5 succesfactoren van online video advertenties
Michiel Pot verwijst op zijn weblog Brandstage naar een recent onderzoek van Dynamic Logic (onderdeel van Millward Brown) naar de succesfactoren van online video campagnes. Samenvattend komt Dynamic Logic tot de volgende 5 kenmerken van succesvolle online video advertenties (vertaling Michiel):
- De content was intrinsiek gelinkt aan het merk. Met andere woorden, het is bijna onmogelijk om het filmpje te beschrijven zonder het merk te noemen.
- De best presterende online video advertenties gebruikten de unieke eigenschappen van het internet om een interactieve ervaring met het merk mogelijk te maken. Zo kan een video over een voedingsproduct linken naar een website met voedingsinformatie of het mogelijk maken een coupon te downloaden waarmee korting op het product kan worden gekregen of naar een recept dat meteen aan een vriend ge-emaild kan worden. Ook werkte het beter als er een microsite aan vast zat waar recepten gepost konden worden of tips en trick gedeeld.
- Videos die vermakelijk en onderhoudend waren scoorden in het algemeen beter.
- De content was synergetisch met de offline marketing uitingen van het merk.
- Vaak, was er een statische advertentie naast de video zichtbaar terwijl de video speelde.
Kenmerken van minder succesvolle online video advertenties:
- De video was niet aantrekkelijk en had weinig relevantie.
- Vaak was het niet duidelijk waarvoor er werd geadverteerd. De kijkers hebben in het algemeen niet veel zin hun best te moeten doen om te snappen waar de video over gaat. Het moet heel snel duidelijk zijn.
- Niet iedereen heeft audio van zijn pc ingeschakeld. Dus video’s die vertrouwden op hun catchy jingle of een puntige gesproken pay-off werden voor een grote groep onbegrijpelijk.
Bron:
http://www.dynamiclogic.com/
De belangrijkste staat er volgens mij niet bij:
De video is zo leuk dat je hem doorstuurt naar je familie, vrienden, collega’s. Nog mooier is als de mogelijkheid tot doorsturen van de video geintegreerd is. De kijker van de video maakt als het ware reclame voor de video.
Inderdaad een goed punt Stefan. Aanvullend zou je kunnen stellen dat het succes daarbij voor een belangrijk deel ook heeft te maken hoe makkelijk je het de kijker maakt om het door te sturen (of op eigen weblog of site te plaatsen). Bijv. door zoals YouTube een code mee te geven waarmee de video eenvoudig is te plaatsen.
Beste MF-ers,
wie kan/wil mij helpen?
Ik ben op zoek naar informatie ( liefst een PPT of Word-doc. ) over een te raadplegen beschrijving van een businessmodel dat ik zou kunnen gebruiken t.b.h.v. mijn exploiatieplannen om te starten met een portal waarmee het mogelijk wordt om tegen betaling ( abonnement voor 6 of 12 maanden) gebruik te kunnen maken van een persoonlijke webpagina waarin in de layout niet alleen een persoonlijke videoclip ( streaming Flash) via een eigen webcam gemaakt & geupload en daarna getoond kan worden en waar in de Player-layout ook plaats is om een aantal persoonlijke teksten te kunnen zetten en en hyperlinks te kunnen plaatsen naar bovendien ge-uploade pdf-documenten.
Ik wil deze portal meertalig gaan exploiteren onder de naam WebTVclips.com
In afwachting van een eventuele reactie,
met vriendelijke groet
Lex Kockelkoren
06-22464332
Als iemand mij de broncode van Google nog even kan doen zijn we helemaal tevreden 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!