Viacom klaagt YouTube aan voor 1 miljard dollar

13 maart 2007, 19:35

Viacom klaagt YouTube aan voor 1 miljard dollarViacom, één van de grootste mediaconglomeraten ter wereld, heeft zoals verwacht een klacht ingediend tegen de videosite YouTube. Het Amerikaanse concern dat o.a. bestaat uit MTV en Nickelodeon, eist een schade-vergoeding van 1 miljard dollar voor het onrechtmatig gebruik door YouTube van copyrighted videomateriaal. Het zou daarbij gaan om bijna 160.000 videoclips van Viacom die zijn geupload naar YouTube en die bij elkaar meer dan 1,5 miljard keer zijn bekeken aldus Reuters.

YouTube werd in oktober vorig jaar voor 1,65 miljard dollar gekocht door Google Inc. Een belangrijk deel van dat bedrag is vanaf het begin gereserveerd voor de te verwachten rechtzaken rondom schending van copyrights. Mocht Viacom gelijk krijgen van de rechtbank, dan is een belangrijk deel van die reserves al verbruikt en ben ik benieuwd hoe lang men YouTube open houdt voor het grote publiek. De kans is namelijk groot dat andere mediabedrijven Viacom zullen volgen naar de rechtbank. Wordt vervolgd!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

24 Reacties

    El Pope

    even voluit schrijven $ 1.000.000.000 🙂 WAUW !


    13 maart 2007 om 21:09
    Maurice Brand

    Poe das nog eens een bericht vlak voor het verlaten van kantoor op een redelijk laat tijdstip 🙂

    Ben benieuwd of we straks nog de sites van Viacom kunnen vinden in google’s zoekmachine 😉

    Ik hoop niet dat een Web 1.0 bedrijf als Viacom een Web 2.0 bedrijf als Google aan de reserves gaat zitten! Vind dit soort aanklachten wel weer typisch voor deze tijden: een strijd tussen een bedrijf wat internet ziet als iets gevaarslijks en voorzichtig meegaat in de trend, tegenover een internetbedrijf wat alleen maar mogelijkheden ziet in internet en de trends bepaalt. Schoften! 🙂


    13 maart 2007 om 21:18
    Kasper Katje

    Hoe kom je nou bij de termen web 1.0 en web 2.0 bedrijven Maurice?

    Viacom is helemaal geen webbased bedrijf en waakt gewoon over haar rechten en wenst niet dat Google via YouTube inkomsten genereert dmw materiaal waar ze geen rechten over heeft.


    13 maart 2007 om 22:16
    Diederik Heinink

    poehh, belangrijke zaak dit met grote symbolische (en financiele!) waarde. erg benieuwd naar de afloop en de gevolgen voor deze en andere marktpartijen en het copyright vraagstuk mbt internet. hoe vrij kan internet zijn? dat staat hier voor een deel op het spel.


    14 maart 2007 om 02:21
    evroekel

    Aanvullend: YouTube heeft de rechten van BBC in één klap voor altijd afgekocht met een nog onbekend bedrag. Kon ook weleens tactiek zijn van Viacom om een vergelijkbare deal qua prijs op te krikken. Maar hoe dan ook het blijft een fors bedrag en één komt ook de bodem in zicht voor YouTube, zou je denken.


    14 maart 2007 om 03:55
    Kjeld Kahn

    Eindelijk.. laat de war beginnen. Hopelijk wint Viacom heeft groot gelijk. Even aandelen kopen denk ik 😉


    14 maart 2007 om 03:59
    Maurice Brand

    @Kasper, ik drukte mij inderdaad wat verkeerd uit zie ik. Ik bedoel dus eigenlijk gewoon dat het weer zo’n typische strijd is tussen aan de ene kant een bedrijf wat vecht TEGEN nieuwe ontwikkelingen en aan de andere kant een bedrijf wat vecht VÓÓR nieuwe ontwikkelingen. 🙂

    Over 20 jaar hebben we het helemaal niet meer over copyrights…


    14 maart 2007 om 13:22
    Maurice Brand

    Precies Gijsbregt! dat zeg ik 😉


    14 maart 2007 om 13:52
    Kasper Katje

    Vogens mij gaat het uiteindelijk bij Google ook alleen maar om geld verdienen hoor dus er lijkt me niks mis mee om dan een gedeelte af te dragen aan rechthebbenden.

    Dat van alles kan tegenwoordig wil niet per definitie zeggen dan alles ook maar mag.

    Bij muziekanten/artiesten werd al gezegd dat men de inkomsten maar uit optredens moest halen maar waar moeten regisseurs, cameramensen etc. een dergelijk verlies aan inkomsten mee compenseren wanneer autuersrechten worden geschonden of zelfs verdwijnen?

    Daarnaast ontstaat het gevaar dat wanneer je deze vakmensen buitenspel zet dat alles op den duur UGC wordt en er weinig tot geen kwalitatief hoogstaande series en documentaires meer zullen worden geproduceerd.

    Niks mis met nieuwe ontwikkelingen maar behandel de makers of rechthebbenden wel net zoals je zelf behandeld wilt worden.


    14 maart 2007 om 14:48
    Maurice Brand

    Ja, stel je voor we zouden niet meer toegang hebben tot kwalitatief hoogstaande programma’s als Idols of Date My Mom? Dat zou een drama zijn 🙂

    Alles komt gewoon in de handen van de gebruikers Kasper en daar is niks meer aan te veranderen. Een trein die op gang is gekomen zet je niet zo maar stil!


    14 maart 2007 om 14:52
    Kasper Katje

    Dat versta ik ook niet onder kwalitatief hoor 😉

    Mensen kunnen niet omgaan met vrijheid dus binnen de kortste keren zal het op 1 of andere manier weer geregeerd worden door bedrijven… YouTube is immers ook een bedrijf al denkt de gebruiker dat hij/zij de macht heeft.

    De trein hoeft ook niet tot stilstand te worden gebracht, gewoon netjes de wissel omzetten en op het ‘verkeerde’ spoor zetten zodat het overige treinverkeer niet gehinderd wordt.

    The future will tell…


    14 maart 2007 om 15:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!