YouTube krijgt geduchte concurrent
News Corp en NBC Universal bereiden een launch voor van wat het duo beschrijft als “het grootste video distributie netwerk ooit”. Logistieke partners zijn AOL, MySpace en Yahoo. De geruchten over concurrentie voor YouTube circuleerden al wat langer maar initiatiefnemers NewsCorp en NBC leggen vooralsnog de nadruk op kwaliteitscontent uit eigen keuken.
Dit nog naamloze initiatief zal deze zomer al starten met een premium aanbod van duizenden uren content bestaande uit televisieprogramma’s, films en clips afkomstig uit de portfolio’s van News Corp en NBC Universal. Het betreft ondermeer volledige afleveringen van 24, Heroes, de Simpsons en het recentelijk ook in Nederland geïntroduceerde Prison Break. Een van de direct beschikbare features is de ‘personal playlist’ welke gebruikers in staat stelt een EPG toe te passen voor individueel gebruik.
Naast de genoemde partners AOL, MSN, MySpace enYahoo! heeft men een paar serieuze adverteerders weten te strikken. Cadbury Schweppes, Cisco, Esurance, Intel en General Motors verlichten de kosten voor deze forse operatie enigszins. News Corp president en COO Peter Chernin beschrijft de samenwerking als een “game changer for internet video.” En verder; “We’ll have access to just about the entire US internet audience at launch. And for the first time, consumers will get what they want: professionally produced video delivered on the sites where they live. We’re excited about the potential for this alliance and we’re looking forward to working with any content provider or distributor who wants to take advantage of this extraordinary opportunity,” aldus Chernin. Wie volgt?
Bron:
Dun and Bradstreet USA
Lees het nog eens, want dit heeft weinig met concurrentie te maken. Uit de pers chat:
————————-
Washington Post: Are you talking to YouTube to partner? Is this a YouTube Killer?
– Chernin: This is obviously not a YouTube Killer. There’s no stand alone site. Seriously IP protection
– Zucker: we want ubiquitous distribution. saying this is the right product for this stage of the development of the internet
————————-
Robert, “NewsCorp en NBC leggen vooralsnog de nadruk op kwaliteitscontent uit eigen keuken”. Heeft alles met concurrentie te maken maar nog veel meer met “bricks and mortar”. Je hoeft niet iemand te killen om concurrent te zijn lijkt mij…
Erik, lijkt mij een overbodige verwijzng, linkje zit in het stuk.
@Albert: helemaal gelijk die had ik gemist. Sorry.
In hoeverre is dit concurrentie? Wat ik begrijp uit het stukje is dat het al bestaande content deelt met gebruikers. Maar is er ook een mogelijk om zelf beeldmateriaal te uppen?
Daarnaast wordt het erg moeilijk om youtube van de troon te stoten. Dit is ondertussen zo’n sterk merk geworden met internationale naamsbekendheid.
Bas> “NewsCorp en NBC leggen vooralsnog de nadruk op kwaliteitscontent uit eigen keuken”.
Eenmaal goed gezet volgt de rest. En allemaal legaal 🙂
Kort samengevat: bestaande tv-programma’s op internet. Gaaaaaap….
Dit nog even afgezien van de technische complicaties als dit daadwerkelijk een succes zou worden. Van “premium content” verwacht men toch iets betere kwaliteit die men lekker achterover geleund full-screen kan bekijken. Waar de bandbreedte daarvoor vandaan mag komen mag god weten. In het p2p circuit circuleren inmiddels HD tv-rips van c.a. 1 Gb (zonder commercials). Dat is de concurrentie voor dit initiatief, en de vergelijking met de (tevergeefse) pogingen van de muziekindustrie om met p2p te concurreren zijn dan ook veel gepaster dan de volkomen misplaatste vergelijking met YouTube.
Je brengt het alsof NBC en Newscorp een nieuwe videosharing site a la Youtube gaan beginnen. Klopt gewoon niet.
Robert >”Je brengt het alsof NBC en Newscorp een nieuwe videosharing site a la Youtube gaan beginnen” dat is ook zo maar niet als eerste en vooral met partners MySpace, Yahoo etc…
Rick > volgens mij is inmiddels meer dan de helft van YouTube illegale content uit ondermeer deze ruif. Worden niet voor niks wekenlijks gedaagd.
Adformatie vs. Techcrunch! I stand corrected! 😉
Ik ben het wel met je eens dat dit maar het begin is, absoluut. Deze zet zit echter wel iets slimmer in elkaar dan je in eerste instantie suggereert.
Helemaal mee eens.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!