Google: Internet niet geschikt voor film en tv
Het bericht is inmiddels al door tal van weblogs overgenomen en besproken. Ik was er nog niet aan toegekomen om er eens goed in te duiken maar wil jullie de uitspraak van Google’s tv-specialist Vincent Dureau tijdens het vorige week gehouden Cable Europe Congress in Amsterdam niet onthouden.
Volgens Dureau is internet namelijk niet geschikt voor distributie van film en tv op grote schaal. Dureau zei dat internet, zoals het vandaag is, de vereiste kwaliteit voor massaal TV- en filmgebruik niet kan garanderen. Hij ziet dan ook meer heil in een samenwerking met kabelaars en andere distributeurs en met de aanbieders van audiovisuele content om zich op zijn core business te focussen: niet die content zelf distribueren maar wel de consument er de weg naar tonen. Search dus.
Overigens is niet iedereen het eens met de interpretatie van Dureau’s uitspraak. Zo stelt bijvoorbeeld GigaOM dat er bij Google geen twijfel over bestaat dat internet wel degelijk geschikt is voor WebTV. Wordt vervolgd!
“Let’s look at the real data volumes and associated costs behind the belief network. Some 111 million U.S. households have their TV sets on an average of 8.5 hours a day, according to the Television Bureau of Advertising and Nielsen Media Research. This represents a data volume of about 318,000 TeraBytes per day, or 1590 times the data volume of YouTube. Who is going to deliver it? Akamai? No, and here’s why: Akamai has roughly 300 Gb/s bandwidth in its network today. Building that network cost about $329 Million in raw asset and facility purchases, let’s say about $1Million per Gb/s of bandwidth. To deliver the volume of data just described would take about 83,000 Gb/s bandwidth. That’s $83 billion of capital cost in the Akamai model.”
@Albert, Oof: zoals gezegd, ik moet er nog eens goed induiken voordat ik iets zinnigs kan roepen. Ben het wel eens met de oorspronkelijke standpunt en dat is dat het huidige internet te beperkt is voor distributie van tv-kwaliteit films en uitzendingen. Maar techniek is volgens mij altijd een tijdelijke drempel en zal op termijn worden opgelost. Veel wezenlijker is of het businessmodel stand houdt.
Kijk maar eens “omhoog”. Er is ENORM veel bandbreedte “over” op een scala aan satelliet transponders. Als de huidige kabelverbindingen tekortschieten kan er via de satelliet geheel transparant bijgeschakeld worden. Transparant betekent dat de ontvanger niet het verschil doorheeft of hij het nou via de schotel krijgt aangeboden of via de koper, glas verbinding. Wat ook al tot de mogelijkheden behoort is het aboneren op televisiekanalen via het internet die je ook bestelt via het internet en onvangt via de schotel. Je wilt dus iets bekijken , wijst dit in je browser aan, betaalt, of je bent geabonneerd, er wordt een credit afgeboekt en je ontvangt dit programma. Er zijn behoorlijk wat DVB’s te koop die je (om deze redenen) op je hub aan kunt sluiten. UPC heeft onlang het complete zenderaanbod van canal+, canal digital, opgekocht en ook de licenties om over deze kanalen te zenden en te ontvangen. In Amsterdam staat zo’n satelliet station die het signaal repeat over alle vaste aansluitingen. Da’s ook een manier. In de toekomst wordt dit uitgebreid met satteliet ontvangers in woonwijken met repeaterstations voor die woonwijken. HAHA, laat ze maar kletsen bij Google, want ze kijken alleen maar naar beneden, en waar je naar kijkt, daar ga je naar toe!
Owen omdat Biitorent geen goede P2P toepassing is. In een semi- broadcast omgeving gaat dat wel heel goied zoals BBC dat aan de andere kant van de Noordzee bewijst…
Sorry Owen je hebt geen idee over welke vorm van P2P we hier praten. Zal daar binnenkort meer over schrijven. P2P is een distibutiemodel geen techniek….
Is het probleem ook niet voor een deel thelastmile? Worden ADSL verbindingen niet overboekt?
Denk dat in de basis Google een punt heeft. Als iedereen vanavond om 20uur ineens de heavy user gaat uithangen hebben we een probleem. Maar goed als we allemaal vanavond een Plasma TV aanzetten hebben we dat ook 😉
Maarten dank voor deze bijdrage in een andere verpakking maar met dezelfde boodschap, think different…
Owen je refereert uit publicatie van 2005, denk je dat de markt stilstaat?
posting owen geen reactie…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!