De doorbraak van mobiele content nabij?

31 mei 2007, 10:41

De doorbraak van mobiele content nabij?Gisteren vond het ‘Mobiele Content’-congres plaats waar gesproken werd over de vraag ‘óf, en zo ja wanneer’ de grote doorbraak van de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ kan worden verwacht.

Volgens de meeste sprekers zou toegang tot mobiel internet de komende tijd hiervoor weleens één van de belangrijkste aanjagers kunnen worden. Vandaag de dag weet echter maar zo’n 25% van de mobiele gebruikers dat zijn of haar mobiele telefoontoestel is uitgerust met de mogelijkheid om erop te internetten, via wap dan wel windows mobile. Dit is dan ook meteen voor een groot deel de reden waarom sinds 2003 de penetratie van mobiele internetters steevast niet boven de 7% uit weet te komen.

Uit consumentenonderzoek (Forrester) blijkt dat met name ‘de prijs’ (52%), ‘het gebrek aan behoefte’ (39%) en ‘het niet begrijpen hoe het werkt’ (12%), de drie belangrijkste oorzaken zijn van het feit dat de gemiddelde consument het vooralsnog veelal houdt bij een simpel toestel zonder ‘fratsen’.

Volgens Jan Zwang (GfK Benelux Marketing Services) is het meest verkochte telefoontoestel van de afgelopen week dan ook de fancy (not!) Nokia 1600. Niet echt het toonbeeld van mobiele communicatie anno 2007. Om zelf enigszins het tij te keren hebben de mobiele operators onlangs gezamenlijk (eindelijk) besloten om het mobiel internetten binnen alleen een ‘walled garden’ definitief af te schaffen. Als het goed is, biedt binnenkort iedere provider haar klanten vrije toegang tot het mobiele internet middels een maandelijkse flat-fee-abonnement.

Volgens Jan van Rossum (KPN) is het ‘open garden’ principe een eerste stap om de consument te overtuigen dat het mobiele kanaal wel in een (impulse)behoefte kan voorzien en daarmee een relevant medium kan zijn. Aangezien momenteel slechts 13% van grote Nederlandse internetsites naast de gebruikelijke ook een mobiele website aanbieden, zal de consument volgens hem echter nog wel even terughoudend zijn alvorens deze de persoonlijke relevantie ervan gaat inzien.

Ralph Cohen (IceMobile) ziet als contentleverancier de toekomst van ‘mobile entertainment’ met vertrouwen tegemoet. Zeker gezien er vorig jaar wereldwijd zo’n 957 miljoen mobiele telefoons zijn verkocht, en de Amerikaanse en Aziatische markten zich op het gebied van mobiele content in rap tempo ontwikkelen. Volgens Cohen sluit een concept als ‘CartoonMe’ aan bij de huidige behoefte van de consument, aangezien we nu het tijdperk van alleen maar sms-jes en de ringtones aan het verlaten zijn. Alexander Reitsma (Jamba!, tegenwoordig onderdeel van News Corp en bekend van het ‘Crazy Frog’-concept) en Bouk Hoytink (Sportsplaza) zijn het in die zin met Cohen eens. De geijkte applicaties, waaronder ringtones en portals hebben hun beste tijd gehad.

Jamba! werkt momenteel dan ook aan een ‘wholesale platform’, waarbij wordt ingezet op muziek (Jamba! Music), video, user-generated-content en communities. Wat mij betreft op zich een goed streven, maar bedenkelijk gezien de vooralsnog lage penetratie van mobiele telefoons die dit soort diensten ondersteunen. Volgens Jan Zwang (GfK) zou zo’n 80% van de gebruikers echter direct kunnen worden geconnect als de telco’s zo’n kleine 150 telefoonmodellen (lees: instellingen) zouden willen aanpassen. Een ogenschijnlijk simpele oplossing die toch niet zo eenvoudig ligt, gezien de huidige gefragmenteerde marktsituatie. Sportsplaza gooit het over een geheel andere boeg door zich te focussen op de inkoop van mobiele content rechten. Hierdoor verwacht het bedrijf te kunnen overleven in de ‘open mobiele’ markt en indien nodig de concurrentie een stap voor te zijn. Een pittige investering als je het mij vraagt die pas op lange termijn mogelijke revenues zullen opleveren.

Volgens Paul Bracker (OMI) is het een ‘bloody shame’ dat de telco’s de zo gefragmenteerde markt niet openbreken. Wat hem betreft zal de innovatie (zoals ook bij internet) dan ook niet van de huidige marktpartijen komen, maar eerder van starters die gedreven worden door hun eigen behoefte. Hij is ervan overtuigd dat zij vanuit de garagebox de ‘killer-app’ zullen ontwikkelen die het vliegwiel zal worden voor de mobiele content markt van morgen.

De doorbraak van de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ is de komende jaren afhankelijk van veel factoren, waardoor deze markt maar langzaamaan de gewenste vorm zal krijgen. Behalve dat bestaande businessmodellen zullen moeten worden herzien, zal met name de consument moeten worden overtuigd van de relevantie van dit mediakanaal. Hetgeen vooral betekent dat alle betrokkenen zich goed moeten realiseren dat de mobiele telefoon een apart mediakanaal is, waarbij de aangeboden content door haar gebruiker veelal wordt gebruikt als een ‘snackmoment’. Pas als de persoonlijke relevantie van de mobiel door de gebruikers kan worden gepercipieerd, zal de huidige generatie smartfoons weleens ‘the swiss knife of the 21st century’ kunnen worden.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

53 Reacties

    Vincent Leenders

    @Ronald: content aangeboden via de mobiel is inderdaad goed te beschouwen als een “snackmoment”, sterk gedreven door impuls. Je zegt dat we het tijdperk van de SMS-jes aan het verlaten zijn, maar andere cijfers laten toch zien dat SMS nog steeds een groeimarkt is?


    31 mei 2007 om 11:55
    Raimo

    @Kjeld en Ronald,

    Ik hoop ook dat er veel gedeelld gaat worden. Hoop ook dat dat voor velen een aanleiding is om te komen naar het event. Ik zou zeggen Kijk even goed op de member list en zoek uit wie je moet spreken.

    Gaat spannend worden.

    groet en tot maandag,

    Raimo


    31 mei 2007 om 12:24
    Ronald ter Voert

    @kjeld: inderdaad mooie case. Let wel , in het filmpje wordt een telefoonsetting getoond met 3G-netwerk. Volgens GfK is het in Nederland slecht gesteld met dit soort modellen; slechts in 50% van de belwinkels zouden deze te koop zijn. In veel andere Europese landen ligt dat beduidend hoger (Italie zelfs net iets bovend e 90%) en dus zijn de aansluitende diensten ook populairder.

    Wat bedoel je met SNS-service van Jamba?

    @vincent: SMS blijft idd een groeimarkt. Wellicht niet duidelijk opgeschreven, maar ik doel op het gegeven dat de groeispurt bij SMS en ringtones minder wordt. Betekent idd. niet dat de groei stagneert of afneemt. De huidige toestellen kunnen daarnaast voorzien in meer dan alleen simpele text en tones. En de consument is steeds vaker zelf de producent van content of bepaald wat hij/zij wil.


    31 mei 2007 om 12:31
    Ronald ter Voert

    @raimo: is een ringtone bij Phonezoo door alle mobiele gebruikers wereldwijd te downloaden? Of gebonden aan territories en telco’s?


    31 mei 2007 om 12:33
    Kjeld Kahn

    @Ronald: Deze service werkt op alle toestellen van 2 tot 3G sommige delen worden aan of uitgescahkeld naar gelang wat het toestel aankan. We hebben een database vol met toestel informatie om dat te doen.

    Let ook op dat de snelheid niet heel erg belangrijk is als je de pagina’s er gewoon voor verkleint en de interface er op aanpast.

    SNS aka Social Networking Service / Communities


    31 mei 2007 om 12:43
    Ronald ter Voert

    Ik geloof dat ik de afgelopen dagen een heel trits aan logins erbij heb gemaakt. Wat een werk, getwitter en gedownload 😉

    @kjeld: dank voor je reply.

    @raimo: dat ziet er nice uit. Net even m’n MDA getuned met La Crazy Frog en ’t werkt inderdaad erg easy.Thanx.


    31 mei 2007 om 12:58
    Ronald Visser

    Hoezo mobiele doorbraak?

    Zitten we echt te wachten op internet op onze mobiel? willen we allemaal een camera in onze mobiel? moet ik mijn e-mail lezen op mijn mobiel? waarvoor is een mobiel ook alweer bedoeld????

    juist, om te telefoneren, en daar gebruik ik het ook voor. Internetten doe ik op mijn PC, daar lees ik ook mijn e-mail, voor het maken van foto’s heb ik een gewoon digitaal fototoestel met veeeeeeel pixels, en ring tones? gelukkig heeft mijn oude nokia nog een gewoon beep beep geluidje, hoor ik tenminste wanneer die van mij af gaat.


    31 mei 2007 om 15:49
    Stijn

    Ronald Visser,

    Jij gebruikt zeker ook nooit teletekst?

    Jij zit ook zeker nooit alleen in de trein?

    Jij staat ook nooit in de file?

    Jij rijdt ook nooit te hard, dus een mobi pagina over flitsers heb je ook niet nodig…

    Jij bent ook nooit benieuwd naar het weerbericht als je een dagje uit gaat.

    Je houdt er ook niet van om de live scores te volgen van het voetbal…

    En bent gelukkig getouwd, dus een dating site hoef je niet te bezoeken en af en toe een beetje erotiek op je mobiel is echt uit den boze…

    Inderdaad, dan heb je ook geen internet op je mobiel nodig! Gelukkig hebben heel veel anderen wel interesse in internet onderweg.

    Stijn

    Weerbericht.mobi


    31 mei 2007 om 16:27
    Ronald ter Voert

    @ronald visser: het is je volste recht om de nieuwe mobiele mogelijkheden naast je neer te leggen en er geen gebruik van te maken. Daarentegen zijn er ook anderen die deze juist omarmen en integreren in hun dagelijkse leven. Kortom, voor ieder wat wils.

    @vincent: volgens mij zouden veel uitvindingen nooit zijn gedaan als een beetje toeval of geluk zijn steentje er aan bioj had gedragen. Wist overigen sniet dat WAP ook in deze categorie viel.

    En idd. veel mensen zien de mobiel als een vervanging van bv. de pc. Dan komt bij mij al gauw een eerdere discussie op waar het gaat om de vraag of het ‘mobiel internetten’ of ‘internetten op je mobiel’ betreft. In het laatste geval probeer je een pc ervaring in een mobiele omgeving te proppen en zal de uitkomst een mogelijk negatieve experience zijn.

    @stijn: ik voel een stormfront opkomen, en dat terwijl in Amsterdam nu net de zon schijnt. 😉

    Hoe populair is weerbericht.mobi ? Zien jullie ook toenemende bezoekers in vakantieperiodes?


    31 mei 2007 om 17:06
    Ralph

    Ik gebruik bijna dagelijks internet op mijn mobiel. Ik vind het echt supermakkelijk. Overal waar ik maar wil even mijn email checken of als ik in een winkel sta even kieskeurig.nl nakijken voor de beste koopjes.

    Ik kan niet wachten op meer contenct voor mobiel. Ik denk zeker dat dit de toekomst heeft.


    31 mei 2007 om 17:23
    Vincent Leenders

    @Ronald ter Voert: om onduidelijkheid te voorkomen: SMS was/is de toevalstreffer, niet WAP!


    31 mei 2007 om 18:10
    Ronald Visser

    @Stijn

    Jij gebruikt zeker ook nooit teletekst?

    jawel, daar begin ik ’s morgens mee als ik wakker wordt, en stop ik mee als ik ga slapen

    Jij zit ook zeker nooit alleen in de trein?

    nee, dat zeker niet, ik zit alleen in de auto, zie volgende regel

    Jij staat ook nooit in de file?

    jawel, met regelmaat in de ochtend en avond spits

    Jij rijdt ook nooit te hard, dus een mobi pagina over flitsers heb je ook niet nodig…

    nee, ik rijd niet te hard, maak gebruik van cruise control, alleen in de spits heeft dit geen nut gezien de algemene snelheid onder de 50 km uur

    Jij bent ook nooit benieuwd naar het weerbericht als je een dagje uit gaat.

    Nee, dat zie ik op teletekst 🙂

    Je houdt er ook niet van om de live scores te volgen van het voetbal…

    Dat zeker niet, ik kijk geen voetbal, maar ik sta ’s nachts op om live andere sporten te zien, en als ik niet live kan kijken heb ik een prima DVD recorder, en ik kijk geen teletekst of andere media bronnen voordat ik deze opname semi live heb kunnen kijken.

    En bent gelukkig getouwd, dus een dating site hoef je niet te bezoeken en af en toe een beetje erotiek op je mobiel is echt uit den boze…

    Ik ben ook (nog) niet getrouwd, maar heb een prima relatie. En ik heb niks tegen erotiek, op email, internet of mobiel

    Inderdaad, dan heb je ook geen internet op je mobiel nodig! Gelukkig hebben heel veel anderen wel interesse in internet onderweg.

    Misschien heeft met met een leeftijd te maken(ben 46 jong) en ik zeg ook niet dat ik geen interesse heb in internet onderweg, maar niet op een mobiel. Ik kan dankbaar gebruik maken van internet met mijn laptop, en dan is het best handig om e-mail te bekijken, maar geen must. Ik snap alleen niet dat mensen soms met 2 of meer mobieltjes rondlopen, diverse telefoongesprekken of sms of internet tegelijk doen, je kan maar 1 ding tegelijk tenslotte. En het mooiste van mijn mobiel vind ik nog de aan-uit schakelaar, wat een rust 🙂


    31 mei 2007 om 19:01
    wzt

    Zoals ook de verkoopcijfers van de Nokia 1600 bewijzen houdt een grote groep mensen nog steeds van eenvoudig. Eenvoudig in gebruik wel te verstaan, de techniek er achter mag best complex zijn zolang het maar te bedienen is met 1 knop. Mobiele Internet content kan aan die grote groep mensen best ontsloten worden maar het moet nog eenvoudiger. Een url intikken (ook al eindigt ‘ie op mobi) is al te ingewikkeld. Een code SMS zou kunnen werken (SMS wordt door steeds meer mensen als eenvoudig gezien), ik hou het toch ook op off-portal content. Applicaties die meegeleverd zijn of via een WAP push link op de telefoon zijn gezet zijn vervolgens namelijk met 1 klik vanuit het menu te openen en die applicaties kunnen er voor zorgen dat de interactie met het mobiele Internet eenvoudig verloopt.


    31 mei 2007 om 20:04
    Ronald ter Voert

    @arnd jan: ik denk dat local services een goede boost kunnen geven aan het gebruik van de mobiele telefoon 2.0. Maar, deze diensten zijn vaak toch nog een beetje te highbrow voor het gros van de gebruikers. Daarnaast willen de Nokia’s van deze wereld eerst hun eigen software wegzetten ipv die van Google etc. Zo hoorde ik van de week dat bij de nieuwe Nokia N95 (met ingebouwde GPS) deze gps alleen kan worden ingezet voor Nokia Maps en dus niet voor Google of anderen. Lijkt me redelijk stupide, als je een telefoon promoot (die ook nog eens best duur is in aanschaf) en die grotendeels weer werkt volgens een soort van ‘walled garden’-systeem.

    Persoonlijk vind ik het integreren van Skype op de mobiel (wat al gebeurd, ik geloof bij Ericsson en Nokia) een goede move. Het zet de belprijzen onder druk en geeft de consument meer vrijheid.

    @vincent: sms was toch ooit bedacht voor de technici van Nokia of was t vanwege nog iets kunnen verzenden als je batterij bijna leeg is…? Men had echter nooit verwacht dat deze short messaging tool een gebruiksmiddel zou worden voor de consument, toch?

    @robertw: de door jou genoemde SMS-code ter ontsluiting is één van de oplossingen die het OMI ziet om voor gebruikers het te versimpelen de juiste toestelinstellingen te krijgen. Nu worstelen velen daar nog mee, zeker als je net een smartfoon hebt gekocht en je zelf voor een deel moet gaan klooien wat de instellingen zijn. Bij Jamba! werken ze overigens al met een dergelijke dienst, zodat je altijd de juiste experience krijgt als je een ringtine/wallpaper etc hebt gedownload.

    Als je bedenkt dat SMS er zo’n 7 jaar over heeft gedaan om ‘volwassen’ te worden denk ik dat we deze tool idd moeten inzetten om de mobiel voor de algemene gebruiker te ontsluiten.

    Moet je eerlijk bekennen dat mijn MDA een prima apparaat is, maar de functionaliteit van bellen wel te wensen overlaat. In die zin zou ik af en toe graag een simpel, kleiner toestel willen hebben. Maar ja, dan valt er geen email op te lzen, te internetten, te synchroniseren, windows mobile functies etc.


    1 juni 2007 om 04:48
    Vincent Leenders

    @Ronald ter Voert: volgens mij was SMS vooral bedoeld als een signalering vanuit de netwerken, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Een aardige parallel trouwens met teletext, waarbij BBC-technici vrije beeldlijnen ook op een zinvolle manier wisten te benutten!


    1 juni 2007 om 07:06
    Ronald ter Voert

    @seth: ik moet je bekennen dat T-mobile mijn voorgeprepareerde MDA best aardig voor elkaar had. Maar ja, dan wil je bv. mail binnen halen vanaf een server en dan kun je echt waar nergens de juiste ‘url’ vinden om contact te leggen met je server en t-mobile netwerk….das dan jammer… JE komt er wel, maar dat is gedoe en daar zit je idd niet op te wachten bij zo’n emalige instelling die je vaak doet vlak na je aankoop.

    @vincent: zo zie je maar hoe een zeer impactvolle en relatief jonge ‘uitvinding’ geen garantie is voor een goede geschiedschrijving. Ik heb ff gesurft, maar kon niets achterhalen waar de juiste oorsprong van SMS werd gegeven. Zelfs niet in Wikipedia….


    1 juni 2007 om 07:55
    Jeremygelm

    where can i buy ventolin online


    4 april 2016 om 19:18
    DonaldMogs

    can i use cialis without ed


    4 april 2016 om 19:45
    Charleset

    domperidone to buy


    5 april 2016 om 12:51
    GeorgeSa

    can you buy viagra online without a prescription


    17 april 2016 om 02:53
    MichealVex

    can i buy viagra over the counter in uk


    18 april 2016 om 00:53
    Ronaldror

    store bought viagra


    19 april 2016 om 02:07
    Cedricka

    is it legal to buy viagra from canada


    19 april 2016 om 02:07
    CharlesCof

    taking viagra without erectile dysfunction


    22 april 2016 om 04:46
    Michaelhon

    buy bimatoprost online


    22 april 2016 om 05:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!