Mobiel Internet explodeert

23 juni 2007, 05:51

Ik heb donderdag een HTC Excalibur gekocht. Om eens te kijken waar we op dit moment staan, wat mobiel internet betreft.

Eind vorige eeuw was men euforisch over WAP en iMode, maar die stierven al snel een stille dood. En begin deze eeuw zou iedereen ineens TV gaan kijken, op hun mobiele telefoons. Maar ook daar kwam niets van terecht.

Deze mislukkingen zijn hoofdzakelijk veroorzaakt door de uitermate slechte user interfaces die we in onze mobieltjes terugvinden. Die gloednieuwe HTC Excalibur heeft bijvoorbeeld nog steeds dezelfde problemen als mijn iPaq pocketPC uit 2000, die ik uit pure frustratie de gracht in donderde. De enige vooruitgang in die Microsoft Mobile software is het opgehoogde versienummertje.

Nee, om dat mobiele internet vlot te trekken is een revolutie nodig. Maar die komt er! Volgende week…

Kijk maar eens naar deze iPhone demonstratie, en tel het aantal keren dat je ‘wauw’ zegt. Mark my words: die Apple iPhone is voor ‘mobiel (internet)’ wat de iPod voor ‘portable audio’ heeft betekend: een ware revolutie.

Stroop de mouwen dus maar op, en ga aan de slag. Met content en functionaliteit die je niet alleen thuis en op je werk gebruikt, maar overal waar je maar heen gaat. Stap uit de bureau- en tafelblad modus, in die van de handhelds wereld. Denk klein, denk groot. Denk revolutionair!

Je hebt nog pakweg een jaartje de tijd om jezelf deze revolutie eigen te maken; die iPhone komt namelijk eerst alleen maar in Amerika uit…

(P.S.: Er zijn hier in Europa inmiddels wel leuke Symbian telefoons, zoals bijvoorbeeld de Nokia N95. Maar daarvan is de user interface helaas nauwelijks beter dan die van Microsoft.)

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

72 Reacties

    kev

    Vergeet echter niet dat de iPhone zich niet op business gebruikers richt. er is geen Blackberry syncing, geen hardware keyboard en een aantal andere belangrijke features ontbreken ook.

    voor een thuisgebruiker is het echter wel een leuk dingetje.


    23 juni 2007 om 07:48
    Paul van Veenendaal

    Sorry hoor, maar wat is precies de strekking van dit artikel in relatie tot de suggestieve titel???? Nogal onsamenhangend. Als je met een artikel komt over “Mobiel Internet explodeert” dan verwacht ik toch minstens dat dit ondersteund wordt met cijfers over “gebruik mobiel internet”, “verkopen smartphones tov totale markt” etc. en niet een N=1 review over de HTC Excalibur met een linkje naar een iPhone demonstratie en nog wat minpuntjes.

    [strike]Marketingfacts onwaardig artikel![/strike] Mager Marketingfacts artikel


    23 juni 2007 om 07:55
    Tim

    Ik ben benieuwd. Ik krijg mijn N95 maandag.


    23 juni 2007 om 08:19
    Flitter Blog

    Ik ben het wel een klein beetje eens met Paul, toen ik de titel zag wist ik niet hoe snel ik het artikel moest aanklikken. Dat zal dan ook de bedoeling zijn geweest van de auteur 😉

    Hoop dat er binnenkort wel meer aandacht komt voor de groei van mobiel internet, aangezien dit zeker interessant is voor veel mensen die mf lezen denk ik..

    Maar die iphone demo is leuk inderdaad!


    23 juni 2007 om 08:23
    Wouter

    Eens met Paul. Sowieso moet ik nog maar zien of de iPhone een (direct) succes wordt. Sure, het ziet er allemaal erg gelikt en smooth uit, maar GPRS is echt niet zo snel als in die demonstratie wordt weergegeven. Ik heb zelf sinds kort ook een HTC gekocht (Wizard) en ben er erg tevreden mee, alleen ik kom nog veel dingen tegen die een explosie van mobiel internet tegenhouden. Telefoon wordt niet gesupport voor bepaalde applicaties (nieuwe Opera Mini, Nimbuzz), langzaam internet (GPRS is 9 kb/s, op z’n best), niet gebouwd op kleine schermgroottes, “exotische” toevoegingen als Javascript en Flash werken opeens niet meer zoals gewend: er valt nog een hoop te doen.


    23 juni 2007 om 08:36
    Juf Ingrid

    Nou ja, het is tenminste een titel zonder spelfouten.


    23 juni 2007 om 08:38
    mangold

    @Marco: Best jammer dat die websites mobilemonday.nl en mobielbreedband.nl er op een mobieltje niet uitzien…

    Marketingfacts is redelijk mobiel te bekijken (ik zit deze reactie nu op dat HTC-tje in te tikken), maar toch ook weer zonder ‘mobile css’…

    Het overgrote merendeel van alle websites is niet fatsoenlijk met Windows Mobile te bekijken. Flash banners, filmpjes en navigatie worden bijvoorbeeld niet getoond, en ook de meeste javascript functionaliteit doet ’t op Windows Mobile niet.

    Daarnaast kun je ook al bijzonder weinig met e-mail uithalen, want die worden steevast na 500 of 1000 lettertjes afgekapt. En bevatten ook nog eens geen HTML opmaak en plaatjes.

    Tot slot moet je je formuliertjes flink optimaliseren, wil je nog iemand zo ver krijgen om ze met zo’n piepklein toetsenbordje in te vullen. (Deze reactie kostte mij bijvoorbeeld alweer 3 minuten piepwerk).


    23 juni 2007 om 10:05
    tristan

    Om op de iphone nog een keer terug te komen:

    Ik lees zojuist nog een groot probleem van de iphone wat ik eigenlijk nog niet bedacht had, veel websites werken met hover functies (hover + click)voor browsing en zoals elke andere touchscreen device kan een iphone hier niet goed mee omgaan. Natuurlijk is dit meer een fout van de designer van een website, maar helaas zijn er wel veel sites waar deze fout gemaakt wordt..


    23 juni 2007 om 10:06
    mangold

    @Ewout: Die surfsnelheid haal je best makkelijk hoor, met WiFi.


    23 juni 2007 om 10:18
    mangold

    @Tristan, Paul: Die ‘iPhone simulator’ is gewoon een iframe met je website bovenop een plaatje van een iPhone. Heeft dus echt he-le-maal niets met simulatie te maken.

    @Paul: Die Opera Simulators zijn daarentegen wél echte (Java-)applicaties. En laten dus goed zien hoe websites er in Opera Mini uitzien. Maar eh… heb je ook écht mobiel gekeken?

    Beide Opera Mini browsers doen ’t overigens niet op mijn Windows Mobile HTC-tje. Maar dat ligt ongetwijfeld weer meer aan Bill dan aan die gasten van Opera 😉


    23 juni 2007 om 11:46
    Paul van Veenendaal

    @Carl: Ja, ik heb sites ook getest op mijn Nokia N93, en zowel de java applicaties als de Opera Mini 3 & 4 versies op mijn mobiel laten exact hetzelfde zien.

    Toen ik de YouTube player zag wist ik al dat het fake was.


    23 juni 2007 om 12:17
    Annet

    @Carl

    je hebt gelijk, hij is een beetje flauw


    23 juni 2007 om 12:38
    media

    Voorlopig is iPhone nog niet echt interessant; laten ze eerst maar eens komen met ondersteuning van mobiel breedband. Als ik het goed heb begrepen ondersteunt de eerste iPhone alleen GPRS.


    23 juni 2007 om 12:48
    Kjeld Kahn

    René Ras zaterdag 23 juni 2007, 13:51

    Zelf ben ik van plan dit toestel te importeren over enkele weken.

    Zou ik niet doen. Hij is cell/server locked netzoals een Blackberry en dus onbruikbaar hier.


    23 juni 2007 om 14:52
    Eijkb

    Ik heb Marco (en Frank(watching) nog een mailtje gestuurd over de RSS. Sinds kort een Ipaq hw9615 en lees graag RSS feeds op dat ding in de trein e.d. Jammer genoeg geven de feeds van marketingfacts e.d. alleen nog de inleiding en de complete site is a) te zwaar en b) niet lekker leesbaar op een PDA / mobile. Kleine moeite om die feeds compleet te maken lijkt me zo. Snap best dat je dan wat advertentieklikken mist, maar goed.


    23 juni 2007 om 15:36
    mangold

    @Bram: In Japan en Korea zorgden andere factoren voor succes:

    1) Vrijwel niemand had (heeft?) daar vast internet.

    2) Er wordt in die landen bizar veel met OV gereisd.

    3) In oosterse karakters kun je véél meer tekst op een klein schermpje kwijt.

    4) Gadgets zijn zo onmisbaar voor oosterlingen als kuiltjes jus voor ons.


    24 juni 2007 om 07:05
    tristan

    Gaat mobiel internet ook geen sterke groei tegemoet aangezien ik steeds meer operators zie met onbeperkt mobiel internet op je mobiel voor rond de 9,95 in de maand?


    24 juni 2007 om 08:13
    Michael Sprong

    @ Carl: in Korea ligt de zaak iets genuanceerder

    1) het land is een aantal jaar wereldwijd nummer 1 geweest in breedbandaansluitingen, en zakt nu wat in de lijsten omdat de grootste groei achter de rug is

    2) ja, er wordt veel met OV gereisd, maar het belangrijkste is vooral dat mobiel internet overal werkt, zelfs in de diepste metrotunnel

    3) mee eens; het grappige is dat Koreanen verwachten dat je het hele scherm dan ook helemaal vult. Google is nog steeds een kleine speler vergeleken met de lokale search engine http://www.naver.com; als je die site opent zie je meteen waarom Koreanen Google saai vinden

    4) helemaal mee eens; mobieltjes lijken in Korea soms wel een soort van sleutelhangers waar je allerlei accesoires aan kunt ophangen


    24 juni 2007 om 09:59
    mangold

    @Kjeld: Elk nadeel heeft z’n voordeel. Als het bekijken van die filmpjes alleen via WiFi goed te doen is, kijken mensen dus alleen gratis naar YouTube. En gratis is echt stukken goedkoper dan een half uur per dag via ’t mobiele netwerk naar die YouTube filmpjes kijken 😉

    Vervelender is dat ’t toetsenbord nog niet echt optimaal lijkt te werken. Maar ach, dat is natuurlijk typisch een version 1.0 probleempje…

    Apple zet met deze iPhone haar eerste stapje in een wereld vol bedrijven met decennia ervaring. En dan is ’t best knap om de concurrentie al met je allereerste product peentjes te laten zweten 😉


    24 juni 2007 om 10:39
    media

    Zoals gezegd, de iPhone is nu al overhyped en zal haar verwachtingen zeker in Europa niet waarmaken. Nokia c.s. hoeven zich voorlopig dus geen zorgen te maken.


    24 juni 2007 om 10:51
    media

    Zoals gezegd, nu al overhyped. Doen ze overigens goed bij Apple dat overhypen maar in het geval van mobiele telefonie zullen ze met name in Europa nog een flinke tegenslag krijgen als straks blijkt dat het technisch niet kan voldoen aan de verwachtingen.


    24 juni 2007 om 11:02
    venturo

    je verwart dynamische content op een mobiel met televisiekijken. andere content, ander motief.


    24 juni 2007 om 11:10
    mangold

    Dank je voor de links, taki.

    Kunnen jullie voor je aan die mobiele versie gaan werken s.v.p. even de vormgeving van de weblog aanpassen? Ik lees jullie blog echt nooit, omdat witte letters op zwart serieus pijn doen aan m’n ogen…


    24 juni 2007 om 11:12
    venturo

    Carl is dat bericht niet van eind vorig jaar? En maak ik ook in dat artikel geen onderscheid tussen televisie en televisie op een mobiel? Het gaat om het aanboren van het juiste gebruikersmotief. Voor 6.95 euro krijg je 23 digitale tv kanalen, 20 radiostations (meerprijs)live voebal en grote hoeveelheden on demand content via het (umts/hsdpa) netwerk. Dat lijkt mij een zinnige propositie. Ik denk dat de iPhone te laat komt(time to market)om het omzet verlies van 40% (2005 vs 2006) op de verkopen van de Ipod nog te kunnen compenseren. Ergo men overweegt een einde te maken aan het huidige iTunes model.


    24 juni 2007 om 14:08
    venturo

    @ Carl. Ik bedoelde verlies van marktaandeel. Overigens van 14 naar 21 mio pcs is niet 2,5 keer zoveel. En nou even uit het klokhuisje naar buiten kijken. Als de markt voor mp3 spelers wereldwijd zeg maar meer dan 50% groeit en Apple pakweg 25% doe je het dan goed denk je? De kwaliteit van MP3 spelers in mobieltjes wordt zo goed, en is zo handig dat Apple besluit er zelf eentje (iPhone) te maken voor het echt te laat is. 🙂 Dit gaat echter niet over productontwikkeling maar over veranderend consumentengedrag en gemak. Alles in 1 device. Over de veranderingen aan het iTunes (download) model wordt binnenkort meer gepubliceert.


    24 juni 2007 om 17:20
    venturo

    Aanvullend “In 2006 worldwide sales, MP3 players sold 135 million units. Cell phone sold over 930 million units. (met een megasnelle penetatie van mp3 spelers een appelig vooruitzicht)


    24 juni 2007 om 17:39
    mangold

    @Albert: Kun je een linkje geven naar een artikel dat aantoont dat de markt voor MP3-spelers met 50% groeit? Ik geloof daar namelijk niets van, die markt is eerder aan ’t krimpen.

    Terwijl die MP3-spelers markt krimpt, groeit de markt voor multifunctionele mobiele telefoons. En daar stapt Apple nu dus ook in…


    24 juni 2007 om 17:54
    mangold

    Dank je voor het grafiekje, Albert. Maar eh, er kloppen 2 dingen niet:

    1) In 2006 zijn er volgens dat grafiekje 40 miljoen HD spelers en 60 miljoen Flash spelers verkocht. En dat is flink wat minder dan die 135 miljoen waar je quote ’t over heeft.

    2) In 2007 worden er volgens dat grafiekje 50 miljoen HD spelers en 75 miljoen Flash spelers verkocht. En dat is een veel kleinere groei (25%) dan die ‘meer dan 50%’ waar je het eerder over had.


    24 juni 2007 om 18:21
    venturo

    Ahum, volgens mij klopte er iets niet in de groeicijfers van Apple jouw reactie dacht ik. Maar misschien het verschil tussen een forecast (2007) en ‘echte’ sales in 2006?


    24 juni 2007 om 18:31
    venturo

    Marco ik ben toch blij dat je US households gelijk stelt aan de verkopen in rest van wereld. Dat is nou net de fout die Apple maakt volgens mij 🙂


    24 juni 2007 om 18:34
    mangold

    @Albert: Ik had ’t in mijn reactie van 19:27 niet over groeicijfers, maar over het gigantische verschil tussen normale kwartaalverkopen en het ‘holliday season’ vierde kwartaal.


    24 juni 2007 om 18:35
    media

    @Albert: wat ik liet zien is het feit dat er vwb mp3-spelers een verzadiging is opgetreden.


    24 juni 2007 om 18:38
    venturo

    In de US ja. wat denk je van de rest van de wereld? De US markt op portable devices vergelijken met de rest van de wereld is onzin. Overigens, de penetratie iPods is nergens ter wereld groter dan in de US dus groeit de markt daar minder snel dan elders.


    24 juni 2007 om 18:44
    venturo

    denk niet dat de rest van de markt in hun eigen domein stil blijft zitten. met iPod had Apple een voorsprong nu loopt men verschrikkelijk achter de mobiele feiten aan.


    24 juni 2007 om 19:34
    mangold

    Nog een quote van die Tomi T Ahonen:

    I am totally convinced that the Apple iPhone user experience is the revolution for the industry. That all phones will be measured in two Eras of time, the Era Bi (Before iPhone) and the Era Ai (After iPhone). Its that big a change. Exactly like the personal computer industry pre 1984 when the Macintosh was released. Exactly like the music pre 2001 when the iPod was released. For this revolution to occur in the mobile telecoms industry, it is totally irrelevant whether Apple sells its stated 10 million handsets, or only 1 million or even 100 million. The fact that Apple is about to unveil its radical user interface, that will utterly change the mobile handset competition forever. It is a paradigm shift in the very true sense of that oft-abused phrase.


    24 juni 2007 om 19:44
    media

    @Carl: leuk, alleen zal Apple zijn ingehaald door de huidige spelers in de mobiele markt nog voordat het iPhone II op de markt heeft gebracht imho.


    24 juni 2007 om 19:53
    venturo

    @ Marco dat zeg ik net:) “denk niet dat de rest van de markt in hun eigen domein stil blijft zitten. met iPod had Apple een voorsprong nu loopt men verschrikkelijk achter de mobiele feiten aan


    24 juni 2007 om 20:02
    media

    @Albert: ben het voor de verandering ook eens een keer eens met je 😉


    24 juni 2007 om 20:06
    venturo

    Kijk, zo komen we ergens. (-_*)


    24 juni 2007 om 20:07
    vangeest

    @Carl,

    Even over Mobile Monday website. Klopt jouw constatering. We hebben dit zelf ook opgemerkt. Wij gaan dit z.s.m. oppakken met de bouw van de nieuwe website.

    Zoals jij weet, hebben wij alles inzake MoMo in 1 maand gerealiseerd terwijl wij met zijn allen ook full-time met andere zaken bezig zijn. Kortom, het was geen prio. Prio lag op de inhoud, sponsoring en organisatie van het evenement… en ik heb de indruk dat dat aardig is gelukt en een goede afweging is geweest door het hele MoMo team.

    Als jij constructieve ideeen over de nieuwe MoMo website hebt, dan vernemen wij die graag.


    25 juni 2007 om 05:31
    mangold

    @Matthijs: Apple hoeft maar weinig te doen om een beter functionerend apparaat dan een Windows Mobile telefoon te maken.

    Laat ik de ernstigste tekortkomingen van Windows Mobile 5 (op de HTC-S620) eens op een rijtje zetten:

    1) De browser toont hooguit 10% van alle websites in een bruikbare en/of leesbare opmaak. Kolommen komen vaak over elkaar heen te staan, Flash wordt niet getoond en de meeste JavaScript-functionaliteit doet ’t niet.

    2) De browser laadt pagina’s bizar traag in, zelfs met WiFi. En dat komt dus gewoon door te traag functionerende software.

    3) E-mail wordt nog slechter ondersteund. Je kunt bijvoorbeeld geen opgemaakte e-mails lezen, en om attachments in te laden moet je veel moeite doen. Verder is het niet mogelijk om e-mails te zoeken (er is simpelweg geen zoekfunctie), en ook het beheren van een e-mailbox is veel te bewerkelijk (je kunt e-mails alleen stuk voor stuk verwijderen of verplaatsen).

    4) Word, Excel, PowerPoint en pdf-documenten worden vrijwel altijd totaal onleesbaar weergegeven.

    5) Er zit geen zoekfunctie in het OS, en je moet bestanden dus heel netjes in mappen opslaan om ze niet kwijt te raken.

    Kortom: dat Windows Mobile 5 is een regelrechte ramp, het lijkt wel een OS uit de vorige eeuw…


    25 juni 2007 om 06:37
    Kjeld Kahn

    De browser laadt pagina’s bizar traag in, zelfs met WiFi. En dat komt dus gewoon door te traag functionerende software.

    @Carl: Waar bazeer jij het op dat de osftware traag is en niet gewoon de hardware? Op mijn Palm Treo 750 gaat het namelijk prima, het lijkt mij dat het dus duidelijk wat anders is bij jou device, ik vind jou reactie dan erg kort door de bocht.

    3) E-mail wordt nog slechter ondersteund. Je kunt bijvoorbeeld geen opgemaakte e-mails lezen, en om attachments in te laden moet je veel moeite doen. Verder is het niet mogelijk om e-mails te zoeken (er is simpelweg geen zoekfunctie), en ook het beheren van een e-mailbox is veel te bewerkelijk (je kunt e-mails alleen stuk voor stuk verwijderen of verplaatsen).

    Wat is hier anders aan dan een BlackBerry?

    Kortom: dat Windows Mobile 5 is een regelrechte ramp, het lijkt wel een OS uit de vorige eeuw…

    Lees: Jij vindt: “dat …. eeuw” 😉


    25 juni 2007 om 08:25
    mangold

    Windows Mobile heeft ook geen ingebouwde firewall…


    25 juni 2007 om 10:20
    venturo

    Ach typisch gevalletje van scorebord journalistiek. Apple verovert vooral nieuwe smartphone gebruikers. Nokia levert in absolute zin niets in. HTC wint logischerwijs aan de onderkant van de markt.


    10 november 2008 om 08:00
    Carl Mangold

    Het gáát ook alleen over smartphones, Albert. “Mobiel internet explodeert” (titel) per definitie niet op GSM-metjes zonder browsers en Apple máákt ook helemaal geen GSM-metjes zonder browser.


    10 november 2008 om 08:08
    venturo

    Lezen is nooit je sterkste kant geweest Carl. Nieuwe (gebruikers). De markt groeit totaal iets van 29%. Daarvan gaat een groot deel naar Apple en HTC. Capiche?


    10 november 2008 om 08:14
    Carl Mangold

    Wat lees ik dan precies niet goed, Albert? Mijn oorspronkelijke artikel gaat inderdaad over nieuwe gebruikers (de markt explodeert) en ook het Mobile Cowboys artikel gaat weer over nieuwe gebruikers (de verkoopresultaten nieuwe smartphones). En als ik het goed begrijp heb jij ’t in je reacties ook al over nieuwe gebruikers -> ik snap dus niet waarom jij denkt dat we het over iets anders hebben.


    10 november 2008 om 08:31
    venturo

    Carl, mobiel internet explodeert niet alleen op smartphones maar dat terzijde. Een diepe buiging voor Apple want men is mede verantwoordelijk voor de enorme groei voor smartphones. Je zegt met een vrolijk gekleurde Apple bril op je neus “Alle ander producenten hebben het nakijken”. En dat is apert onjuist.


    10 november 2008 om 08:49
    mgvandenbroek

    Onlangs interviewde ik Mark Moons, directeur HTC Benelux. Hij vertelde ook, dat de populariteit van zijn smartphones mede te danken is aan he succes van de iPhone. Apple helpt HTC dus aan klandizie; das best een interessant gegeven.


    10 november 2008 om 08:58
    Carl Mangold

    Oké, ik snap ‘m. De zinsnede “en andere producenten hebben het nakijken” zou dus moeten worden gewijzigd in “en andere producenten groeien in Apple’s slipstream mee”.


    10 november 2008 om 09:09
    venturo

    Carl bijna, “andere producent….” enkelvoud. Blijft lastig he lezen. Doe die Apple bril is af! 🙂


    10 november 2008 om 09:16
    venturo

    Deze apple valt me te ver van de boom Carl. Weer zo’n conclusie met de diepgang van een papieren bootje. Kijk even naar het voortdurende succes van RIM. Denk je nou echt dat dit door Apple komt?


    10 november 2008 om 09:35
    venturo

    Ter nuancering; de best verkochte handset in Amerika. Nietemin een prestatie van formaat.


    10 november 2008 om 20:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!