Het gesproken woord op internet

27 april 2007, 05:21

{title}De opkomst van audiovisuele content over alle mediakanalen is overweldigend. Video heeft de toekomst en zeker niet alleen op TV. Video kan ook het gesproken woord zijn, ofwel het gesprek. Dat is dan ook de naam van de nieuwe “multimediale” tv-zender van een aantal (TV-)mastodonten: Frits Barend, Ruud Hendriks, Pieter Storms en Derk Sauer. Startdatum van dit nieuwe initiatief: 2 oktober 2007. Met 2 oktober heeft Hendriks al ervaring, eerder startten op die datum ook RTL 4 en RTL 5. Het gesprek gaat lange interviews uitzenden, 24 uur per dag, zonder programma-onderbrekende reclame.

Er wordt nog onderhandeld over dekking via de kabel, maar hetgesprek.tv is er al en heeft een interview met Hendriks en Barend. Met de zender willen de heren het debat in Nederland aanslingeren en zorgen voor gesprekken die duren totdat zowel de interviewer als de geïnterviewde uitgepraat is. Dat wordt langdurige TV, maar: “je moet het zien als bijlage bij de gewone dagelijkse talkshows”. Het multimediale karakter moet komen uit de combinatie van TV, internet, mobiel en radio. De heren hebben gepoogd hun 2.0 huiswerk te doen, want de naam van Wikipedia valt, ook al wordt het niet in de juiste context gebruikt.

Uiteraard biedt het internet (en eventueel in de toekomst interactieve TV) de meest kans voor meer dan een audiovisuele weergave van de Groende Amsterdammer of VN. Zo zullen de gesprekken on demand te downloaden zijn, komen er samenvattingen en hoogtepunten en is er zowaar ruimte (in de toekomst!) voor interactie. Chats en forums worden genoemd. Tot dusver weinig echt vernieuwends op interactief gebied. Hendriks zelf ziet de vernieuwing dan ook vooral in de content zelf, nergens ter wereld is er een 24/7 zender die lange interviews uitzendt. Dat waag ik te betwijfelen, zeker op internet.

Grachtenchique

Er wordt aan name dropping gedaan in het persbericht en in de interviewvideo dat het een lieve lust is: Leon de Winter, Ellen Verbeek, Jessica Durlacher, Humberto Tan, Ruud de Wild, Jort Kelder, Charles Huijskens, Harold Hamersma, Dig Istha, Gert Berg en Harry Starren. En dat zijn alleen nog maar de mensen die al toestemming hebben van hun manager om mee te mogen doen. Behalve de halve Amsterdamse grachtengordel willen Hendriks en co ook inzetten op de ontwikkeling van nieuw talent. Juist daar zie ik ook kansen voor nieuwe interactieve componenten, die verder gaan dan de obligate chat of sms. Dat moet toch een handschoen zijn die Hendriks, die als het zakelijke brein achter dit initiatief kan worden gezien, graag wil oppakken. Voorbeelden voor echte vernieuwing: het debat real time op grote schaal (i.e. ook buiten de studio) voeren en zelf geproduceerde interviews of debatthema’s aanleveren. Dan laat ik het low hanging fruit, zoals fora na afloop van het interview of zelf vragen stellen aan de geïnterviewde maar even voor wat ze zijn.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bas

    Gezien de interesse die er al jaren is voor zomergasten van de VPRO denk ik dat een dergelijk format best een kans van slagen heeft. Ik ga iig het in de gaten houden en inderdaad: Een uur lang interview is mijn inziens boeiender dan dat populaire gelul in 5 minuten bij de diverse omroepen.


    27 april 2007 om 08:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!