Adformatie samen met Microsoft in Adfolive TV

10 april 2007, 17:12

Adformatie samen met Microsoft in Adfolive TVHet is inmiddels al weer ruim een jaar geleden dat Live MSN TV is gelanceerd. Elke eerste vrijdag van de maand nieuws over succesvolle campagnes en interessante ontwikkelingen op het gebied van online advertising gepresenteerd door Jeroen Smit en Fabienne de Vries. Alhoewel ik dacht dat de stekker er na een maand alweer uit zou worden getrokken, ging men toch door. Sterker nog, ik kreeg zelfs een uitnoding om in de derde uitzending te verschijnen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarna een beetje het zicht heb verloren op Live MSN TV. Heb in ieder geval geen email meer ontvangen om de nieuwe uitzendingen te bekijken (zijn die er uberhaupt nog geweest?). Maar om een lang verhaal kort te maken, ik lees net op Planet dat Microsoft zich heeft ingekocht bij Adformatie om een doorstart te maken.

Ze gaan samen een online tv-programma maken over digitale marketingcommunicatie, onder de titel Adfolive (nog niet beschikbaar). Dat was ooit een titel voor een online rubriek van Adformatie. Vanaf 23 april zullen maandelijks drie weken achter elkaar reportages te zien zijn van twee journalisten van Adformatie, de vierde week is er een studioprogramma opnieuw onder leiding van Jeroen Smit.

Planet stelt terecht de vraag of hiermee de journalistieke onafhankelijkheid van Adformatie op de tocht komt te staan. Hoofdredacteur Léon Bouwman vindt van niet: “Dat onderwerp was natuurlijk het eerste dat naar voren kwam in de gesprekken met Microsoft. Wij moeten hoe dan ook altijd de vrijheid hebben om kritisch over Microsoft te kunnen blijven berichten. Net zo goed als we kritisch schrijver over de eigen uitgever Kluwer, als dat nodig is. We sparen niemand.”

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

22 Reacties

    venturo

    Zie ff de relatie MSN en de doelgroep van Adformatie niet helemaal maar vooruit… ik zou dat gewoon via de website doen. Bricks and mortar. Geloof niet zo in MSN in B2B op korte termijn…


    10 april 2007 om 18:49
    Marc

    Adfolive was ooit al een videostream, ik meen in 1999. Toen nog in samenwerking met Bas Verhart, Ashu Mathura ea. Ik denk dat er toen zo’n uitzending of 10 gemaakt zijn. Keek natuurlijk geen hond naar, maar leuk was het wel.


    10 april 2007 om 19:07
    Jeroen Verkroost

    Grappig dat je er niet in gelooft, Albert. De B2B doelgroep van MSN bestaat al jaren en wordt door MSN al die tijd al met bijzonder veel succes bereikt. Die doelgroep heet namelijk adverteerders. Laat dat nou ook net een doelgroep zijn waar Adformatie zich op richt…


    10 april 2007 om 19:08
    venturo

    Hi Jeroen, waar zie ik die successen terug? En hoe kwantificeer je dergelijke successen? Ik zeg schoenmaker biedt op eigen leest geschoeide diensten aan in je vertrouwde Adfo webwinkeltje.


    10 april 2007 om 19:15
    Ron Lopetegui

    En worden dit ‘journalistiek hoogwaardige’ (lees: objectieve) programma’s? Of wordt het een soort Harry Mens’ Business Class, waar je je, bijvoorbeeld als exploitant, kunt ‘inkopen’ om je verhaal te vertellen over die fantastische campagnes die toevallig net op jouw netwerk hebben gelopen?


    10 april 2007 om 19:18
    media

    Albert, sluit me aan bij Jeroen, lijkt me logisch dat de doelgroep van Microsoft de adverteerder is en die zit inderdaad bij Adfo. Vanuit Microsoft gezien een slimme zet; vanuit Adfo snap ik ‘m nog niet helemaal. Waarom niet een onafhankelijk kanaal opzetten en daarvoor verschillende sponsors cq adverteerders zoeken?


    10 april 2007 om 19:19
    Gijsbregt

    Vraag is meer wat voor content er komt. Als elke Adfo-journalist een filmpje gaat maken in een chique MS-studio, dan kan het wel weer snel afgelopen zijn. Als het echt een goede, interactieve, database met relevante marketingcontent wordt, dan maakt het kans. Maar er zijn andere partijen die dit ook en beter zullen kunnen. Alea iacta est.


    10 april 2007 om 19:25
    venturo

    Marco volgens mij zeg jij hetzelfde als ik. Ik begrijp alles vanuit MSN maar inderdaad niet van Adfo. De vraag is wil men schieten met hagel of werkt Adfo aan een video community…


    10 april 2007 om 19:26
    jeroenmirck

    Wat en hoe precies, daar ga ik persoolijk niet over, dus ga ik niet voor mijn beurt praten. Wel wil ik even op Ron reageren: natuurlijk worden het geen Business Class-achtige programma’s. Dat past niet bij het merk Adformatie, waarbij journalistieke onafhankelijkheid altijd hoog in het vaandel staat. Bovendien doe je daarmee je lezer absoluut geen plezier. Hoe kom je eigenlijk bij die gedachte? In bovenstaand artikel wordt het nergens ook maar gesuggereerd.


    10 april 2007 om 21:33
    mangold

    Ik snap ‘m ook niet. Microsoft is niet bepaald het merk voor creatieven, en Adformatie loopt met deze samenwerking aardig wat kans op imagoschade onder haar creatieve doelgroep.


    11 april 2007 om 05:02
    ronaldtervoert

    Korte interviews vanaf locatie of waar dan ook, met relevante personen uit de branche lijken me een aanvulling op de blogs die er anders alleen over schrijven. Als dit het geval zou zijn svp wel even goede interviewers casten die durven te denken en doen buiten de gebaande paden.

    Bij MSN TV werd wat mij betreft vooral de plank misgeslagen door het ontbreken van een juiste spanningsboog, de studiosetting en het feit dat de uitzending ook zonder er naar te kijken goed te volgen was. Radio op TV (of via internet zoals je wilt)! TV maken is een vak, en dat zullen ze bij MSN ondertussen ook wel ingezien hebben.

    @carl: imagoschade? Ik ben eerder benieuwd welke content ze zullen gaan maken/uitzenden. Wat mij betreft hadden ze al veel eerder dit traject moeten inzetten, nu zijn velen hen al voor geweest en is de consument kritischer. Ik denk dat ze op termijn een eigen Adfo-kanaal willen beginnen, lijkt me geen gek idee. Blad, congressen, radio en tv. Een mooie combi.


    11 april 2007 om 06:45
    Leon Bouwman

    Er is geen sprake van dat Microsoft zich zou inkopen bij Adformatie. Adfolive wordt een journalistiek en kritisch webtv-programma over ontwikkelingen en achtergronden in digitale communicatie, relevant voor de verschillende doelgroepen in marketingcommunicatie: bureaus, opdrachtgevers (adverteerders) en intermediairs. Adformatie en Microsoft hebben elkaar in dit initiatief als twee A-merken gevonden: Adformatie als journalistiek medium, Microsoft als toegang tot en bron van kennis op digitaal vlak. Om zo’n programma werkbaar te houden is bewust gekozen om niet met meerdere partijen rond de tafel te gaan zitten. Wij van Adformatie hopen met dit initiatief een nieuwe, multimediale component aan Adformatie toe te voegen, Microsoft is er veel aan gelegen om de kwaliteit van en de aandacht voor digitale communicatie op een nog hoger plan te tillen.


    11 april 2007 om 09:11
    Rick

    “Er is geen sprake van dat Microsoft zich zou inkopen bij Adformatie”

    Ik ruik bullshit. Microsoft laat in dit soort projecten de uitvoering over het algemeen over aan lokale Microsoft service leveranciers. Een samenwerking met Microsoft is echt niet nodig om dit soort projecten te realiseren, genoeg Nederlandse Microsoft en non-Microsoft bedrijven die deze kennis in huis hebben. Het enige dat Microsoft zelf toevoegt aan dit soort projecten is dat het een deel van de kosten voor z’n rekening neemt. En dat komt er dus wel degelijk op neer dat Microsoft zichzelf inkoopt.

    Dat hoeft de journalistieke onafhankelijkheid absoluut niet te bedreigen, maar als je het nu al moet verkopen door de technische kennis van Microsoft aan te prijzen dan begint het bij mij toch te jeuken.


    11 april 2007 om 10:29
    mangold

    @Leon: Wat biedt Microsoft jullie precies meer dan bijvoorbeeld YouTube?


    11 april 2007 om 10:31
    Peteraanzee

    Overigens is dit ‘probleem’ (lees natuurlijk: ‘uitdaging’) van Léon me niet onbekend. Al vele jaren schrijf ik voor Planet dat wordt betaald door KPN die ook partij is in de markten waarover ik schrijf.


    11 april 2007 om 11:04
    jeroenmirck

    Beste Peter, je maakt een denkfout. In jouw redeneertrant word ik ook betaald door Sanoma, Telegraaf, PCM, Quote Media, Wegener, VNU BP, Readershouse, Reed Business en willekeurig welk ander bedrijf in Adformatie adverteert. Zij dragen namelijk bij aan onze omzet en dus aan mijn salaris. Een bedrijf dat zich echter ‘inkoopt’, wordt onderdeel van de organisatie. En dat is in de samenwerking tussen Microsoft en Kluwer totaal niet het geval.


    11 april 2007 om 11:05
    Peteraanzee

    Maar maak ik nu de denkfout of jij?

    Citaat:

    Bouwman beseft dat Microsoft kiest voor Adformatie om zijn pr-doeleinden te ondersteunen, in de strijd die Microsoft voert met onder meer Google en Ilse. “Microsoft is een A-merk in digitale communicatie en wij beschouwen Adformatie als een A-merk medium over marketing en reclame. Dat zijn dus twee partijen die samen een krachtige stem kunnen vormen…. En zij en wij krijgen toegang tot de kennis van Microsoft.”

    ‘Samen een krachtige stem vormen’ gaat een stuk verder dan adverteren. De vraag is dan of dat inhoudelijk gevolgen heeft. Nee, zegt Léon Bouwman die verder manmoedig de kritiek weerstaat. En hij kan dat ook gaan bewijzen en wij zijn er allemaal bij.

    En hij zal vast de overeenkomst tussen Adfo en Ms wel op de website van Adfo zetten, want dat past bij zijn moedige houding. 😉

    (Aardig dat je nu niet verblind wild om je heen slaat deze keer, want daarmee bevestig je meer dat m’n benadering juist is dan dat je er lezers mee wint. Lezers zijn niet achterlijk.)


    11 april 2007 om 13:06
    jeroenmirck

    Fijn dat mijn punt dan nu wel doorkomt.


    11 april 2007 om 13:26
    jeroenmirck

    @ Marco: Je citeert nu een felle reactie van Peter Olsthoorn. Hij overdrijft daarin mijn reactie, die juist redelijk feitelijk van toon is. Olsthoorn heeft aantoonbaar gejokt met de term ‘inkoping’ en geeft dat nu zelf ook toe. Dat hij vervolgens persoonlijk met mij meent te moeten afrekenen, moet hij lekker zelf weten.

    @ Bram: Ook wij bij Adformatie vinden de discussie over de distributie interessanter dan de gelddiscussie die Planet ervan heeft gemaakt.


    12 april 2007 om 05:59
    Jan Willem Ebbinge

    @Bram Koster: misschien nemen er tien mensen aan deel, ik ben ervan overtuigd dat de discussie door een veelvoud daarvan wordt gevolgd. Het is natuurlijk uniek dat je een dergelijke discussie zo nauwgezet kunt volgen. En het onderwerp raakt het hart van het vak.


    12 april 2007 om 06:43
    media

    Ah, lees nu pas deze laatste reacties. Helder Jeroen! Denk overigens dat het meeste nu wel gezegd is. Adformatie weet dat er nu scherp zal worden gelet op hoe het zal gaan. Wens zowel Adformatie en Microsoft succes met het initiatief. Ik hoop dat het een interessante aanvulling wordt op het reeds bestaande aanbod!


    12 april 2007 om 16:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!