    Vasilis

    (Kan Albert een cursus begrijpend schrijven volgen, alstublieft?)

    /offtopic, denk ik


    10 januari 2007 om 11:45
    venturo

    Vasilis, er bestaat al een cursus begrijpend lezen hoor! 🙂


    10 januari 2007 om 11:55
    Alexander

    Ik vraag me af wat-ie in NL gaat kosten. 500 dollar voor een telefoon met 2 jaar abo, als je bedankt dat een 500 euro telefoon wordt aangeboden in NL voor 2jarig 25 euro abo, gaat dat ding een hoop kosten.

    En die iTV, imo beetje mislukt. Meer een koop-hier-je-itunes-films-product, alsdie niet flexibel genoeg is (bijv. Frontrow op me macbook, daar kun je alleen DVD’s kijken als er een DVD in zit, en niet de DVD files op een HDD selecteren..) dan wordt het niks


    10 januari 2007 om 12:44
    Ron Toekook

    Denken die 500 miljoen potentiele gebruikers in Europa niet: “Apple? Dan zit er zeker geen Office op.”? Zolang ik geen software op mijn mobiel heb die automatisch adresbestanden opschoont (al een jaar niet gebeld, uit de actuele lijst, in een achtergrond archief), nummers instelt (gebeld door een nieuw nummer, opslaan en via voiceherkenning een tekstnaam aanhangen), sms-en sorteert (zakelijk, prive, dringend), bellijsten opstelt aan de hand van mijn agenda (wie moet ik vandaag bellen en wie mag mij vandaag storen) en mail voorsorteert (als die en die mailen is het belangrijk), zie ik niks nieuws, alleen wat mooiers. Ben benieuwd hoe open het is……


    10 januari 2007 om 12:44
    venturo

    Owen, en die andere aanbieders gaan achterover zitten en wachten denk je? Hoeveel voorsprong en kennis hebben deze in de mobiele markt? Over de totale markt mp3 en telefoon met mp3 heeft apple een marktaandeel van 13%. Dat komt door het succes op mp3 stand-alone met 60% in waarde maar nu komen ze in een markt waar een device geloof ik 19 maanden gebruikt wordt, gezien wordt als een commodity en ook nog eens een relatie heeft met de telecombranche. Ik zie een beperkte rol voor de Apple iPhone weggelegd.


    10 januari 2007 om 12:59
    Joey van Dijk

    Vind dit wel een leuke discussie, want ik denk dat een belangrijk onderdeel word overgeslagen: willen mensen wel UMTS/HSPDA en zo? Waarom hebben telecom-providers zo’n moeite om deze diensten te verkopen?

    Ik denk dat Apple een hele slimme aanpak heeft, namelijk geef de gebruiker een goede interface met alles wat hij/zij wilt (de browser-interface (geen aparte wap-sites) is echt heel slim) en dus enkel GSM/EDGE. Als men de iPhone goed kan gebruiken en men het te langzaam vind kunnen telecom-providers makkelijker UMTS/HSPDA verkopen als snelheidswinst.

    Dus ik vermoed dat straks ook HSPDA zal kunnen worden ondersteund.

    Maar Apple wed eigenlijk op 2 paarden: EDGE en…WI-FI. Zoals je nu ziet in Nederland met KPN Hotspots en de NS ook op alle stations WI-FI mogelijk maakt, kan je straks als je meer snelheid wilt dit krijgen op dit soort centrale punten. Niet overal neej, maar voordat HSPDA echt doorbreekt zijn we al weer een jaar verder en zal de iPhone ook ge-updated zijn.

    Dus ik denk dat de iPhone zeker wel gaat slagen, maar vooral door de simpliciteit van de interface en de features.

    Ben trouwens eerder benieuwd of de technieken (multi-touch/GUI) ook terug zullen komen in de andere Apple producten de komende maanden!?!? 😉


    10 januari 2007 om 14:34
    venturo

    Hebben we de familie van Dijk op bezoek? 🙂

    Owen ik herhaal wat ik eerde gezegd heb wij (fora tech nontech) representeren de enorme groep mobiele telefoongebruikers niet. Wifi vraagt om hybride telefoons en die komen er in overvloed van alle topmerken. Dus dat is een relatief voordeel.


    10 januari 2007 om 14:57
    venturo

    Een klein markt aandeel is niet succesvol voor een merk als Apple Owen. Zeker niet als de iPod verkopen zo onder druk staan. En voor sommige content gerelateerde diensten heb je gebruikersvolume nodig…


    10 januari 2007 om 15:22
    Colin

    Je noemt Apples onervarendheid op de mobiele markt; bij Nokia mag er nu juist niet over mobiele telefoons meer gesproken worden. De telefoons bewegen al jaren richting de computer en nu maakt Apple een stukje hun kant op. Ze zijn de koning van het lifestyle product, weten iets sufs als een computer een lifestyle product te maken en een mp3 speler tot iets verhevens. Daarnaast blijken ze ook behoorlijk wat van media-convergentie te begrijpen in de vorm van iTunes.

    De gadgetfreak bestaat niet meer, dat is behoorlijk 1997. Tegenwoordig staan vrouwen in de rij voor een roze PSP.

    Apples coolness & slickness in alles wat ze doen (productdesign, verpakking, uitingen, etc.) is er al een aardige tijd. Dat werd tien jaar geleden nog slechts door een beperkte groep opgepikt, nu sluit hun marketing exact aan op de wensen van vandaag. De iPod heeft de gemiddelde consument het Apple verhaal geleerd en daarvan profiteren ze nu op allerlei vlakken.

    En de prijs van die telefoon? Weet jij al wat die gaat kosten hier met een abonnement? Er zijn nu ook massa’s mensen die 800 euro zonder abo voor een Nokia Scirocco neerleggen, een toestel dat weinig kan maar wel een uitstraling heeft die een bepaalde groep aanspreekt.

    Persoonlijk heb ik een beetje het idee dat je de rol van azijnpisser op je hebt willen nemen. Iedereen is lyrisch over dit nieuwe product, de Nokia’s van deze wereld knijpen ‘m en jij doet ’t af als een stukje gadgetfreakness. Wanneer zag jij de laatste telefoonlancering ’s ochtends op het journaal?


    10 januari 2007 om 16:40
    venturo

    Colin, sinds wanneer is een vermelding in het ochtendjournaal een garantie op succes? Het verplaatsen van merkwaarde naar andere categorien al evenmin, vraag het Porsche, Philips, Nike recent Microsoft.. trouwens waar zie jij in mijn posting “gadgetfreakness” staan? Begrijp verder niet dat als iemand met wat kritische kanttekeningen niet meteen in de polonaise aansluit dan een azijnpisser is, maar goed…


    10 januari 2007 om 17:00
    Floris

    Waarschijnlijk doelt hij op zaken als de nadruk in je artikel op het ontbreken van UMTS of zelfs HSDPA. In de andere topic over deze telefoon werd ook het ontbreken van een aantal zaken zoals ‘over the air’ synchroniseren geroepen.

    Ik vraag me af hoeveel ‘mainstream’ gebruikers zich hier druk om gaan maken.

    De iPhone ziet er erg goed uit (wat veel mensen belangrijk vinden, zie de huidige trends), is hip (Apple is nog een hip merk) en heeft genoeg gadgets die de gemiddelde bezitter handig vind (camera, email, mp3 etc). Als je de positionering bekijkt en de iPhone als een next-generation iPod met online mogelijkheden + bellen beschouwt dan vraag ik me af of Apple moeite heeft om die toestellen te verkopen.

    Vergis je niet, wat Apple met de iPod is gelukt is knap. Want het is niet de goedkoopste en niet de beste mp3 speler op de markt en toch zijn ze de populairste. Ik zie niet in waarom ze met de iPhone dit niet zouden kunnen herhalen.


    10 januari 2007 om 18:25
    Tibor

    Ik zou ‘m zelfs zonder de telefoonfunctie nog zo inruilen voor mijn 40gig iPod.


    10 januari 2007 om 18:42
    Ron Toekook

    Afgezien van de stelling dat Apple goed preekt voor eigen parochie, hebben de meeste mensen een telefoon om bereikbaar te zijn. De iPhone spreekt vooral heavy users aan en die komen er snel achter dat de iPhone niet meer is dan: een iPod Nano, een goede telefoon en een kleine browser. Waar is de camera voor beeldtelefonie die die hele iChat-geschiedenis verondersteld? Waar is de clickwheel functionaliteit die we net geleerd hebben? Maar vooral: waar is de intelligentie die ik mag verwachten van een telefoon die ik met niemand hoef te delen? Akkoord, het ziet er mooi uit, Mac OS X Leopard past mooi in het doosje en multi-touch is, vooral voor het spare ribs eten, erg mooi en fijn. Maar het heeft niet de dingen die de grote massa aanspreken. Daar is veel te winnen en een slick minicomputertje is een leuke gimmick, maar niet meer dan dat. Ik heb waardering voor de frisse bik van Apple en ik zie echt wel de mogelijkheden, maar dit apparaart vraagt om iets anders dan telefonie of e-mail, het vraagt om personalised on-line content. Muziek en films kopen, daar gaan we met dit ding naartoe, maar dan wel met een wat snellere verbinding graag! Het is een goede eerste poging, meer niet. En dan ben ik niet negatief, maar kijk ik verder in de toekomst. Het komende jaar lijkt al uitgestippeld, zo te zien.


    10 januari 2007 om 18:42
    venturo

    Floris hsdpa vooral is een killer ap die zich de komende twee jaar ontwikkelen als “the nextgen” datadienst welke het gebruik (gedrag) en de kosten van mobiele breedbanddatadiensten heel erg zal veranderen. Daar nu geen rekening mee houden lijkt mij geen slimme zet als je wat wil betekenen in Europa en Azie. Tenzij Apple de markt wil polariseren met apparaten die ook kunnen bellen versus een pakweg 10 grote merken die smartphones en soms ook content (sony, samsung) leveren. Ook niet echt kansvol. Weet overigens dat bellen nog steeds 84% van de telco-omzet uitmaakt……


    10 januari 2007 om 18:42
    Inge

    Met verbazing zag ik hoe apple twee shops op 50 meter afstand van elkaar in mijn stadje opende.. Prachtig mooie producten (en winkeltjes) maar nog steeds te duur voor de gemiddelde europese apple sceptant.. Ik denk dat Aplle briljant de markt veroveren zal, Ipod, Iphone (echt the ultimate wannave), Tv .. and straks toch allemaal ook aan de Apple pc.. Sterke samenwerkingsverbanden.

    Ze lijken helemaal klaar de markt te veroveren, compleet met ingericht online bestellen en service. Volgens mij krabben velen achter de oortjes..


    11 januari 2007 om 06:11
    venturo

    Inge, uw scribent dezes ook! 🙂


    11 januari 2007 om 06:18
    venturo

    Was vanmorgen al op BN radio, waarschijnlijk luisteren de noys van Adfo ook naar deze zender op weg naar het werk. 🙂 Zal zo’n vaart niet lopen. Ik hoor in verte al een schikkinkje aan komen. 🙂


    11 januari 2007 om 09:52
    Mark de kock

    “De iPhone is een apparaatje dat kan bellen,

    surven op internet en muziek en beeldmateriaal kan afspelen.”

    Lol


    11 januari 2007 om 09:53
    alexis van dam

    De reden waarom de iPhone wel een succes zal worden komt voornamelijk doordat Apple met een andere insteek oplossingen biedt voor mobile infotainment. Apple maakt haar producten tot een lifestyle Apple ontwerpt daarnaast het OS, software en GUI; Apple omwerpt zelf de hardware.

    Deze 3 disciplines zijn key om een lifestyle en succesvol product te lanceren. De GUI en dat de iPhone draait op OSX lijkt me een sterk competitive advantage t.o.v. Nokia. Niet voor niets dat Nokia design centraal stelt in haar organisatie. Apple wint op design en hoge usability zeker een vaste schare koper. De meeste kopers gebruiken niet eens alle functies op een telefoon dus waarom zou je ze dan nodig hebben, het maakt alleen maar onoverzichtelijk en duur.

    1% van de gehele mobile Phone markt is best significant qua omzet en haalbaar qua doelstelling in 1 jaar. Buiten dat mensen betalen voor design, dat is de afgelopen jaren wel duidelijk geworden.

    Minpuntje is het gebrek aan GPS en een 5 of 6 megapixel camera en er mag best wel wat meer geheugen in zo’n 30 GB. Maar dat komt vast wel in de 2e versie.

    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het staat met de vermeende Apple Smartphone


    11 januari 2007 om 22:32
    Mario

    Ik weet zeker dat Apple hier een mooi produkt neer zet als je gaat kijken wie er een UMTS telefoon heeft zeg ik UMTS is voor een consument geen toegevoegde waarde.

    De gebruiktvriendelijkheid van deze Iphone spreekt van 100 doorsnee mensen 90 % zeker aan de toekomst zal het bewijzen.

    En het is helemaal zo gek niet dat Dhr, Stve Jobs zijn zaken vult vind ik niyt erg als het maal niet naar Microsoft toe gaat met zijn bagger XP software.


    27 januari 2007 om 21:01
    Daniel

    Dit leest net zo lekker als de ondertitels van RTL 4!


    12 maart 2007 om 21:09
    MArio

    Mijn reactie op het artikel over Apple dat ze te laat zijn kan ik uit eigen ervaring zeggen dat dit een echt een hit wordt omdat hij super gebruiks vriendelijk is zeker als je gaat kijken wat er in omloop is .

    Op de vraag er zit geen UMTS op het toestel kan ik zeggen, vraag is aan een verkoper hoeveel toestellen met een UMTS verbinding hij deze week heeft verkocht!

    Ik werk al meer dan 10 met Apple computers en kan zeggen dat dit naar volle tevredenheid is

    Heb zelf ook nog een PC computer met windhoos XP en het is een grote drama.


    13 maart 2007 om 14:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!