Mobile Advertising: bereik 2,7 miljard (24X7)

15 maart 2007, 04:42

Mobile Advertising: bereik 2,7 miljard (24X7)Het momentum voor mobile advertising is daar. Langzaam komen er succes verhalen over campagnes met torenhoge (39%) response rates. AdMob heeft inmiddels 1.4 miljard mobiele advertentie’s afgeleverd.

Ook enkele grote jongens maken zich klaar om 2.7 miljard nieuwe afleveraddressen voor advertentie’s aan te boren. Zo is er de laatste dagen veel gespeculeerd over een eventuele Google telefoon. Het kon natuurlijk niet uitblijven. Als dit gebeurt is het erg interessant om te zien hoe Google distributie gaat organiseren. Gaan zij bijvoorbeeld upfront het toestel subsidiëren om zo snel een base te kunnen bouwen. Dit kost handen vol geld zonder zekerheid dat advertentie’s gelezen worden. Een andere variant is dat Google samen met operators een model ontwikkelen waarbij Google de operator maandelijks betaald voor distributie naar haar klanten.

Daarnaast heeft Nokia net Nokia AdService gelanceerd. Een advertisingplatform waar publishers en advertisers terecht kunnen. Hier een stuk tekst uit de site van Nokia:

“Mobile users receive customized advertising messages. Nokia Ad Service platform turns your campaign messages into a more inviting announcement to consumers. Relevant ads are more effective than broad messages to your target audience.”

Hoe Nokia de “messages” precies aflevert weet ik niet. Heb hier dan ook nog geen goed gevoel over. Waarschijnlijk een kwestie van lanceren en parallel de dienst ontwikkelen. Hieronder is echter wel een stukje uit een blogpost van OpenGardens van een enthousiaste “pilot” Publisher:

“First we are joining their network as a publisher. Since the Zoovision site is free and ad supported it’s a natural fit for us. Also the fact that we don’t have a European ad partner yet will also benefit us so we can target ads for those markets.

Second we are going to run ads on Nokia service to help drive more traffic to the landing pages which will in turn increase the page views for all of the pages and thus more ad revenue.

The test that we ran last week was a banner ad to UK n73 handsets driving traffic directly to our mobile site. Overall the numbers were amazing with page views up 400% from our normal daily traffic. The other item that was really high was the click through rate which was almost 20% from the Nokia site!

As a company we have an on portal and off portal strategy and we have been looking for something like this to take our off portal offering to the next level. So to say the least we are very excited about the offering.”

Dan hebben we ook nog Blyk een virtuele operator(dus geen netwerk) die zich richt op jongeren(16-24 jaar). Het businessmodel werkt als volgt: gratis bellen voor advertentie’s. Veel informatie over de daadwerkelijke dienst en de afrekenmethode is nog niet onthuld. Het enig dat bekend is dat in Q2 de UK het eerste land is waar deze operator zijn dienst gaat lanceren. Plannen voor Nederland zijn niet bekend. een onderzoek van OPA bevestigt enigszins dat er wel interesse is in dit model: “Iets meer dan een derde van de Europeanen zegt advertenties op de mobiele telefoon te willen bekijken in ruil voor gratis mobiele content. Bijna tien procent doet een aankoop naar aanleiding van zo’n mobiele advertentie.”

Langzaam spelen de grote jongens hun kaarten…

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

2 Reacties

    Mark de Bruin

    Interessant artikel!

    Zijn er ook al NL cases bekend?

    Ik wil zelf ook graag adverteren op een mobiel. Ik heb al eens Google Adwords voor mobile uitgeprobeerd en dat beviel goed: lage kosten per klik. Het bereik was nog wel laag. Per dag kon ik maar een paar euro kwijt terwijl mijn budget hoger was.

    Daarnaast zoek ik ook adverteerders voor mijn mobiele routeplanner 😉

    De geluiden die ik hoor zijn dat er nog veel partijen zijn die zoekende zijn en ook de providers zijn aan het onderzoeken hoe ze hier mee om moeten gaan….


    15 maart 2007 om 10:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!